Moderator: Redaktörer
FBK skrev:Ja, Påslag av slutsteg/förstärkare = ett litet bump i basen på högtalarna. Var beror detta påVad är det i maskinerna som föråldras och skapar detta ? Brukar uppkomma på äldre grejer och aldrig på nyare grejer.
Morello skrev:Framförallt finns tidskonstanter i tex DC-servo etc som behöver integrera ett tag innan man når DC-balans.
RogerGustavsson skrev:Morello skrev:Framförallt finns tidskonstanter i tex DC-servo etc som behöver integrera ett tag innan man når DC-balans.
Kan man säga att det är lite DC som slinker igenom?
Hylsan skrev:Har en quad 405:a som har detta fenomen, ofta inte bara ett litet bump eller utan rätt rejält "där sprack högtalaren"-knäpp.
Väldigt inkonsekvent problem dock, ibland inte alls. Kör med ett Quad33-försteg.
Tänkte att man borde väl (enkelt sagt) sätta en konding i serie på sekundärsida av transformatorn för att motverka spiken?
Kanske mer en fråga för elektronikforumet men tänkte ifall någon här visste någon teoretiskt miss i resonemanget![]()
Min tanke är lite att så småningom även sätta en separat brytare till 405:an (för att enklare kunna laborera mellan olika försteg).
Neuhausen skrev:Det finns i alla fall mycket som kan gå fel som gör att man får DC på utgången. Men jag skulle framför allt dra öronen åt mig om något klickar i förstärkaren efter att man slagit på den och det ändå blir en bump. Klicket är ofta ett relä som kopplar bort utgången och låter förstärkaren stabilisera sig innan högtalaren kopplas in. Det fanns ofta offset inställningar i utgångssteget och potentiometrarna får aldrig kosta något, ens i dyra prylar.
RogerGustavsson skrev:Neuhausen skrev:Det finns i alla fall mycket som kan gå fel som gör att man får DC på utgången. Men jag skulle framför allt dra öronen åt mig om något klickar i förstärkaren efter att man slagit på den och det ändå blir en bump. Klicket är ofta ett relä som kopplar bort utgången och låter förstärkaren stabilisera sig innan högtalaren kopplas in. Det fanns ofta offset inställningar i utgångssteget och potentiometrarna får aldrig kosta något, ens i dyra prylar.
Tror inte detta gäller just Quad 405. Finns inget relä och heller inga potentiometrar i det slutsteget. Det är i alla fall rätt gammal så det finns säkert ett antal elekrolytkondensatorer som kan behöva bytas. Jag har två Quad 405-2 som varit i drift i runt 20 år, nu fungerar de inte längre.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster