Varför frågar jag detta då

PÅ nedersta bilden så ser jag en spole, 2 motstånd och en liggande konding. Den stående är väl också en konding ? Men vad är bajskorven? Borde vara en spole...

Moderator: Redaktörer
Calleberg skrev:Hänger du med Farmor?
FBK skrev:Calleberg skrev:Hänger du med Farmor?
Än så länge..... Du menar på fullaste allvar att det där man ser låter lika bra som budget grejer ifrån idag ? Och inga foliespolar alls....Och tonkurveförändringar var det.....
Låter som jag ska köpa så pass bra som jag får ihop pengar till, och skita i resten inkl. bajskorven.
Ps. Vad hände med de där basarna som var på villovägar för dig ? Stoppat dem i manliga lådaså du kan spela https://www.youtube.com/watch?v=n7htawQ ... tr%C3%B6g1
FBK skrev:Och nu till det som jag kom på, eller tror jag hört. Har inte du "dykt in" i dina högtalare....Eller minns jag fel...
Calleberg skrev:Jag har inte kollat på den där tomtens videor, gissar att det presenteras i "samarbete" med Jantzen eller Mundorf eller nåt
RogerGustavsson skrev:Calleberg skrev:Jag har inte kollat på den där tomtens videor, gissar att det presenteras i "samarbete" med Jantzen eller Mundorf eller nåt
Han talar för sina egna prylar. Det är en pajas som så många andra på Youtube/Internet. Hanvill sälja sitt och tjänar förmodligen rätt bra för dyrt är det.
Om man vill in och rota i delningsfilter bör man kanske ha en tanke bakom, vad man vill ha ändrat/förbättrat i förhållande till originalet.
FBK skrev:Jamo har byggt välljudande högtalare, har själv hört det.
FBK skrev:Om man vill "rota" så är det väl för att man hoppas få ännu liiite bättre ljud.Jag litar inte på tillverkarna, att det har satt in det bästa för att få ut det bästa ur högtalarna.
Imperial-Blomman skrev:När d gäller folie spolar så körde Stig Carlsson me det.
Då kan de bara inte vara dåligt.
RogerGustavsson skrev:FBK skrev:Om man vill "rota" så är det väl för att man hoppas få ännu liiite bättre ljud.Jag litar inte på tillverkarna, att det har satt in det bästa för att få ut det bästa ur högtalarna.
Jo men hur tänker du förbättra eller förändra? Det är inte bara att byta ut till andra komponenter, kan krävas helt annan dimensionering om det ska göra skillnad. Det behöver inte ndövändighetsvis på vilka typer av komponenter som sitter där att det låter som de gör. Sedan får man inte glömma att det också beror på hur man vill högtalarna ska låta, vilket mål man har.
RogerGustavsson skrev:På annat håll har Ino i64/i68 diskuterats och det är inga flådiga komponenter i deras delningsfilter. Vi ska nog inte överdriva komponenternas betydelse.
FBK skrev:RogerGustavsson skrev:På annat håll har Ino i64/i68 diskuterats och det är inga flådiga komponenter i deras delningsfilter. Vi ska nog inte överdriva komponenternas betydelse.
Och ? Vart vill du komma ? Och flådiga komponenter, vad är det ?
juanth skrev:FBK skrev:RogerGustavsson skrev:På annat håll har Ino i64/i68 diskuterats och det är inga flådiga komponenter i deras delningsfilter. Vi ska nog inte överdriva komponenternas betydelse.
Och ? Vart vill du komma ? Och flådiga komponenter, vad är det ?
Precis vad Roger skriver, skulle jag tro..
Ps..den här gubben ska du inte lita på..det hoppar grodor ur munnen på honom så fort man tittar bort..
RogerGustavsson skrev:Jag menar att det finns en övertro på vad överprissatta komponenter kan göra, framförallt i en budgethögtalare. Att bara byta i diskantdelen av delningsfiltret kan göra skillnad men det förutsätter att det är parallellfilter och det är ju vanligast. Jag har pysslat lite med filter i högtalare och då mera med att dimensionera om dem, inte bara byta komponenter till en annan sort eller ett annat fabrikat.
FBK skrev:RogerGustavsson skrev:Jag menar att det finns en övertro på vad överprissatta komponenter kan göra, framförallt i en budgethögtalare. Att bara byta i diskantdelen av delningsfiltret kan göra skillnad men det förutsätter att det är parallellfilter och det är ju vanligast. Jag har pysslat lite med filter i högtalare och då mera med att dimensionera om dem, inte bara byta komponenter till en annan sort eller ett annat fabrikat.
Jag lider inte av någon övertro i alla fall utan jag vill bara testa saker och jag ser det som helt naturligt. Hoppas jag har ork att göra sådant än att ligga i sängen i det svarta hålet och må pest som jag gör i emellanåt. När man är uppe så vill i alla fall jag göra sådant som jag upplever som intressant och kul pyssel. Och jag har redan nu sett ett objekt som går billigt på beg marknaden med jämna mellanrum som man kanske ska test lite på. Kan vara värt att köpa och stoppa undan tills jag har eget boende.
Calleberg skrev:FBK skrev:RogerGustavsson skrev:Jag menar att det finns en övertro på vad överprissatta komponenter kan göra, framförallt i en budgethögtalare. Att bara byta i diskantdelen av delningsfiltret kan göra skillnad men det förutsätter att det är parallellfilter och det är ju vanligast. Jag har pysslat lite med filter i högtalare och då mera med att dimensionera om dem, inte bara byta komponenter till en annan sort eller ett annat fabrikat.
Jag lider inte av någon övertro i alla fall utan jag vill bara testa saker och jag ser det som helt naturligt. Hoppas jag har ork att göra sådant än att ligga i sängen i det svarta hålet och må pest som jag gör i emellanåt. När man är uppe så vill i alla fall jag göra sådant som jag upplever som intressant och kul pyssel. Och jag har redan nu sett ett objekt som går billigt på beg marknaden med jämna mellanrum som man kanske ska test lite på. Kan vara värt att köpa och stoppa undan tills jag har eget boende.
Börja med att njuta ett tag av dina omoddade högtalare, då får du en känsla för vad som är bra men framför allt mindre bra.
Byt sedan dina kondingar till motsvarande SCR-MKP, gör det på en högtalare, glöm bort vilken du moddat. Häll upp en Loka Päron och en skål med jordnötterFörsök bestämma dig för vilken du gillar bäst, (eller kanske om det över huvudtaget går att skilja dem åt). Öppna upp och kolla vilken det var, intressant och förmodligen lärorikt.
Calleberg skrev:Jag får väl Blindtesta den.
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 18 gäster