Johan_Lindroos skrev:David_A skrev:Ja, jag läste också det där 4-12v och tänkte samma sak. Tyvärr har jag ju inte sakerna på plats, utan det ska beställas. Så det vore synd om det inte fungerade i slutändan.
Vet att Emotiva hade någon aktiv trigger expansion som hette ET-3, men den verkar ha utgått. Kan faktiskt inte hitta något motsvarade på marknaden, eller så är jag bara kass på att googla
Det är bara att tuta och köra (med en vanlig splitt) och se om det går bra. Grejen är den att normalt vill man få en fördröjning till respektive triggsignal då slutsteg kan dra en hög startström om de har stora trafar. Med klass-D-steg tror jag inte startströmmen är speciellt stor, så därför borde det gå bra att dra igång två slutsteg samtidigt. Hemmavid startas 2 st 208or igång samtidigt och det funkar bra.
Dra inte på dig Audiophila nervosis i onödan.
Stora slutsteg med stora toroidrafos har generellt mjukstart på trafon. Så tex 208an. Även om det tydligen är en del som går sönder då och då vilket trådarna på forumet indikerar.
Det länkade slutsteget har en switchad nätdel som också drar startström, men ngt lägre.
Databladet indikerar att Hypexstegets nätdel har en NTC som begränsar startströmmen till 75Ampere(max worst case) under en kort period och detta bör INTE vara ett problem ens med dubbla steg med en standard 10A dvärgbrytare.
Om man triggar två slutsteg är det en del komponenter som skall aktiveras samtidigt (kretsar skall nå rätt spänning och reläer skall dra osv) och ev. stora strömspikar som uppstår i en trafo eller elektrolytbankar som skall laddas vid påslag sker inom en halvperiod, alltså 20 ms, eller i detta fallet skall elektroniken aktiveras.
Att triggningen skulle lyckas få igång stegen så nära i tid är nog rätt osannolikt.
Om man är nära gränsen på vad säkringen tål kanske det är precis att två istället för ett steg är problemet. Då bör man fördröja det ena steget genom en enkel RC länk på triggningsingången.
Kort sammanfattning:
Det är bara att tuta och köra.