Delningsfilter i gamla högtalare, behöver undervisning

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Delningsfilter i gamla högtalare, behöver undervisning

Inläggav distad » 2023-06-04 03:27

Ja, tittar man på nätet och YouTube så finns massor av uppgraderingar till nyare högtalare om man fattar allt. Men lite äldre än så 12-15år och äldre tunnar det ut. Men om man nu inte kan någonting och det Farmor ni ska lära (jag är trögare)hur man byter ut grejerna på ett gammalt delningsfilter till nya komponenter, en "ren kopia" alltså på en ny platta. Hur ska man göra, vad är det man behöver lära sig :?: Bilderna nere är ifrån en äldre högtalare och en ifrån ca:2010 och det ser ju inte ut som bilderna ifrån DIY som jag sett utan dessa bilder är ju ifrån budget högtalare (kostade nya ca:2-2500kr)och det borde gå att få bättre ljud ur dem med dagens budget komponenter...... :? Känner att jag kan inte sitt lugnt om filter ser ut sådär i högtalarna.
Varför frågar jag detta då :?: Därför att jag ska köpa begagnade front och centerhögtalare till kommande Hemmabio, och budgeten är låg. Eftersom begagnat marknaden är lite si och så numera så ser jag det som ett längre projekt och jag har inte heller bestämt mig för vad det blir då jag har lite dålig koll på budget stativare. Men jag kommer "välja någon mindre som jag kan ha hängande på vägg", då det räcker med att ha subbar på golvet när man kommer bo trångt.
PÅ nedersta bilden så ser jag en spole, 2 motstånd och en liggande konding. Den stående är väl också en konding ? Men vad är bajskorven? Borde vara en spole...
Bild
Bild
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3251
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Delningsfilter i gamla högtalare, behöver undervisning

Inläggav Calleberg » 2023-06-04 10:16

Jadu, först och främst får man bestämma sig för om det kan vara så att tillverkarna stoppat i filterkomponenter som är så pass dåliga att det faktiskt drar ner prestandan märkbart på de element som man valt. Jag gissar att du tror att så är fallet :) Och ibland är det nog kanske så, men oftast inte.

Spolarnas DC resistans är oftast medräknade i överföringsfunktionen, vilket innebär att byte till spolar med lägre resistans ibland kommer göra att det låter annorlunda pga tonkurveförändringar, Carbonaraeffekten kommer då få den glade hempularen att tro att denne gjort en förbättring enligt formeln Dyrare=Bättre.

Riktigt billiga ferritkärnespolar som den där "bajskorven" kan man faktiskt byta ut med plausibelt positiva resultat, men då krävs att man faktiskt spelar så starkt att spolen närmar sig mättning i ferriten och att den nya spolen har mindre ferrit men ungefär samma resistans, undantaget om det rör sig om spolar för delning under 300Hz eller så då kan man gå all in på att försöka minimera DC resistansen, så länge plånboken tillåter.

Elektrolyter kan du alltid byta till SCR´s-MKP under premissen att de nog blivit gamla och dåliga :wink: Även här kan det nog vara främst tonkurveförändringar som hörs men jag tror inte olika kondensatorers ESR är en lika självklart medräknad designparameter som spolarnas DCR.

De vita keramiska effektmotstånden har viss induktans eftersom tråden innuti är lindad som en spole. Denna induktans har dock för de värden som kan vara aktuella i det här fallet enbart inbillade effekter.

Foliespolar är pengar i sjön.

