Koppla in AV-receiver till stereoförstärkare

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Skugga
 
Inlägg: 9
Blev medlem: 2022-12-13

Koppla in AV-receiver till stereoförstärkare

Inläggav Skugga » 2024-04-18 08:51

Hej

Jag behöver lite hjälp med tänkandet runt inkoppling av en stereoförstärkare till en hemmabioreceiver.

Har i nuläget en Chromecast ansluten till en hdmi-port på receivern. Från receiverns "pre out" är två rca-kablar dragna till en stereoförstärkares "main in". Nuvarande stereoförstärkare har HT-bypass och och då agerat som slutsteg.
Skulle det fungera att ersätta stereoförstärkaren med en annan stereoförstärkare som saknar HT-funktionen? Jag inbillar mig att det borde gå att koppla in den på motsvarande vis som den andra, men på valfri ingång istället (förutom phono då...)? Förstärkaren har inte delbara för- och slutsteg.

Antar att man tappar den gemensamma volymkontrollen, men det kan jag leva med.

Skulle det fungera att göra som jag tänkt, eller riskerar man att elda upp något?


MVH
Senast redigerad av Skugga 2024-04-18 10:33, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9644
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: Koppla in stereoförstärkare till AV-rec.

Inläggav Johan_Lindroos » 2024-04-18 09:52

Ja, det fungerar att koppla som du tänkt dig. Tänk då på att för att få ett kalibrerat läge som där både frontkanalerna (som drivs av din integrerade förstärkare) och resten av surroundkanalerna och centern, så behöver du ställa volymratten på din integrerade förstärkare på lämplig siffra (typ "rakt upp") och sedan kalibrera alla kanalers nivåer på din surroundförstärkare så att det stämmer.


P.S. Rubriken ska egentligen vara tvärtom. :wink: D.S.
//Johan Lindroos

Skugga
 
Inlägg: 9
Blev medlem: 2022-12-13

Re: Koppla in stereoförstärkare till AV-rec.

Inläggav Skugga » 2024-04-18 10:35

Jag tackar för svaret och tipset om volymen. Då testar jag.


P.S. Rubriken ska egentligen vara tvärtom. :wink: D.S.[/quote]
Det har du rätt i :D


Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster