Moderator: Redaktörer
VintageHiFi skrev:Jag har under de senaste 35 år använt Weller lödstationer, har hittils inte haft några problem.
Så tipset är att köpa en beg på Tradera brukar gå för runt 500:- med lite tur får du med lite olika lödspetsar.
Jag kör gammalt lödtenn som är ca 30 år gammal, köpte på mig ett 10-tal 500grams rullar då har, fortfarande 2st kvar.
petersteindl skrev:Jag har Weller PU 81. Funkar bra. Använder lödtenn med lite silver i.
xmag skrev:Jag skapar denna tråd om lödning mm eftersom jag inte kan se att det finns en sådan tråd.
paa skrev:xmag skrev:Jag skapar denna tråd om lödning mm eftersom jag inte kan se att det finns en sådan tråd.
Det finns en tråd som heter: Fin lödning.
Michael skrev:En sådan tunn och lång spets duger kanske till små ytmonterade komponenter.
3-4 mm bred mejsel spets kan vara lagom till hålmonterade komponenter.
//Michael
Imperial-Blomman skrev:+400 om de e mycket å löda.
-400 om de e kretskort.
xmag skrev:Hur hög värme har ni när ni lödar?
sammel skrev:xmag skrev:Hur hög värme har ni när ni lödar?
drygt 300 grader går det trögt ökar jag lite till.
Förtennar mest kabel, löder kontakter delningsfilter
o högtalarterminaler.
xmag skrev:Imperial-Blomman skrev:+400 om de e mycket å löda.
-400 om de e kretskort.
-400 är kallare än det kallaste. Eller så är jag inte med på tåget vad du menar
Jag har använt 230 grader men ökat till över 300 grader med den smala spets jag använder nu.
Imperial-Blomman skrev:xmag skrev:Imperial-Blomman skrev:+400 om de e mycket å löda.
-400 om de e kretskort.
-400 är kallare än det kallaste. Eller så är jag inte med på tåget vad du menar
Jag har använt 230 grader men ökat till över 300 grader med den smala spets jag använder nu.
Ja va kanske lite otydlig.
+ å - står för + över 400grader å - under 400grader.
Neuhausen skrev:Typen av lödkolv och reglering tycks göra mycket skillnad för hur hög temperatur som behövs. En del lödkolvar använder i stort sett den lagrade energin i spetsen för lödningen då de inte märker att man satt spetsen mot något förrän man är klar med lödningen. Att ha en långsam lödstation ställd på 400C kan alltså innebära att man löder med betydligt kallare spets än när man har en bättre station ställd på 280C.
Jag blev lite förvånad över hur lätt det var att hitta något som visar hur stor skillnad det gör.
https://www.youtube.com/watch?v=yyt0X2CGDRM
Tittar man på de klassiska Weller lödstationerna så verkar de ganska långsamma i regleringen precis som den gamla Hakko stationen i filmen, jag tror till och med att de äldre Hakko är bättre med större lödningar än Weller, för jag tror inte att en klassisk Veller skulle smälta mer än det allra närmast spetsen om den var satt på 280C. Vill man tex löda större kablar så behöver man dra på allt vad det går.
Min "nya" Weller WXP 120 kör jag normalt på 280C och jag använder 330C när man vill få in värme snabbt i något stort utan att kabelisoleringen smälter. Den upplevs som ungefär tio gånger så stark som en vanlig klassisk Weller. Korrigering, lödspetsen på den nya är bara ett skyddshölje över ett kombinerat värmeelement och temperatursensor som är av metall med konisk spets som passar inne i lödspetsen. Så det är inte lika bra som de nya med helt integrerade spetsar, element och sensor. Men så nära man kan komma med en helt passiv lödspets.
Imperial-Blomman skrev:Intressant.
Va mäter du temperaturen med?
Ja har en gammal hederlig 220V lödkolv m koppar spets.
Den har ja inga specar på men den e väldigt trevlig å löda med
bara man vårdar spetsen.
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 2 gäster