Hänger du med Farmor? :D
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Delningsfilter i gamla högtalare, behöver undervisning

Inläggav distad » 2023-06-04 12:47

Calleberg skrev:Hänger du med Farmor? :D

Än så länge..... Du menar på fullaste allvar att det där man ser låter lika bra som budget grejer ifrån idag ? Och inga foliespolar alls.... :( Och tonkurveförändringar var det..... :| Låter som jag ska köpa så pass bra som jag får ihop pengar till, och skita i resten inkl. bajskorven. :mrgreen:
Ps. Vad hände med de där basarna som var på villovägar för dig ? Stoppat dem i manliga låda :D så du kan spela https://www.youtube.com/watch?v=n7htawQ ... tr%C3%B6g1 8)
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3251
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Delningsfilter i gamla högtalare, behöver undervisning

Inläggav Calleberg » 2023-06-04 14:22

FBK skrev:
Calleberg skrev:Hänger du med Farmor? :D

Än så länge..... Du menar på fullaste allvar att det där man ser låter lika bra som budget grejer ifrån idag ? Och inga foliespolar alls.... :( Och tonkurveförändringar var det..... :| Låter som jag ska köpa så pass bra som jag får ihop pengar till, och skita i resten inkl. bajskorven. :mrgreen:
Ps. Vad hände med de där basarna som var på villovägar för dig ? Stoppat dem i manliga låda :D så du kan spela https://www.youtube.com/watch?v=n7htawQ ... tr%C3%B6g1 8)


Tonkurveförändringar behöver inte vara dåligt, men det är såååå mycket enklare att åstakomma det man är ute efter FÖRE högtalarna än inuti dem :D

SCR's MKP duger gott, det behövs inget dyrare. Jorå basen dök upp men jag behöver en till. Någon som har en Alpine SWR-1542D över? :D
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Delningsfilter i gamla högtalare, behöver undervisning

Inläggav distad » 2023-06-04 17:40

Hmmm, kom på en sak.
Men vi börjar här. Har du sett honom. :?: :D
https://www.youtube.com/@GRResearch
Han livnär sig på att såga den ena högtalaren, och hylla den andra som ett perfekt objekt att byta filter i :?
Här är en film som jag minns. https://www.youtube.com/watch?v=1S-jTJK ... R-Research
Sedan är det överfullt med sådan här videos https://www.youtube.com/watch?v=mYp62P1 ... nnel=K4syx crossover capacitor upgrade :o Här med ett filter med bajskorv, här också. :mrgreen:
Och nu till det som jag kom på, eller tror jag hört. Har inte du "dykt in" i dina högtalare.... 8O Eller minns jag fel... :?
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3251
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Delningsfilter i gamla högtalare, behöver undervisning

Inläggav Calleberg » 2023-06-04 17:59

FBK skrev:Och nu till det som jag kom på, eller tror jag hört. Har inte du "dykt in" i dina högtalare.... 8O Eller minns jag fel... :?


Jo det har jag. jag har dykt in i ALLA högtalare där möjligheten funnits :mrgreen:

I det här fallet som du nog tänker på tog jag bort en komponent till en kostnad av 0kr vilket medförde en tonkuveförändring och möjligen något minskad distorsion.
Det var ett PTC motstånd som användes som diskantskydd och hade levt ett hårt liv.

Byggde ochså ett helt nytt filter till dem för att testa 6dB baffelstegskomp, lät mysigt i början men höll inte i längden.

Jamo 707i är det, köpt för att moddas en gång i tiden, men funkade så bra hemma hos mig att det stannade vid det bortplockade diskantskyddet.

Har köpt ett till par som undergår en helt annan modifikation, kommer visas här på faktiskt när/om :oops: det blir klart.

Jag har inte kollat på den där tomtens videor, gissar att det presenteras i "samarbete" med Jantzen eller Mundorf eller nåt :roll:
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Delningsfilter i gamla högtalare, behöver undervisning

Inläggav RogerGustavsson » 2023-06-04 18:11

Calleberg skrev:Jag har inte kollat på den där tomtens videor, gissar att det presenteras i "samarbete" med Jantzen eller Mundorf eller nåt :roll:


Han talar för sina egna prylar. Det är en pajas som så många andra på Youtube/Internet. Hanvill sälja sitt och tjänar förmodligen rätt bra för dyrt är det.

Om man vill in och rota i delningsfilter bör man kanske ha en tanke bakom, vad man vill ha ändrat/förbättrat i förhållande till originalet.

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Delningsfilter i gamla högtalare, behöver undervisning

Inläggav distad » 2023-06-04 18:12

Jamo har byggt välljudande högtalare, har själv hört det. Vet inte om de finns kvar som märke dock. Sedan har jag faktiskt inte sett något om något fabrikat samarbetar med honom borta i USA. Men jag kollar inte på honom heller, då han verkar märklig men han har en stor beundra skara där borta.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Delningsfilter i gamla högtalare, behöver undervisning

Inläggav distad » 2023-06-04 18:27

RogerGustavsson skrev:
Calleberg skrev:Jag har inte kollat på den där tomtens videor, gissar att det presenteras i "samarbete" med Jantzen eller Mundorf eller nåt :roll:


Han talar för sina egna prylar. Det är en pajas som så många andra på Youtube/Internet. Hanvill sälja sitt och tjänar förmodligen rätt bra för dyrt är det.

Om man vill in och rota i delningsfilter bör man kanske ha en tanke bakom, vad man vill ha ändrat/förbättrat i förhållande till originalet.

Om man vill "rota" så är det väl för att man hoppas få ännu liiite bättre ljud. :) Jag litar inte på tillverkarna, att det har satt in det bästa för att få ut det bästa ur högtalarna. Nuförtiden så och långt tillbaka så verkar en del fabrikat alltid få bra recensioner.... Glömmer aldrig när en kollega kom till mig och bad om hjälp. Han var inte nöjd med ljudet där hemma och han hade ju köpt den bästa högtalaren i prisklassen enligt test i Hifi&Musik... Jag log när jag såg vad det var och höll med om att det var inte bra. Sälj, så du får tillbaka pengarna och så väntar vi lite och tittar på beg marknaden. Hittade något intressant och vi åkte och köpte, och han bara mös. Men samtidigt, dessa finns ju inga tester på någonstans ? Hur kunde du veta ? På den tiden så besökte man Hifi-butiker och mässor jämnt så man visste vad som var bra och mindre bra... Efter det så litade han bara på sina egna öron och inte pressen.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3251
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Delningsfilter i gamla högtalare, behöver undervisning

Inläggav Calleberg » 2023-06-04 18:44

FBK skrev:Jamo har byggt välljudande högtalare, har själv hört det.


Det har väl varit både högt och lågt, tror de finns kvar fortfarande.

Jag lyssnade inte ens på mina 707:or och köpte dem (begagnat) enbart för att de var snygga.
Skulle ju ändå modda dem och Jamo lät ju skit, det "visste" man ju... :D

Nu visade det sig att de var rätt bra, långt över förväntan, och har därför fått stanna, och det blev bara den lilla moden jag beskrev.

Lite senare kom en modell som ser nästan identisk ut, den har hetat både 7.7 och 590. Bara diskantelementet är samma som i 707i i övriga komponenter är av sämre kvalisort.
Jamo har där ochså "glömt" bort att en av 707i´s unika egenskaper är att Basregistret produceras av en bandpasslåda med dess inneboende lågpassegenskaper, som man kunnat dra nytta av i delningsfiltret.

Innan 707i fanns 707 och 707.A . En gång i tiden visste jag vad skillnaden var...(jag tror 707 och 707a är identiska i vart fall vdg bestyckning, men 707i skiljer sig något lite, oklart hur)
Senast redigerad av Calleberg 2023-06-04 18:58, redigerad totalt 1 gång.
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Delningsfilter i gamla högtalare, behöver undervisning

Inläggav RogerGustavsson » 2023-06-04 18:45

FBK skrev:Om man vill "rota" så är det väl för att man hoppas få ännu liiite bättre ljud. :) Jag litar inte på tillverkarna, att det har satt in det bästa för att få ut det bästa ur högtalarna.


Jo men hur tänker du förbättra eller förändra? Det är inte bara att byta ut till andra komponenter, kan krävas helt annan dimensionering om det ska göra skillnad. Det behöver inte ndövändighetsvis på vilka typer av komponenter som sitter där att det låter som de gör. Sedan får man inte glömma att det också beror på hur man vill högtalarna ska låta, vilket mål man har.

