Isidor skrev:Jag tror inte att det fungerar riktigt så. De inspelningar du talar om har nog för låg basnivå därför att studiomonitorerna inklusive den akustiska miljö de placerats i ger ett lyft i lågfrekvensen. Detta lyft är dock i de flesta fall inte lika kraftigt som i ett mindre lyssningsrum i hemmiljö och därför måste du sänka basen i ditt rum i alla fall, dock inte fullt ut. Sedan finns det ju motsatser också - inspelningar som låter som om monitorerna suttit i en ministereo med myyycket bas i slutmixen som följd.
Ja, det är väl precis samma sak som jag sade? Om du tolkade det som att det alltid skulle vara en medvetet designbeslut så var det inte riktigt så jag menade - även om sådana också finns (Tretow/ABBA-exemplet) så är självklart så som du skrev den vanligaste anledningen och det var så jag tänkte också men det kom visst inte på pränt.
Ja, utgår man från baslyft får man ju sänka. Utgår man från snörrätt så får man höja. (vilket jag gör på sådana inspelningar, men inte upp till full rumsnivå - så där är vi helt överrens ju)
Jo, det finns det säkert, jag har dock inte stött på någon sådan i min skivsamling.
It's all fun and games until Darth Vader comes.