Hjälp med rumsequlisering... (Isidor kanske:)?)

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Hjälp med rumsequlisering... (Isidor kanske:)?)

Inläggav avr7000 » 2004-01-10 01:38

Hejsan...

Jag sitter och pillar lite med mitt Behringer Ultradrive Pro 2496...
Jag skulle behöva lite tips på tillvägagångssätt för att eq'a frekvensgången i rummet...

Till min hjälp har jag en tongenerator, modell gammal vanlig med ratt etc.,
En Ljudtrycksmätare modell Brül&Kjær 2260 Observer, som har alla möjliga och omöjliga anslutningar, dator, digital in och ut, smartcard etc. för mycket finesser för att jag skall orka lära mig dem... Dock har den en stor display som visar mätningarna...

I detta läge är det bara 2 st Carlsson OA51.3 tillsammans med ett st 12" Sub som skall eq'as, jag har nu ytterligare en sub, en XLS12" med slav, kopplad till systemen men dem går bara till "bio"...

51:orna har en ganska vid sweet spot så min tanke var att mäta upp frekvensgången 20-300 Hz i alla tre platser i soffan och sedan göra ett medelvärde och korrigera med detta...

Är detta gångbart eller skall jag göra på något annat sätt?

Alla tips är välkommna!

Jag håller även på att bygga en dipolsub med 8 st 12" som skall integreras senare...

/Stefan

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2004-01-10 01:53

Hej!

Själv har jag ju provat fram och tillbaka med min Feedback destroyer under ett par år och slutat med att bara dämpa den stående vågen vid 47 Hz med 6 dB.

Förr dämpade jag för mycket, bl a hade jag kanske -10 dB vid min lyssningsträff. Det blir för mycket dämpning för dynamiska signaler (dock ej för statiska)

Åtgärda basen endast, det är mitt råd! Måttligt. Använd mätning för att se var topparna ligger, dämpa och prova med lyssning sen (svep, musik). Justera och prova igen.

T

Användarvisningsbild
b_lindroos

Inläggav b_lindroos » 2004-01-10 13:12

Hej!

Har själv en Behringer DEQ2496 och har dämpat toppen (1/3 oktav) vid 63 med 3 dB.
Senast redigerad av b_lindroos 2004-06-09 18:58, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
Isidor

Inläggav Isidor » 2004-01-10 15:26

Tjena Stefan,

Din metod låter bra och du har redan fått goda råd, så jag vill bara göra några små (hehe) tillägg.

1. B&K 2260 Observer klarar inte smalbandiga mätningar (endast tersband) så det blir mycket riktigt lite pillande med tongeneratorn om du vill göra mer noggranna mätningar. Om du bara vill ha en snabb översikt kan du ha mäta hela frekvensområdet direkt med rosa brus och utnyttja tersbandsfiltren. En dator med hysat ljudkort fungerar bra som brusgenerator.
Om vi utgår från användning av tongeneratorn, försök att köra ganska täta frekvenssteg från och med första rumsmoden, helst inte glesare än 1/6 oktav eller så (alltså ca 25, 28, 32, 36, 40, 44, 50, 56, 63, 71, 80... Hz). Sedan kan du även mäta vid säg 15 och 20 Hz för att få en uppfattning om vad som pågår i sub-oktaven. Jag behöver nog inte påpeka (men gör det ändå!) att man måste vara mycket försiktig med att överdriva förstärkningen här när man justerar equalizern. Detta gäller även för lite högre frekvenser, men i något mindre grad. Försök att bara fylla igen de värsta delarna av dalarna, med en maximal förstärkning om kanske 5-6 dB. Detta beror naturligtvis på vilka ljudtrycksnivåer man är ute efter och vilka högtalare/effektförstärkare man har. Behringern har parametriska filter, så du bör kunna justera ganska väl.

2. Thomas_A är inne på något ganska viktigt i sitt inlägg, det är lätt att överkorrigera. Anledningen är att man med standardfilter (minimumfas) bara kan korrigera korrekt för s.k. minimumfasavvikelser och rummet uppför sig endast delvis som ett minimumfassystem. Det är huvudsakligen de icke-idela rumsbegränsningsytorna med frekvensberoende absorption som ställer till det. För fullständig korrektion i både frekvens- och tidsdomänen måste man använda en alternativ, mer komplex, mätmetod och filterlösning (vanligen benämnd digital room correction DRC). Det kan vara intressant av känna till att man trots allt även med standardfilter kommer åt vissa av problemen i tidsdomänen, vanligtvis kan man halvera efterklangstiden för låga frekvenser och det är inte illa!
Hur som helst, att man inte kan korrigera fullt ut i tidsdomänen innebär att man måste lyssna in den bästa subjektiva filterinställningen. Jag föreslår därför att du mäter in en konstant frekvensgång för att sedan lyssna dig fram till vad den bästa kompromissen blir. Du kommer säkerligen att vilja mildra sänkningen av de värsta topparna, precis som Thomas_A har kommit fram till.

3. Att med denna metod korrigera för frekvenser över 200-300 Hz är inte att rekommendera. För högre frekvenser börjar hörseln att tydligt skilja mellan direkt och fördröjt (reflekterat) ljud och eftersom man här bara kan mäta på och fullt ut korrigera för stationära förlopp så finns ingen möjlighet att göra denna åtskillnad.

4. Det går utmärkt att utgå från medelvärden över lyssningsområdet, dock naturligtvis med en smärre försämring för den verkliga sweet-spotten som följd. Du borde dock kunna spara olika filterkurvor för sweet-spotten och för soffan totalt.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2004-01-10 17:38

Hej och Tack för alla svar!!!

Det där med olika inställningar för hela soffan och för sweet spot var ju riktigt finurligt... minne för att spara inställningar är det ju gott om, -det är värre med DSP-minne om man använder branta filter i kombination med mycket eq...

Just för att spara minne kom jag på en sak som jag vill fråga om det är gångbart...

Låt säga att jag har en dipp i frekvensgången på 6 dB vid 50 Hz...
-och att jag skulle vilja lägga delningsfrekvensen mellan högtalare och subbar vid 50 Hz...

-skulle jag då kunna låta högtalare och sub överlappa varandra lite vid 50 Hz för att fylla ut dippen... (detta skulle spara värdefullt processorminne)
Både subbar och högtalare står vid samma vägg lika långt ifrån lyssningspos...

MVh

/Stefan

Användarvisningsbild
Isidor

Inläggav Isidor » 2004-01-10 17:44

Ja, det går utmärkt.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2004-01-11 03:51

Och att korrigera upp till 200 Hz är m a o OK?

/Stefan

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2004-01-11 03:54

Och att korrigera upp till 200 Hz är m a o OK?

/Stefan

Användarvisningsbild
Isidor

Inläggav Isidor » 2004-01-12 00:16

Japp.

För övrigt måste man ju tyvärr även ta hänsyn till att många inspelningar har en alltför låg basnivå (p.g.a. inverst förhållande i studion), något som just avhandlats här:

http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=1666

Återgå till Teknikforum