Moderator: Redaktörer
housemicke skrev:men det är alltså frekvensmodulering av ultraljud helt enkelt? eller AM?
housemicke skrev:men det är alltså frekvensmodulering av ultraljud helt enkelt? eller AM?
Svante skrev:Mja, han har ju inte koll på själv hur det funkar. "Low level ultrasound". Jojo, versionen som vi hade hos oss gav 130-140 dB ultraljud för att få 70-80 dB nyttoljud. Man måste upp i de nivåerna för att göra luften tillräckligt olinjär. Dessutom funkar de ganska dåligt i små rum, eftersom rumsreflexerna blir så starka.
På en scen och att spela vattenfallsljud, så är nog demon rätt övertygande. Men att få den att spela rockmusik på en konsert. Nä, dit är det långt.
Jag undrar dessutom hur nyttigt det är att exponeras för så starkt ultraljud som det ändå är tal om. Visserligen fastnar nog mycket i mellanörat, men iaf.
lilltroll skrev:housemicke skrev:men det är alltså frekvensmodulering av ultraljud helt enkelt? eller AM?
Jag körde med AM-DSB-TC
Nu får man inte enbart 2:a ton av luften vid höga ljudtryck, så vill man minska den upplevda disten i det hörbara området bör man fördista signalen, men det kräver också att man har tillgång till en större bandbredd hos omvandlaren.
Nytt är det inte, men när dsp:ar fick tillräcklig kapacitet att fördista signalen i realtid till en vettig peng så uppstog lite artiklar, företag och komersiella produkter runt år 2000.
MrQaffe skrev:Det här kanske blir nått, någon som hört någon liknande utrustning ?
http://www.ted.com/talks/woody_norris_i ... hings.html
IngOehman skrev:MrQaffe skrev:Det här kanske blir nått, någon som hört någon liknande utrustning ?
http://www.ted.com/talks/woody_norris_i ... hings.html
Javisst, jag var på studiebesök hos dom för en massa år sedan i San
Diego. Det var kul, vi testade alla mojänger de gör och diskuterade
en massa tänkbara utvecklingar av det.
Så vitt jag vet så har det inte skett någon egentlig utveckling med
dessa produkter på rätt så många år nu.
Men mitt intryck av killarna var att de var lite av kreativa vildhjärnor.
Vh, iö
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 18 gäster