Imperial-Blomman
 
Inlägg: 1156
Blev medlem: 2022-11-10

Re: Delningsfilter i gamla högtalare, behöver undervisning

Inläggav Imperial-Blomman » 2023-06-05 12:19

Högtalartillverkarna har en ofta snäv budget å hålla.
Hem pularen kan ju ta ut svängarna lite mera.

När d gäller folie spolar så körde Stig Carlsson me det.
Då kan de bara inte vara dåligt.
Dock måste man veta ett filters grunder för det kan bli sämre
om man bara byter allt mot dyrt.

Ja har själv inte hört nå jätte skillnad när ja bytt från
rund tråd t folie spolar.
Så ja tycker inte folie spolarna e värda sitt pris.

När man byter kondingar så händer det desto mer ljudmässigt.
Å sitter det billiga lytar så e vettiga plast bättre.
Ja har aldrig hört nån som har klagat på ett sånt byte utom i ett fall.
De va nån modell från Mission där det sitter en lyt i filtret.
Där har ja sett att folk skrivit att det låter sämre m plast.
Annars ere bara positiva hurra rop med bättre plast kondingar
istället för billiga lytar.

Men i vissa fall t bas så blir det jäkligt dyrt å köra m plast kondingar.
Där ere lika bra att ha kvar lytarna.

Motstånd ere oftast ingen ide att byta.
De blir väldigt liten skillnad.

Dettta gäller lite över lag när man byter konmponenter i ett högtalarfilter.
Ska man ändra delningsfrekvens lr kompensera m rc nät lr likn
så behöver man sätta sej in i filter å högtalarkonstruktion.

Räv-L tråden är mycket lärorik men man behöver ha en hel
del m förkunskaper för att hänga med där.

Happy Lödning...
Deltidare på Hifikit.

OA-52-Satori, OA-52-Purifi, OS-52, OA-116, OA-12, OD-11, OA-50.1 mfl högtalare drivet m rör å trisse steg.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Delningsfilter i gamla högtalare, behöver undervisning

Inläggav RogerGustavsson » 2023-06-05 12:26

På annat håll har Ino i64/i68 diskuterats och det är inga flådiga komponenter i deras delningsfilter. Vi ska nog inte överdriva komponenternas betydelse. Vi vet att elektrolytkondensatorer åldras och har egenskaper som inte är fördelaktiga vid högre frekvenser. Ett byte från elektrolyter till plastfilm kan ge hörbar ändring av återgivningen men det gäller att ha koll på om frekvensgången inte ändrats så att inte bara komponentbytet tillskrivs förändringen. Att dimensionera om delningsfiltren är en annan sak än bara komponentbyte.

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3251
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Delningsfilter i gamla högtalare, behöver undervisning

Inläggav Calleberg » 2023-06-05 12:34

Imperial-Blomman skrev:När d gäller folie spolar så körde Stig Carlsson me det.
Då kan de bara inte vara dåligt.


Nu vet inte jag om Stig Carlsson var helt imun mot audiophilia nevrosa, men foliespolar är inte dåliga, de har bara ett närmast katastrofalt förhållande mellan pris och prestanda jämfört med konventionella trådspolar.
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Delningsfilter i gamla högtalare, behöver undervisning

Inläggav RogerGustavsson » 2023-06-05 12:43

Så stor prisskillnad är det väl inte? Möjligen om man tar extremfallen men utifrån induktans och resistans skiljer det kanske 30-50 % beroende på fabrikat.

Imperial-Blomman
 
Inlägg: 1156
Blev medlem: 2022-11-10

Re: Delningsfilter i gamla högtalare, behöver undervisning

Inläggav Imperial-Blomman » 2023-06-05 17:36

Stig var väldigt konservativ när det gällde komponenter i delningsfilter å kablar.
Hade inte betydelsefulla personer i has bekantskapskrets sagt att de här måste du prova
så hade inte dom sista OA-52 haft fin komponenter i delningsfiltren.

