Vem kan hjälpa mig att reparera min bandspelare?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

gcs

Vem kan hjälpa mig att reparera min bandspelare?

Inläggav gcs » 2024-06-27 16:34

Jag behöver hjälp med att reparera nätdelen som har brunnit på min rullbandspelare. Det behöver vara någon som kan komma hem till mig då bandaren är stor och tung. Det är en Studer A812 som inte är så enkelt flyttbar. Jag bor i Stockholm. De flesta som har kunskaperna att reparera bör väl idag vara pensionerade precis som jag själv är, men vad jag förstår så är det väl lytarna som är slut. Jag har servicemanual och BASF testband för 9,52 - 19,05 - 38,1 0ch 76,2 cm/sek CCIR.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Re: Vem kan hjälpa mig att reparera min bandspelare?

Inläggav Johan_Lindroos » 2024-06-29 13:45

Du har PM.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Illuwatar

Inläggav Illuwatar » 2024-06-29 22:21

Är här nu tack vare Johan. Och jag kan hjälpa till...

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2024-06-30 09:11

Välkommen! :D
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2024-06-30 09:23

Kan jag hänga på här med ett kassettdäck?
Har en Sony WM-D6C som har tappat kontrollen över hastigheten. Lär vara någon krets som gett upp och behöver bytas.

Kan du fixa detta Illuwatar?

Ursäkta att jag kapat tråden...

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Illuwatar

Inläggav Illuwatar » 2024-06-30 12:01

WM-D6C är Sonys super-Walkman om jag förstått det rätt. Och är du säker på att det är motorstyrningen som har gett upp? Är remmar och driv-ringen utbytta? Om det skulle vara kretsen för motorstyrningen som har gett upp blir det problem då det är en Sony-unik krets som inte tillverkas längre (CX20084).

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2024-06-30 15:48

Illuwatar skrev:WM-D6C är Sonys super-Walkman om jag förstått det rätt. Och är du säker på att det är motorstyrningen som har gett upp? Är remmar och driv-ringen utbytta? Om det skulle vara kretsen för motorstyrningen som har gett upp blir det problem då det är en Sony-unik krets som inte tillverkas längre (CX20084).

Jag är väldigt säker på att det är motorstyrningen som gett upp. En slirande rem ger lägre hastighet, inte högre. Tror att rätt krets går att hitta på tex Ebay. Fick ett tips för några år sedan (typ 10...) men har inte tagit tag i det. Kanske för sent nu?

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Illuwatar

Inläggav Illuwatar » 2024-06-30 16:15

Problemet med eBay-kretsar idag är att man vet inte vad man får. Finns mycket fake där ute. Men om du lyckas få tag på en äkta ersättare kan jag nog hjälpa dig byta ut den. Då det är en SMD-komponent är det lite pilligt men inte omöjligt.

För övrigt - D6C'an använder DD-mekanismen Sony blev kända för. Så drivningen motor -> svänghjul (kapstan) går inte via en rem. Det är i princip en liten konisk tryckrulle på motorn som pressas mot gummi-delen på svänghjulet.

Jag har för övrigt en Sony Walkman DD1 som var väldigt konstig med hastigheten (gick ojämt och väldigt snabbt) - problemet var fjädern till tryckrullen som satt fel. Så bandet gick utan något kapstan aktiverad...

Återgå till Teknikforum