Blåtandsfråga

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Ogjort

Blåtandsfråga

Inläggav Ogjort » 2023-09-04 23:59

Hejsan svejsan!

Jag har en liten bluetooth-högtalare till nöds.
Problemet är att det inte går att spela svagt på den. Då inträder en "mute-funktion" som tystar den helt i svaga partier och
därefter inte "öppnar" igen utan att nivåökningsstarten kapas en bit. Typ en stavelse vid prat. Som det vore en illa inställd gate-funktion inkopplad.
Detta sker inte om jag matar högtalaren med sladd. Bara vid trådlöst.

Min undran är om detta är inbyggt i själva blåtandsprotokollet eller "bara" ett klantigt tillägg i själva högtalaren?

Någon som vet hur det förhåller sig?

Anders O.
--- Ogjort producerar ljud av allehanda slag - oftast radioprogram --- ogjort.com ---

Användarvisningsbild
Calleberg

Re: Blåtandsfråga

Inläggav Calleberg » 2023-09-05 09:12

Ogjort skrev:Hejsan svejsan!

Jag har en liten bluetooth-högtalare till nöds.
Problemet är att det inte går att spela svagt på den. Då inträder en "mute-funktion" som tystar den helt i svaga partier och
därefter inte "öppnar" igen utan att nivåökningsstarten kapas en bit. Typ en stavelse vid prat. Som det vore en illa inställd gate-funktion inkopplad.
Detta sker inte om jag matar högtalaren med sladd. Bara vid trådlöst.

Min undran är om detta är inbyggt i själva blåtandsprotokollet eller "bara" ett klantigt tillägg i själva högtalaren?

Någon som vet hur det förhåller sig?

Anders O.

Det sitter högst sannolikt i högtalaren,låter som en överdrivet agressiv noisegate, möjligen implementerat i blåtandschippet.
Det är inte blåtandsprotokollet som sådant, Ingen av mina blåtandsprodukter gör så. Mitt försteg har en liknande funktion men jag märker det bara genom att relät hörs, och det verkar bara gå till när ingen data skickats på ett tag t.ex när jag tryckt på paus i spotify.
Frågan är om det blir bättre om du har full volym på sändaren och reglerar ner volymen på högtalaren, det är säkert så du redan gör?
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
pLudio

Inläggav pLudio » 2023-09-05 09:54

Bluetooth kommunicerar typiskt volyminställningen över ett protokoll så volyminställningen på telefonen är samma som högtalarens.
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
Calleberg

Inläggav Calleberg » 2023-09-05 11:13

pLudio skrev:Bluetooth kommunicerar typiskt volyminställningen över ett protokoll så volyminställningen på telefonen är samma som högtalarens.

Då har jag rätt otypiska blåtandsgrejor, Mina Peltorlurars volym påverkar inte volymen på Telefonen. Det gör inte bilstereons volym heller, och jag tror inte Marshallhögtalarna gör det heller. Försteget gör det definitivt inte.
Däremot verkar det som den lilla Bose soundlink högtalaren funkar så
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
Ogjort

Inläggav Ogjort » 2023-09-05 14:29

Calleberg skrev:
Det sitter högst sannolikt i högtalaren,låter som en överdrivet agressiv noisegate, möjligen implementerat i blåtandschippet.
Det är inte blåtandsprotokollet som sådant, Ingen av mina blåtandsprodukter gör så. Mitt försteg har en liknande funktion men jag märker det bara genom att relät hörs, och det verkar bara gå till när ingen data skickats på ett tag t.ex när jag tryckt på paus i spotify.
Frågan är om det blir bättre om du har full volym på sändaren och reglerar ner volymen på högtalaren, det är säkert så du redan gör?

Tackar för det tipset. Inte ens så kort hade jag tänkt.
Anledningen är väl att högtalaren har "tryck-och-håll-in-knapp" medan datamaskinen går i tydliga steg.
Det blir mycket bättre även om det finns kvar till viss del. Men bara i längre pauser.

Anders O.
--- Ogjort producerar ljud av allehanda slag - oftast radioprogram --- ogjort.com ---

Återgå till Teknikforum