Jag har en ganska bra manick som upphört att fungera för att LiPo-cellen dött. (bluetooth-högtalare)
Naturligtvis så anges det att "batteriet" inte kan bytas... Men det går heller inte att köpa en ny manick eftersom de inte tillverkas längre.
Självklart går det att byta - om man hittar ett likadant. Vilket jag inte lyckas göra.
Ofta är beskedet att det funnits men utgått ur sortimentet.
Så är någon här LiPo-kunnig?
Vad kan jag ersätta det med? Vilka parametrar är viktiga?
Beteckningar verkar heller inte vara konsekventa. I de flesta fall verkar nummerbeteckningen, typ 503045,
innebära måtten (?). 50x30x4,5. Men det jag har i manicken heter 603048 och är visserligen 30 brett och 4,8 "tjockt", men bara 50 långt.
Så... vad avses med nummerserien?
Det jag hittat är t.ex. 503048, 3,7V, 900 mAh, 2,96 Wh - som då verkar närmast identiskt förutom att det heter 50 istället för 60.(och är just 50mm långt)
Jag är lite skrämd av just LiPo-celler eftersom min egen erfarenhet av sådana är högströmsditon för modellflyg etc, och de är ju
närmast livsfarliga, om man inte hanterar dem med silkesvantar, superspecialladdare och ladd-påsar.
Samtidigt sitter det ju LiPo i snart sagt varenda mobiltelefon och varannan hemma-manick.
Men jag gillar inte eldsvådor...
Så... är det någon som vet hur pass kinkigt det är att ersätta min slocknade energikälla?