Mäta kapacitans med DMM

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Bipen
 
Inlägg: 93
Blev medlem: 2018-04-24
Ort: Göteborg

Mäta kapacitans med DMM

Inläggav Bipen » 2024-04-22 19:41

Jag tänker köpa kabel att använda mellan skivspelaren och RIAA. Finns det något sätt att mäta en kabels kapacitans inom 20–20.000 Hz med min Fluke 23 DMM (se bild)? Jag ser inget sådant läge på vridomkopplaren men kanske kan man mäta fram det genom att göra andra mätningar typ spänning, ström m.m.?

IMG_2799 (1).JPG
IMG_2799 (1).JPG (73.65 KiB) Visad 236 gånger

jansch
 
Inlägg: 3699
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Mäta kapacitans med DMM

Inläggav jansch » 2024-04-22 20:17

Nä.... inte bara med det mätinstrumentet, då behöver du en tongenerator oxå.

OM du vet vilken kapacitans du behöver belasta picup:en med kan du köpa kabel i "lösvikt" (som har specad kapacitans/meter) och löda ihop en kabel själv.

Användarvisningsbild
Bipen
 
Inlägg: 93
Blev medlem: 2018-04-24
Ort: Göteborg

Re: Mäta kapacitans med DMM

Inläggav Bipen » 2024-04-22 21:34

Jag vill nog kunna köpa färdig kabel och slippa löda, men vill kunna kolla upp kapacitansen på den köpta kabel. Jag har tongenerator i mobilen och i datorn, kan de gå att använda och i så fall hur kopplar man upp det hela?

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28095
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Mäta kapacitans med DMM

Inläggav PerStromgren » 2024-04-23 09:00

Bipen skrev:Jag vill nog kunna köpa färdig kabel och slippa löda, men vill kunna kolla upp kapacitansen på den köpta kabel. Jag har tongenerator i mobilen och i datorn, kan de gå att använda och i så fall hur kopplar man upp det hela?


Varför vill du mäta? Litar du inte på fabrikens uppgifter om kabeln?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Bipen
 
Inlägg: 93
Blev medlem: 2018-04-24
Ort: Göteborg

Re: Mäta kapacitans med DMM

Inläggav Bipen » 2024-04-23 09:27

PerStromgren skrev:
Bipen skrev:Jag vill nog kunna köpa färdig kabel och slippa löda, men vill kunna kolla upp kapacitansen på den köpta kabel. Jag har tongenerator i mobilen och i datorn, kan de gå att använda och i så fall hur kopplar man upp det hela?


Varför vill du mäta? Litar du inte på fabrikens uppgifter om kabeln?


Därför att kabelns kapacitans inte anges av dem.

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28095
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Mäta kapacitans med DMM

Inläggav PerStromgren » 2024-04-23 09:34

Bipen skrev:
PerStromgren skrev:
Bipen skrev:Jag vill nog kunna köpa färdig kabel och slippa löda, men vill kunna kolla upp kapacitansen på den köpta kabel. Jag har tongenerator i mobilen och i datorn, kan de gå att använda och i så fall hur kopplar man upp det hela?


Varför vill du mäta? Litar du inte på fabrikens uppgifter om kabeln?


Därför att kabelns kapacitans inte anges av dem.


Aha! Men du behöver en tongenerator, datorn går fint. Och i stället för att mäta kapacitans kan du direkt mäta tonkurvan, specifikt extremfrekvenserna, avvikelse från 1 kHz. Mät när kabeln är ansluten till den impedans din RIAA har, till exempel 47 kohm.

Koppla datorn till kabeln i ena änden och belastningen i den andra. Mät signal i bägge ändar och notera avvikelser.

PS. Jag ser att din multimeter är specad bara till 1 kHz, då kan du inte möta tonkurvan. Men prova, du kan åtminstone mäta skillnad på ingång och utgång av kabeln. Det är egentligen det du vill veta!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Bipen
 
Inlägg: 93
Blev medlem: 2018-04-24
Ort: Göteborg

Re: Mäta kapacitans med DMM

Inläggav Bipen » 2024-04-23 10:19

Att ansluta kabeln till datorn är inga problem men till belastningen, kan den bestå av en ren resistans på 47 kohm?

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28095
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Mäta kapacitans med DMM

Inläggav PerStromgren » 2024-04-23 13:56

Bipen skrev:Att ansluta kabeln till datorn är inga problem men till belastningen, kan den bestå av en ren resistans på 47 kohm?


Ja, det räcker nog för den noggrannhet du uppnår. Men ingången på RIAA-förstärkaren har en kapictans också. Jag slog upp en enkel sådan (NAD PP2E) och där stod 47kOhm/200pF. Det bästa vore att mäta med den förstärkare du ska använda, så klart.
... tycker jag!

Per


Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster