Trasigt delningsfilter? Fråga

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
heliac

Trasigt delningsfilter? Fråga

Inläggav heliac » 2023-07-17 17:38

Dcetta filter sitter i en PA-låda med 2x15 och ett horn. Alla elementen fungerar och jag tycker att lådan låter bra. Jag öppnade den för att jag ville kolla vad det sitter för element i, och då ser jag att en kondensator på filtret ser ut att vara trasig.

Nu ska dessa lådor användas på lördag och tror inte jag hinner att reparera detta innan. Eftersom jag inte kan något om passiva filter undrar jag vad som påverkas av detta. Om det är avbrott i kondensatorn antar jag att delningsfrekvensen för hornet påverkas...men åt vilket håll? Eller kan det vara så att den fortfarande är "hel" men fel värde pga. överhettningen?

EDIT: Jag kikade i en tabell och fattar det som att om faradvärdet minskar så stiger delningsfrekvensen för hornet....alltså en minskad risk att skada drivern. Sen att lådan inte låter optimalt är ju en annan sak.

[attachment=0]filter.JPG[/attahment]
Bilagor
filter.JPG
filter.JPG (103.56 KiB) Visad 5807 gånger

Användarvisningsbild
NADifierad

Re: Trasigt delningsfilter? Fråga

Inläggav NADifierad » 2023-07-17 19:09

Fast huruvida faradvärdet minskar beror på om kondensatorerna är seriekopplade, eller parallellkopplade…..
Nu sitter det förvisso säkringar i filtret, men…
Filtret ser väldigt simpelt ut, av vad som framgår av bilden.
Kanske bara ett första ordningens filter till hornet?
Två av kondensatorerna är parallellkopplade, men hur i relation till den tredje?
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Användarvisningsbild
heliac

Inläggav heliac » 2023-07-17 21:33

NADifierad skrev:Fast huruvida faradvärdet minskar beror på om kondensatorerna är seriekopplade, eller parallellkopplade…..
Två av kondensatorerna är parallellkopplade, men hur i relation till den tredje?

Hittar inget schema på filtret och har inte högtalaren hemma så kan inte kolla mer för stunden.

Säkringarna fungerar även som jumprar om man skall ställa om till bi-ampning. Jag har både steg och driverack med mätmick så det är ju oxå en lösning för att komma runt filtret så länge.

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2023-07-17 22:08

Troligen en bra säkerhetsåtgärd, med en tillfällig aktiv delning :)
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

jansch

Inläggav jansch » 2023-07-18 02:45

heliac skrev:
NADifierad skrev:Fast huruvida faradvärdet minskar beror på om kondensatorerna är seriekopplade, eller parallellkopplade…..

Hittar inget schema på filtret och har inte högtalaren hemma så kan inte kolla mer för stunden.

Säkringarna fungerar även som jumprar om man skall ställa om till bi-ampning. Jag har både steg och driverack med mätmick så det är ju oxå en lösning för att komma runt filtret så länge.

Medtanke på hur kondensatorn ser ut, d v s bränd, kan det säkert vara kortis i den. alltså hornet får hela frekvensspektrat.
Det ser ut som den är parallellkopplad med andra kondensatorn (står det 10 eller16 uF på den?)
Klipp ena benet på den misshandlade kondensatorn och mät med multimeter om den har kortis. Om du inte kan mäta och dom ligger parallellt kan du köra på bara den stora kondensatorn (och den misshandlade klippt). Du tappar lite mellanregister men du kan till nöds EQ:a upp mellanregistret/presens. 15 tummarna får jobba lite mer då men det är normalt inget problem.
JAG hade inte kört lådan utan att klippa kondensatorn oavsett om kondensatorn har kortis eller ej när du ohmmäter den. Det är svårt att höra om bas går ut till hornet genom att lyssna, hornet "kopplar" inte akustiskt till basfrekvenser utanför dess undre gränsfrekvens och därmed kan du köra sönder membranet/talspolen utan att du kanske ens hör det förrän det är för sent.

Användarvisningsbild
heliac

Inläggav heliac » 2023-07-18 06:53

Tackar för svaren.

Det får bli ett steg till i racket och aktiv delning till hela lådan. Lika bra att se över bägge filtren och byta kondingar osv. Bägge lådorna har ju levt liknande liv antagligen.

Användarvisningsbild
Calleberg

Inläggav Calleberg » 2023-07-18 10:49

jansch skrev:JAG hade inte kört lådan utan att klippa kondensatorn oavsett om kondensatorn har kortis eller ej när du ohmmäter den. Det är svårt att höra om bas går ut till hornet genom att lyssna, hornet "kopplar" inte akustiskt till basfrekvenser utanför dess undre gränsfrekvens och därmed kan du köra sönder membranet/talspolen utan att du kanske ens hör det förrän det är för sent.

Mycket bra råd det där, med lite spänning över den där stackars kondingen kan den uppföra sig helt annorlunda än när man mäter med en multimeter.
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
heliac

Inläggav heliac » 2023-07-18 11:44

Måste man inte spela nåt alldeles bedrövligt högt för att kondingen ska bli sådär?

Användarvisningsbild
Calleberg

Inläggav Calleberg » 2023-07-18 15:40

heliac skrev:Måste man inte spela nåt alldeles bedrövligt högt för att kondingen ska bli sådär?

Joo, Åsknedslag i slutsteget kanske? :mrgreen:

Användarvisningsbild
heliac

Inläggav heliac » 2023-07-18 16:05

Drivern är ju i alla fall hel..men man kan ju ha bytt membran och missat hur kondingen såg ut. Tycker driver borde gett sig samtidigt som kondingen brann.

Användarvisningsbild
heliac

Inläggav heliac » 2023-07-19 11:51

Man kan ju undra hur det spelats egentligen.....kolla drosseln

drossel.jpg
drossel.jpg (582.12 KiB) Visad 5614 gånger

jansch

Inläggav jansch » 2023-07-20 21:00

heliac skrev:Måste man inte spela nåt alldeles bedrövligt högt för att kondingen ska bli sådär?

Kondensatorer har inte någon större marginal avseende märkspänning.
Framförallt inte elyter...... vilket detta trots allt inte är.

Gisningsvis är det dock en kondensator som inte höll specen.

Användarvisningsbild
Calleberg

Inläggav Calleberg » 2023-07-21 11:46

jansch skrev:

Kondensatorer har inte någon större marginal avseende märkspänning.
Framförallt inte elyter...... vilket detta trots allt inte är.

Gisningsvis är det dock en kondensator som inte höll specen.

Har du missat hur spolen till samma filter ser ut?
Jag misstänker förstärkarhaveri, kanske har säkringen i filtret gått och räddat drivern (inte särskilt troligt då de är på 30A), kanske har man bytt driver.

Användarvisningsbild
heliac

Inläggav heliac » 2023-07-21 12:31

Jag tror oxå att man bara ev bytt drivern och förbisett filtret.

Kopplade förbi allt och delar aktivt med en driverack istället. Fungerar utmärkt.

Tycker toppen, alltså diskanten, blev mycket tightare med aktiv delning än passiv, framför allt vid högre nivåer.

Användarvisningsbild
Calleberg

Inläggav Calleberg » 2023-07-21 17:35

heliac skrev:Jag tror oxå att man bara ev bytt drivern och förbisett filtret.

Kopplade förbi allt och delar aktivt med en driverack istället. Fungerar utmärkt.

Tycker toppen, alltså diskanten, blev mycket tightare med aktiv delning än passiv, framför allt vid högre nivåer.

Såklart, den passiva delningen i just det här hårdgrillade fallet är det nog inte vad den borde vara längre.

Användarvisningsbild
heliac

Inläggav heliac » 2023-07-21 17:49

Calleberg skrev:
heliac skrev:Jag tror oxå att man bara ev bytt drivern och förbisett filtret.

Såklart, den passiva delningen i just det här hårdgrillade fallet är det nog inte vad den borde vara längre.

Fast jag har inte testat just dessa lådor med det passiva filtret mer än en check vilka element som gick. Men överlag mot andra dubbel15toppar jag haft som jag bara kört passivt tyckte jag dessa lät bättre. Nån vinning e det ju såklart att biampa...

Återgå till Teknikforum