De han körde m i 70tals serien va de inget fel på
å dom var åxå väldigt ålders beständiga.
Deltidare på Hifikit.

OA-52-Satori, OA-52-Purifi, OS-52, OA-116, OA-12, OD-11, OA-50.1 mfl högtalare drivet m rör å trisse steg.

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Delningsfilter i gamla högtalare, behöver undervisning

Inläggav distad » 2023-06-06 00:08

RogerGustavsson skrev:
FBK skrev:Om man vill "rota" så är det väl för att man hoppas få ännu liiite bättre ljud. :) Jag litar inte på tillverkarna, att det har satt in det bästa för att få ut det bästa ur högtalarna.


Jo men hur tänker du förbättra eller förändra? Det är inte bara att byta ut till andra komponenter, kan krävas helt annan dimensionering om det ska göra skillnad. Det behöver inte ndövändighetsvis på vilka typer av komponenter som sitter där att det låter som de gör. Sedan får man inte glömma att det också beror på hur man vill högtalarna ska låta, vilket mål man har.

Det är "bara" att förändra dvs. byta men med samma "värde". Gillar man inte det man hör så är det bara att byta tillbaka. Varför göra det svårt...
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Delningsfilter i gamla högtalare, behöver undervisning

Inläggav distad » 2023-06-06 00:09

RogerGustavsson skrev:På annat håll har Ino i64/i68 diskuterats och det är inga flådiga komponenter i deras delningsfilter. Vi ska nog inte överdriva komponenternas betydelse.

Och ? Vart vill du komma ? Och flådiga komponenter, vad är det ?
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3575
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Delningsfilter i gamla högtalare, behöver undervisning

Inläggav juanth » 2023-06-06 01:45

FBK skrev:
RogerGustavsson skrev:På annat håll har Ino i64/i68 diskuterats och det är inga flådiga komponenter i deras delningsfilter. Vi ska nog inte överdriva komponenternas betydelse.

Och ? Vart vill du komma ? Och flådiga komponenter, vad är det ?


Precis vad Roger skriver, skulle jag tro..

I Ino brukar det vara kondensatorer från SCR och vanliga spolar, dvs inte folie.

Det står var och en fritt att byta vad som helst förstås.
Det kan ge lite annan karaktär med byte jav tex kondensatorer. Det finns inga regler. Men sällan är det några större skillnader/förändringar.

Att byta ut gamla elektrolyter kan göra skillnad, då är kondensatorerna helt enkelt undermåliga pga ålder. Dvs det du hör med dem i är inte hur högtalaren var tänkt att låta eller hur den lät när den var ny. Delningsfrekvensen har ofta drivit iväg pga den åldrade kondensatorn.

IMG_9140.jpeg
IMG_9140.jpeg (759.37 KiB) Visad 4402 gånger

Ps..den här gubben ska du inte lita på..det hoppar grodor ur munnen på honom så fort man tittar bort.. :mrgreen:
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Delningsfilter i gamla högtalare, behöver undervisning

Inläggav distad » 2023-06-06 02:23

juanth skrev:
FBK skrev:
RogerGustavsson skrev:På annat håll har Ino i64/i68 diskuterats och det är inga flådiga komponenter i deras delningsfilter. Vi ska nog inte överdriva komponenternas betydelse.

Och ? Vart vill du komma ? Och flådiga komponenter, vad är det ?


Precis vad Roger skriver, skulle jag tro..

Han brukar skriva konstigt ibland, och jag vet inte vad Ino har att göra med filter i gamla högtalare av budget modell. :? Sedan det jag frågade efter i mitt första inlägg, har jag inte fått något svar på ännu mer än att jag inte ska göra något i huvud taget. Så jag får nog självlära mig på något sätt, om jag i alla fall vill testa något. Och livet brukar bli roligare om man testar saker än bara gör som andra säger, dvs. lite testande dör man inte av.
För övrigt så verkar Imperial-Blomman vara inne på något, att byta i diskanten. Sett någon video där de endast rekommenderar byte i diskanten på budget modell, låta resten vara. Samtidigt så finns det ju videos där de går helt wild and crazy på allt ifrån budget till dyra modeller.
Ps..den här gubben ska du inte lita på..det hoppar grodor ur munnen på honom så fort man tittar bort..

