Moderator: Redaktörer
paa skrev:Har samma fråga angående val av impedans.
Detta franska test kan ändå kanske vara intressant när man ska välja fabrikat på drivern:
http://perso.orange.fr/francis.audio2/C ... 1pouce.pdf
Fjonkalicious skrev:paa skrev:Har samma fråga angående val av impedans.
Detta franska test kan ändå kanske vara intressant när man ska välja fabrikat på drivern:
http://perso.orange.fr/francis.audio2/C ... 1pouce.pdf
Tack paa! Det var ju ganska intressant, dock var inte 4550 med.
Just 4550 får bra omdömen runtom på nätet, men den ser elak ut vid 20 kHz, precis som 4552nd i ditt länkade test.
Fjonkalicious skrev:Tack Aerob, jag skall läsa lite.
Just den undre gränsfrekvensen verkar vara 4550 trumfkort...
RuneStone skrev:kör DE250 i 695Hz LeCleach och det funkar kanon..
Är nog enda drivern jag varit med om som funkar ner till 1.2kHz och mäter rakt utan nån korrigering alls..
Bättre driver får man nog leta ordentligt efter..
Speciellt med tanke på priset..
Väldigt snäll i karaktären men ändå det här distinkta ljudet man har med kompressionsdrivers..
Fjonkalicious skrev:Jag tänkte köpa mig ett par BMS 4550 eller B&C DE250. Båda finns valbara mellan 8 eller 16 ohm?
Vad skulle kunna tänkas vara för och nackdelar?
Quote:
>Originally Posted by dgwojo View Post
>Zilch, does that 18.5k spike correction matter much since we can't hear
>frequencies that high anyway??
Quote:
>Originally Posted by Steve O View Post
>In my work with the 4550 and 4552, I can hear no difference with or
>without the 19KHz notch filter on either music or pink noise.
>I recall Zilch commenting similar awhile back but he decided to leave it in.
>Be interesting to hear his take on why that is the route he chose.
I can't hear anything up there either, but there are those who can, particularly those of the fair sex, who DO matter in the final analysis.
It's quite disconcerting to be able to dial VHF response around, watch it happening on the display, and not be able to hear any difference. There are credible arguments that we "hear" UHF via other means, and that is part of our overall perception of the sound. Whatever. The standard is 20 kHz, and I'm working it. Just when I get there, they move it to 30 kHz, then, most recently, 50 kHz.
If you look at the factory distortion curves, it seems that spike is in part, at least, a spurious resonance of some sort, as Tom suggests. Some TAD curves have it, as well, so BMS is in good company in this regard. It's more prominent on some horns and waveguides than others; more evidence.
I conclude it's worth mitigating for ~$10 in additional parts, and it's a filter design challenge that's fun to pursue.
paa skrev:Jag skickade en fråga till BMS om öppningsvinklar, och när dom rekommenderar 16 ohm, vi får väl se om dom svarar de närmaste dagarna. Jag återkommer i så fall.
Fjonkalicious skrev:paa skrev:Jag skickade en fråga till BMS om öppningsvinklar, och när dom rekommenderar 16 ohm, vi får väl se om dom svarar de närmaste dagarna. Jag återkommer i så fall.
Kul! Hoppas att du får svar!
RuneStone skrev:kör DE250 i 695Hz LeCleach och det funkar kanon..
Är nog enda drivern jag varit med om som funkar ner till 1.2kHz och mäter rakt utan nån korrigering alls..
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 18 gäster