Försteg vs spektrumanalysator

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
heliac

Försteg vs spektrumanalysator

Inläggav heliac » 2023-08-09 19:16

IMG_7901.jpeg
IMG_7901.jpeg (197.46 KiB) Visad 4230 gånger
/attachment]Bytte försteg nyligen och det direkta intrycket var en kraftigare botten med nyförvärvet. Utan att vara någon expert på att mäta saker tog jag för nöjes skull och kopplade dem till datorn via mitt ljudkort. Ljudkortet är ett Presonus av hygglig kvalite. Spelade upp ett rosa brus och filmade skärmen. Man ser ju en klar skillnad, som oxå besannade mitt lyssningaintryck. Testbruset kommer från spotify men det var ju lika förutsättningar för bägge förstegen.
Bilagor
IMG_7902.jpeg
IMG_7902.jpeg (147.22 KiB) Visad 4230 gånger

Användarvisningsbild
Morello

Re: Försteg vs spektrumanalysator

Inläggav Morello » 2023-08-09 19:41

Vill du mäta apparatens frekvensgång använder förslagsvis Tombstone från tolvan data.
Den där mätningen ger inte mycket vid handen.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
heliac

Inläggav heliac » 2023-08-09 19:46

Morello skrev:Vill du mäta apparatens frekvensgång använder förslagsvis Tombstone från tolvan data.
Den där mätningen ger inte mycket vid handen.

Som jag skrev...ingen expert. Men tycker ända att min enkla mätning visar på en ganska tydlig skillnad på ”färgningen” genom förstegen.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2023-08-09 19:57

Mja, det ser helkonstigt ut faktiskt. Som sagt, ladda ned Tombstone och gör om mätningen - mjukvaran är väldigt enkel att handha.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
heliac

Inläggav heliac » 2023-08-09 20:03

Morello skrev:Mja, det ser helkonstigt ut faktiskt. Som sagt, ladda ned Tombstone och gör om mätningen - mjukvaran är väldigt enkel att handha.

Det kan jag göra. Analysatorn jag använde är en välanvänd VST-plug i studiosammanhang. Om den nu skulle vara tokig enligt dig så borde den väl ändå vara konsekvent och i så fall vara ”lika dålig” vid bägge mättillfällena?

Eller vad är det du tycker ser knstigt ut?

Användarvisningsbild
pLudio

Inläggav pLudio » 2023-08-09 22:49

Är det Spotifys ljudkodare som har ett lågpassfilter vid ca 13 kHz?
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

jansch

Inläggav jansch » 2023-08-12 18:14

Är det mätningar med någorlunda lång intgrationstid är det väl OK.
Dock sådan skillnad mellan försteg är ju totalt vansinnigt. Du ska inte kunna urskilja skillnader på den typ av mätning = mätfelet borde vara större än skillnaden på förstegen (förhoppningsvis!) = du har ett mätfel.

Att mäta akustiskt i rum på det sättet kräver identiska uppställningar. Är det via högtalare/mätmikrofon? I så fall plugga in utsignalen direkt från förstegets utgång istället för via högtalare/mikrofon så får du "sanna" mätvärden på förstegen.

Kontrollera att du inte överstyr med för hög signal, alternativt för låg signal så du bara mäter bakgrundsbrus.

Användarvisningsbild
heliac

Inläggav heliac » 2023-08-12 20:24

jansch skrev:Är det mätningar med någorlunda lång intgrationstid är det väl OK.
Dock sådan skillnad mellan försteg är ju totalt vansinnigt. Du ska inte kunna urskilja skillnader på den typ av mätning = mätfelet borde vara större än skillnaden på förstegen (förhoppningsvis!) = du har ett mätfel.

Att mäta akustiskt i rum på det sättet kräver identiska uppställningar. Är det via högtalare/mätmikrofon? I så fall plugga in utsignalen direkt från förstegets utgång istället för via högtalare/mikrofon så får du "sanna" mätvärden på förstegen.

Kontrollera att du inte överstyr med för hög signal, alternativt för låg signal så du bara mäter bakgrundsbrus.

Det är inte mikrofon utan kopplat från förstegens balanserade utgångar till ljudkortet.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2023-08-13 22:54

Mätresultaten ser som skrivet var mycket märkliga ut. Jag skulle försöka att få till större trovärdighet här innan jag drog några mer djupgående slutsatser. Förstegen bör mäta likartat och dessutom uppvisa i det närmaste helt konstant frekvensgång i det hörbara området förutsatt att allt fungerar som det ska och integrationstiden är hyggligt lång.

(T.ex. ger en mätning med rosa brus som insignal i kombination med konstant absolut bandbredd (smalband) i analysatorn ett konstant fall om -3 dB/oktav, vilket definitivt inte är fallet här.)
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

jansch

Inläggav jansch » 2023-08-14 13:56

Börja felsökningen genom att göra en loop, d v s gör mätning genom att ersätta försteget med en kort sladd.
Då visas endast mätutrustningens fel och då borde endast någon dB avvikelse i lägsta basen vara acceptabelt.

Går du från obalanserat till balanserat i någon kabel? Det skulle nog kunna se ut så om "-" inte var kopplad till signaljord.
Ser jag rätt att du har ca 24 dB förstärkning (ca 16ggr) i förförstärkaren? Alltså 125mV "in" för att få ut sådär 2 volt....

Användarvisningsbild
heliac

Inläggav heliac » 2023-08-14 15:03

Själv är jag lite nyfiken på var "bumpen" kring 150hz kommer från. Eftersom den finns med på "bägge förstegen" bör den komma antingen från, Spotifyfilen, nätverksspelaren eller ljudkortet.

Allt var balanserat hela vägen. Ljudkortet har en switch på ingången för mic/line den hade jag i läge line. För varje försteg tog jag innan bruset en 1khz-ton och ställde förstegets volymkontroll så att vu-mätaren i spektrumanalysatorn visade samma. Bruset "lever" ju lite grann jämfört med en sinuston så det är svårt att ta ett foto på exakt samma tillfälle i bruset.

Jag ville egentligen bara se om jag kunde se någon visuell skillnad eftersom jag direkt uppfattade det nya försteget som "basigt"...

Nu tog jag bara en fil som hette rosa brus på spotify men jag har någon test cd med toner och brus nånstans oxå.

Användarvisningsbild
pLudio

Inläggav pLudio » 2023-08-14 15:45

Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2023-08-14 15:49

Jag gissar att toppen runt 150 Hz beror på ett inte alltför välproducerat brus. Liknande konstigheter är ganska vanliga från tveksamma bruskällor. Dock föreligger många andra problem med mätresultaten som en övre gränsfrekvens om ca 14 kHz och ett mycket märkligt allmänt frekvensberoende.

Gör gärna som jansch föreslår genom att lägga en slinga enbart med utsignal till insignal så att du kan avgöra om mätsystemet fungerar som det ska.

Om du går över till mätning med REW eller annan lämplig mjukvara så kan du förstås utnyttja ett sinussvep istället för brus.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Återgå till Teknikforum