Det har jag räknat ut själv. Men han har enormt med följare....
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Delningsfilter i gamla högtalare, behöver undervisning

Inläggav RogerGustavsson » 2023-06-06 08:39

Jag menar att det finns en övertro på vad överprissatta komponenter kan göra, framförallt i en budgethögtalare. Att bara byta i diskantdelen av delningsfiltret kan göra skillnad men det förutsätter att det är parallellfilter och det är ju vanligast. Jag har pysslat lite med filter i högtalare och då mera med att dimensionera om dem, inte bara byta komponenter till en annan sort eller ett annat fabrikat.

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Delningsfilter i gamla högtalare, behöver undervisning

Inläggav distad » 2023-06-07 04:16

RogerGustavsson skrev:Jag menar att det finns en övertro på vad överprissatta komponenter kan göra, framförallt i en budgethögtalare. Att bara byta i diskantdelen av delningsfiltret kan göra skillnad men det förutsätter att det är parallellfilter och det är ju vanligast. Jag har pysslat lite med filter i högtalare och då mera med att dimensionera om dem, inte bara byta komponenter till en annan sort eller ett annat fabrikat.

Jag lider inte av någon övertro i alla fall utan jag vill bara testa saker och jag ser det som helt naturligt. Hoppas jag har ork att göra sådant än att ligga i sängen i det svarta hålet och må pest som jag gör i emellanåt. När man är uppe så vill i alla fall jag göra sådant som jag upplever som intressant och kul pyssel. Och jag har redan nu sett ett objekt som går billigt på beg marknaden med jämna mellanrum som man kanske ska test lite på. Kan vara värt att köpa och stoppa undan tills jag har eget boende.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3251
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Delningsfilter i gamla högtalare, behöver undervisning

Inläggav Calleberg » 2023-06-07 12:04

FBK skrev:
RogerGustavsson skrev:Jag menar att det finns en övertro på vad överprissatta komponenter kan göra, framförallt i en budgethögtalare. Att bara byta i diskantdelen av delningsfiltret kan göra skillnad men det förutsätter att det är parallellfilter och det är ju vanligast. Jag har pysslat lite med filter i högtalare och då mera med att dimensionera om dem, inte bara byta komponenter till en annan sort eller ett annat fabrikat.

Jag lider inte av någon övertro i alla fall utan jag vill bara testa saker och jag ser det som helt naturligt. Hoppas jag har ork att göra sådant än att ligga i sängen i det svarta hålet och må pest som jag gör i emellanåt. När man är uppe så vill i alla fall jag göra sådant som jag upplever som intressant och kul pyssel. Och jag har redan nu sett ett objekt som går billigt på beg marknaden med jämna mellanrum som man kanske ska test lite på. Kan vara värt att köpa och stoppa undan tills jag har eget boende.


Börja med att njuta ett tag av dina omoddade högtalare, då får du en känsla för vad som är bra men framför allt mindre bra.

Byt sedan dina kondingar till motsvarande SCR-MKP, gör det på en högtalare, glöm bort vilken du moddat. Häll upp en Loka Päron och en skål med jordnötter :) Försök bestämma dig för vilken du gillar bäst, (eller kanske om det över huvudtaget går att skilja dem åt). Öppna upp och kolla vilken det var, intressant och förmodligen lärorikt.
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Delningsfilter i gamla högtalare, behöver undervisning

Inläggav distad » 2023-06-07 23:20

Calleberg skrev:
FBK skrev:
RogerGustavsson skrev:Jag menar att det finns en övertro på vad överprissatta komponenter kan göra, framförallt i en budgethögtalare. Att bara byta i diskantdelen av delningsfiltret kan göra skillnad men det förutsätter att det är parallellfilter och det är ju vanligast. Jag har pysslat lite med filter i högtalare och då mera med att dimensionera om dem, inte bara byta komponenter till en annan sort eller ett annat fabrikat.

Jag lider inte av någon övertro i alla fall utan jag vill bara testa saker och jag ser det som helt naturligt. Hoppas jag har ork att göra sådant än att ligga i sängen i det svarta hålet och må pest som jag gör i emellanåt. När man är uppe så vill i alla fall jag göra sådant som jag upplever som intressant och kul pyssel. Och jag har redan nu sett ett objekt som går billigt på beg marknaden med jämna mellanrum som man kanske ska test lite på. Kan vara värt att köpa och stoppa undan tills jag har eget boende.


Börja med att njuta ett tag av dina omoddade högtalare, då får du en känsla för vad som är bra men framför allt mindre bra.

Byt sedan dina kondingar till motsvarande SCR-MKP, gör det på en högtalare, glöm bort vilken du moddat. Häll upp en Loka Päron och en skål med jordnötter :) Försök bestämma dig för vilken du gillar bäst, (eller kanske om det över huvudtaget går att skilja dem åt). Öppna upp och kolla vilken det var, intressant och förmodligen lärorikt.

Hop hop hop... :mrgreen: Har inte herrn utvärderat de olika smaksatta vattensorterna ? Du kan ju inte på allvar dricka Loka... 8O De ä'r ju urusla på smakerna.. Har du testat Ramlösa ? Helt överlägsna när det gäller mineralvatten.
Den allra godaste är denna. :P
Bild
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3251
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Delningsfilter i gamla högtalare, behöver undervisning

Inläggav Calleberg » 2023-06-08 12:33

Jag får väl Blindtesta den. :)
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Delningsfilter i gamla högtalare, behöver undervisning

Inläggav distad » 2023-06-08 12:55

Calleberg skrev:Jag får väl Blindtesta den. :)

Jag tar den Blindtesten hur enkelt som helst. 8) :lol:
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Imperial-Blomman
 
Inlägg: 1156
Blev medlem: 2022-11-10

Re: Delningsfilter i gamla högtalare, behöver undervisning

Inläggav Imperial-Blomman » 2023-06-08 16:19

:D :D :D
Deltidare på Hifikit.

OA-52-Satori, OA-52-Purifi, OS-52, OA-116, OA-12, OD-11, OA-50.1 mfl högtalare drivet m rör å trisse steg.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15183
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Delningsfilter i gamla högtalare, behöver undervisning

Inläggav Harryup » 2023-06-09 10:50

Om du vill pula lite och kunna se hur det låter så kika på REW. Det är en gratis programvara för mätningar. Köp en umik mick, brukar gå att hitta beggade ibland annars typ 79$.
Då behöver du bara en pc med usb så är du igång. Kika på filmer på youtube så kan du se vad man kan göra.
Om det är en basreflexhögtalare så förläng kablarna ifrån elementen och dra ut dom genom basreflexporten och ha filtret utanför högtalaren så blir det mycket enklare att byta och testa utan att behöva skruva ur och i elementen hela tiden tills hålen är förstörda.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35482
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Delningsfilter i gamla högtalare, behöver undervisning

Inläggav paa » 2023-06-09 11:09

Man kan ju vrida elementen lite grann under testningen annars och borra några nya temporära hål för i och utskrivning. Någon droppe snabblån eller vitlim i hålet som får torka innan man drar i skruven stabiliserar gängorna ganska mycket.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Delningsfilter i gamla högtalare, behöver undervisning

Inläggav distad » 2023-06-15 04:29

Kunde inte låta bli att se recensionen av Dali Oberon 3 :oops: :mrgreen: https://www.youtube.com/watch?v=wFclQ8E ... R-Research billig, billig skit som behöver nya delar. :o kostar visst bara 300 dollar. :mrgreen:
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Nästa

Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster