Perfect8

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

JM

Re: Perfect8

Inläggav JM » 2023-08-30 22:25

I-or var inte du med i ett hörn i utvecklingen av Perfect-8?

JM
Annihilerar antimateria.
Beauty is in the Brain of the Listener.
We are standing on the shoulders of giants.
"Kill your Darlings" => Scientific Progress.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2023-08-30 22:41

Nä, då hade de blivit mindre knasiga. 8)
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

JM

Inläggav JM » 2023-08-30 22:58

I-or skrev:Nä, då hade de blivit mindre knasiga. 8)

Ok. Hur hade du konstruerat i bättre linjehögtlare?

JM
Annihilerar antimateria.
Beauty is in the Brain of the Listener.
We are standing on the shoulders of giants.
"Kill your Darlings" => Scientific Progress.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2023-08-31 11:25

Jag är ganska övertygad om att The Force lät/låter mycket bra förutsatt att man har plats för en bra uppställning, så det handlar definitivt inte om någon kalkonkonstruktion i prestandaavseende.

Det borde dock ha varit möjligt att erhålla en god vinstmarginal även med ett flera gånger lägre pris, vilket säkerligen hade krävt lägre produktionskostnader. Detta hade avgjort varit möjligt att åstadkomma. Lite jämnare frekvensgång och spridning hade jag gärna sett för en så pass dyr produkt som det hade blivit även med lägre produktionskostnader. Förutom detta är avståndet mellan mellanbasar och band onödigt stort och man hade med lite strukturdynamisk finess kunnat göra baffeln betydligt lättare utan negativa ljudande effekter (vilket förutom teknisk elegans sänker kostnaderna och förenklar hantering och användarvänlighet). Slutligen borde basmodulerna vara av basreflextyp.

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2023-08-31 16:09

Personligen tycker jag The Force låter tillräckligt bra för att misstänka att målgruppen ska kunna acceptera det och kunna koncentrera sig på att köpa en väldigt dyr högtalare vilket nog är en av huvudincitamenten för dem. Jag är nog så långt från målgruppen man kan komma själv. Mitt största problem med dem är att jag tyckte de hade extremt märkligt uppförande när man ändrar lyssningshöjden. Hela ljudbilden liksom följde med upp väldigt tydligt.

Senaste pris jag vill minnas är SEK 2,700,000 för The Force plus subbar och lite annat. Men det var ju långt innan "prisökningarna" som allt råkat ut för.
Jag har tyvärr inte tid just nu, jag ska göra ingenting en stund...

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2023-08-31 17:11

UrSv skrev:Personligen tycker jag The Force låter tillräckligt bra för att misstänka att målgruppen ska kunna acceptera det och kunna koncentrera sig på att köpa en väldigt dyr högtalare vilket nog är en av huvudincitamenten för dem. Jag är nog så långt från målgruppen man kan komma själv. Mitt största problem med dem är att jag tyckte de hade extremt märkligt uppförande när man ändrar lyssningshöjden. Hela ljudbilden liksom följde med upp väldigt tydligt.

Senaste pris jag vill minnas är SEK 2,700,000 för The Force plus subbar och lite annat. Men det var ju långt innan "prisökningarna" som allt råkat ut för.

Det blir så med linjekällor (att ljudbilden följer med öronens höjd). Kul att du har hört dem. :)
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2023-08-31 17:19

Den vertikala presentationen med linjekällor är nog mest en vanesak. Efter ett tag verkar det hela inte alls konstigt.

All tvåkanalslyssning är bara en illusion av verkligheten, så man får ha lite mer modesta krav. Att ställa sig upp motsvarar perspektivmässigt att man flög omkring snett ovanför orkestern med konventionella högtalare, vilket inte är särskilt vanligt förekommande i verkligheten undantaget ett alltför stort drogintag. När det gäller ljudsceneriets höjd störs jag betydligt mer av högtalare med alltför låg placering av diskantelementet, vilket under alla lyssningsförhållanden får musikanterna att låta som om de satt på huk och spelade.

Det vertikala utstrålningsmönstret för linjekällor är en fördel enligt min uppfattning, då klangbalansen också förblir nästan konstant när man ställer sig upp, lägger sig på golvet eller står en dm från högtalarna. För en stor majoritet av faktisktianer, med konventionella högtalare, kollapsar klangbalansen fullständigt vid sådana övningar. Dessutom medför den höga vertikala riktverkan att linjekällor blir betydligt mindre känsliga för rumsinverkan.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2023-08-31 17:44

Det jag stört mig på när jag lyssnat på dipoler är ljust att de "målar med bred pensel".
Magnepan låter ju trevligt men absolut bättre när man har nåt som fångar upp ljudet som strålar bakåt. En uppställning jag lyssnat på hade två stora juckapalmer (i plast) bakom panelerna. Hade ju fortfarande det där "stora" ljudet men inte på ett lika störande sätt. Kan tänka mig att diffusion kombinerat med dämpning i rätt balans är det som skulle krävas för att få till riktigt bra ljud.
Det påminner om tidiga Carlsson som jag också tycker blir för mycket "hissmusik". Stort ljud javisst men det är ju en färgning som "felaktigt" appliceras på allt ljudmaterial.
Men absolut låter det ju "trevligt"
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2023-08-31 18:09

Alla utstrålningsmönster som skiljer sig påtagligt från de studiomonitorer som utnyttjades vid lyssningen ger en sorts spatiell färgning i ett strikt återgivningsperspektiv. Dock ska man ha klart för sig att inspelningarna i nästan alla studior avlyssnas med en betydligt större andel direktljud än i hemmiljö, varför även denna kan anses utgöra en färgning. Intressant nog så sker dock lyssningen i masteringsteget vanligen i mer hemliknande miljö.

Hur som helst så skulle jag påstå att en bättre linjedipol (dit jag inte räknar Magnepan även om exemplet duger i spatiellt avseende) faktiskt huvudsakligen förhöjer ljudkvaliteten om man inte jämför med monitorlyssningen utan hur instrument och röster framstår i verkligheten. Man kan se det som en sorts akustisk signalprocessor, vilken under goda förutsättningar i uppställningen och rummet har långt bättre egenskaper än alla elektroniska signalprocessorer som jag har råkat på.

Till skillnad från olika former av rundstrålande lösningar är det möjligt att kontrollera simmigheten i presentationen så att den inte tar över och därigenom låter lyssningsrummet dominera akustiken i inspelningarna. Detta har sin grund i att riktindex för en dipol faktiskt uppgår till hela 5 dB, vilket är mer än för en bafflad monopol, vilken uppvisar ett riktindex om 3 dB (0 dB för en obafflad monopol, d.v.s. rundstrålare).

Till detta kommer förstås linjestrålningen, vilken ytterligare kraftigt höjer riktindex. Helst bör linjekällan mer eller mindre sträcka sig från golv till tak för att frekvensgången inte ska bli avståndsberoende även om en höjd om minst 1,7 m fungerar bra i praktiken.

Dipoler som inte är av linjetyp uppvisar dock inte särskilt goda egenskaper i mitt tycke.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2023-08-31 18:49

Blir lite nyfiken på ditt lyssningsrum och hur det är bestyckat, men det kanske kommer en medlemspresentation snart?
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2023-09-05 09:03

Johan_Lindroos skrev:Kul att du har hört dem. :)

En av de ursprungliga människorna bakom är en bekants bekant och han bjöd in till lyssning hemma i sin lägenhet i Linköping. Vi spelade på The Force, subbarna och The Cube. Och elektronik från Museatex...
Jag har tyvärr inte tid just nu, jag ska göra ingenting en stund...

Föregående

Återgå till Teknikforum