Roterande subbwofgfers.

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
pLudio

Re: Roterande subwoofers

Inläggav pLudio » 2023-09-14 17:35

Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
steveo1234

Re: Roterande subbwofgfers.

Inläggav steveo1234 » 2023-09-20 16:23

I-or skrev:1. Hon hör signalen (vilket även kan uppfattas som någon sorts tryckvariationer även om det de facto är hörseln som registrerar detta).

2. Hon känner vibrationerna i golvet eller i soffan.

3. Hon detekterar ingenting.

Man kan även vända på det hela och fråga henne (och sig själv) om hon uppfattar vibrationer i golv eller soffa. Om detta inte är fallet så gäller alternativ 1 (eller alternativ 3). Alla försök måste förstås utföras blint och med erforderlig statistisk utvärdering.

Ett intressant experiement. Några tankar på vilket ljudtryck som är lämpligt? Jag tycker att 7hz låter rimligt och eventuellt kanske jag kan mäta med UMIK samtidigt..
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2023-09-20 16:39

Fast UMIK är väl inte så bra under 20 Hz?

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2023-09-20 22:10

UMIK-1 är kalibrerad ned till 10 Hz och fungerar säkerligen hyggligt även ned till 7 Hz. Dessutom är det inte supernoga med ljudtrycksnivån, men minst 101 dB bör man sikta på för att signalen ska vara hörbar för en normalhörande person. Man kan även prova med lite olika nivåer här för att se var hörseltröskeln ligger om vibrationsdetektion kan uteslutas.

Man måste dock vara uppmärksam på att andratonen kan vara hörbar över 90 dB (14 Hz) och tredjetonen över 78 dB (21 Hz).

Hur som helst är vi mest intresserade av om det handlar om hörseldetektion eller vibrationsdetektion, så ljudtrycksnivåer och eventuella harmoniska övertoner är inte det viktigaste.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2023-09-21 08:19

RogerGustavsson skrev:Fast UMIK är väl inte så bra under 20 Hz?

Kalibreringsfilen går till 10hz så dit är det inga problem i alla fall. Fallet på kurvan ser ganska jämnt ut också, så jag gissar att det skulle gå att extrapolera ner till kanske 5hz med relativ god precision
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
Helmut

Inläggav Helmut » 2023-09-22 00:16

I min ungdom byggde jag ett par T- formade bashorn med sluten låda. Var den större modellen med 12 tums Philips 12100 element, kommer inte ihåg i vilket nummer RADIO OCH TELEVISION hade ritningarna men borde vara före 1970 Spelade man https://www.youtube.com/watch?v=dfe8tCcHnKY Så tyckte jag att man bara började må illa. Kan inte rekommendera någon att bygga dessa utan att man först letar reda på ett bättre element. Kommer ihåg att det var bra tryck i basen när man spelade https://www.youtube.com/watch?v=dfe8tCcHnKY
Har varit sugen att bygga två av dessa och testa i min hemmabiograf. Kanske någon som har erfarenhet av dessa?
https://www.xmag.se/rt-1-hornet/

Användarvisningsbild
Kurben

Inläggav Kurben » 2023-09-22 14:28

Ja jag byggde RT-1 hornet i min ungdom.
Mina bedömningar är såklart helt och hållet subjektiva då det är 30 år sedan. Jag använde inte heller det element som var angivet i ritningen utan något MGR från Ljudia.
Men det var ordentligt tryck i hornet. Spelade sönder två innerväggar i mina föräldrars hus så de lossnade. Sen hur distorsionen eller frekvensgång var struntade jag fullständigt i på den tiden. Endast decibel var det som gällde då, och det levererades med råge.

Tog dock en hel vecka att bygga på ett snickeri med alla tänkbara maskiner. Minns att jag träpluggade hela utan en enda skruv för det ansåg snickaren att jag skulle göra.

Föregående

Återgå till Teknikforum