Almen skrev:paa skrev:Utsikt över Malmö hamn och sundet?
Nja, ser ut att vara längre söderut, typ Falsterbo.
Du kan vara något bospåren...
Moderator: Redaktörer
Almen skrev:paa skrev:Utsikt över Malmö hamn och sundet?
schmutziger skrev:Almen skrev:paa skrev:Utsikt över Malmö hamn och sundet?
Du kan vara något bospåren...
Färdig snart?Fjonkalicious skrev:Jag tror också det paa. Pratade med schmutzi tidigare idag per telefon och då sade jag till honom att jag skall nog prova att göra en "låda" med skiva mot elementet precis som hornet men fast utan horn. Där kan jag mäta respons genom olika hålstorlekar, materialstorlek och man kan även variera lådans storlek och avstånd till väggen bakom elementet samt fyllnadsgrad med fluff.
Fjonkalicious skrev:Status quo
paa skrev:Fjonkalicious skrev:Status quo
Ajajajaj, hur låter planen för att rätta till detta?
Fjonkalicious skrev:paa skrev:Ajajajaj, hur låter planen för att rätta till detta?
Det finns ingen. Har många saker som behövs göras. Så många att inget blir gjort.
paa skrev:Jag hittade en intressant tråd på diyaudio om en kille i Norge som planerar att 3D-printa halsen till ett Synergy-horn, för både diskanten och mellanregistren:
http://www.diyaudio.com/forums/multi-wa ... entry.html
paa skrev:Jag hittade en intressant tråd på diyaudio om en kille i Norge som planerar att 3D-printa halsen till ett Synergy-horn, för både diskanten och mellanregistren:
http://www.diyaudio.com/forums/multi-wa ... entry.html
paa skrev:Vad står dom olika färgerna för i de olika kurvorna, vilken är det lilla elementet?
Hur skulle en kammare bakom elementen påverka kurvorna?
Fjonkalicious skrev:paa skrev:Vad står dom olika färgerna för i de olika kurvorna, vilken är det lilla elementet?
Hur skulle en kammare bakom elementen påverka kurvorna?
Jag kan utveckla kurvorna mer när jag kommer hem. Det är mätt på olika hålstorlekar och olika stora kabinett bakom elementet. Det är det man ser på bilderna med markrören. Vi noterade att bakre kavitet hade liten effekt i övre register(där jag vill åstadkomma annat resultat) men lyfter lite i botten, precis som vilken låda som helst. Det blev bättre med större hål och känsligheten ökar men inte tillräckliga resultat. Måste göra något med kaviteten mellan element och skiva för att nå andra resultat.
@schmutzi: är den illgröna senaste mätningen monacorelementet eller är det mätt på peerlesselementet utan skiva, kommer dåligt ihåg?
Fjonkalicious skrev:Måste göra något med kaviteten mellan element och skiva för att nå andra resultat.
paa skrev:Fjonkalicious skrev:Måste göra något med kaviteten mellan element och skiva för att nå andra resultat.
Nån sorts utfyllnad mellan membran och montageplan alltså?
paa skrev:Jo, man kan ju styra resonansfrekvensen för främre kaviteten med både volymen och portens area och längd. Portlängde kan minskas genom att man fasar porten med 45 graders fas från ena eller båda hållen.
Men det är ju inte bara avstämningsfrekvens som är betydelsefullt när det gäller bandpassavstämningar, både främre och bakre kammarnas volym spelar roll också.
Prova att simulera detta, t.ex i gratisprogrammet UniBox, som kan hantera bandpass med en sluten bakre kammere och portad främre kammare:
Det är Excel-baserat och kan laddas ner här:
http://audio.claub.net/software/kougaard/ubdwnld.html
Fjonkalicious skrev:Jag reder inte ut detta. Det är för mycket antaganden. Den som har gjort programmet måste komma från windowsvärlden, dvs att man antar att personen som använder programmet skall ha pysslat med liknande eller läst 700 böcker innan man börjat använda det.
Fjonkalicious skrev:Den som har gjort programmet måste komma från windowsvärlden, dvs att man antar att personen som använder programmet skall ha pysslat med liknande eller läst 700 böcker innan man börjat använda det.
paa skrev:Det verkade väl enligt simuleringen som ditt element var för stort för det tilltänkta frekvensregistret, har du testat något annat?
Fjonkalicious skrev:paa skrev:Det verkade väl enligt simuleringen som ditt element var för stort för det tilltänkta frekvensregistret, har du testat något annat?
Det kan vara så. Det enda vi provade snabbt var ett av schmutzis "linjära"element från Monacor, ett universalelement som dom själva benämner det som. Och då ser det bättre ut, helt klart. Men det är på gång lite andra test, med bland annat minskad volym mellan kavitet och "platta med hål i" för att se om den tesen stämmer.
Tror jag skall försöka få igång en egen mätrigg också, så att jag kan snabbare testa ut detta.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster