Pickupinställningsfrågor..

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Ghost

Pickupinställningsfrågor..

Inläggav Ghost » 2004-01-11 03:07

Köpte nyligen en ny pickup (Ortofon OM-10) till min gamla skivspelare (JVC, 70-tal). Inga dyra, avancerade prylar med andra ord, vill bara kunna avnjuta vinylskivorna som finns hemma utan att tömma plånboken. Har lyckats få till tracking force hyfsat bra, men har lite problem med azimuth osv..

Azimuth har jag bara lyckats "syfta" fram ganska grovt. Jag har en idé om att använda en testskiva med signal bara i ena kanalen, och sedan med hjälp av oscilloskop trimma fram maximal kanalseparation. Skulle detta sätt fungera?

Fråga nummer 2: Hur ställer man in Anti skate lättast?

Och slutligen: Finns det någon butik i Sthlm där man kan köpa en testskiva till hyfsat pris?

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2004-01-11 11:27

På min Thorens td318 mkII så är antiskatingen graderad så att den skall överensstämma med nåltrycket. Dvs så skall antiskatingen ställas på samma värde som nåltrycket. Men det är som sagt det som gäller på min svarv...
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Ghost

Inläggav Ghost » 2004-01-12 16:00

Vee-Eight skrev:På min Thorens td318 mkII så är antiskatingen graderad så att den skall överensstämma med nåltrycket. Dvs så skall antiskatingen ställas på samma värde som nåltrycket. Men det är som sagt det som gäller på min svarv...

Testede det nu. Det tycks fungera bra, åtminstone så låter det förvånansvärt bra för att vara en nästan 30 år gammal spelare av förmodligen enklare snitt. Den nya puppan kan ju iofs spela stor roll..

Återgå till Teknikforum