Moderator: Redaktörer
Olle99 skrev:Hej igen , det kanske är ett bra läge för en ny surroundförstärkare ,en som har lite mer finesser och senaste hdmi och så vidare , jag tänkte att det även går att kika på en fin begagnad , sedan kan du ju felsöka på den gamla i lugn och ro för utbildning syfte , men det har du säkert redan lurat på .
smile skrev:Hur var det, hade du provat att löda om några lödpunkter?
Kostnaden är nästan gratis att smälta om lödningarna för åtminstone de större komponenterna, de som utsätts för mekanisk påverkan (reläer)
Och kanske de som utsätts för högre temperaturförändringar.
I och med att problemet verkar påverkas av att du kopplar ur vissa kort.
Kanske kan det vara värt att kolla igenom kontakter mellan korten, kan oxid ställa till det?
Gör rent ev. Kontaktstycken och kopplingar med elektronikspray och motionera dem lite extra.
STDI skrev:Ok, det låter inte orimligt. Jag har för länge sedan rengjort utgångsreläerna i en NAD receiver. Där försvann ljudet helt då och då i ena kanalen innan rengöring. Jag kunde få tillbaka ljudet genom att upprepade gånger trycka på A/B (för högtalarutgångarna). I den fanns två reläer.
I min HK finns ett relä som klickar direkt vid påslag resp avslag. Ljudet (det som ska finnas där) kommer några sekunder efter påslag, dvs ett tag efter att reläet klickat. Något annat relä klickar inte så jag antar att det inte finns något annat.
Jag har nu tagit bort locket så nästa gång spraket kommer ska jag "knacka" på reläet med en plastspatel. Märker jag någon skillnad så kan det vara värt att skruva sönder så jag kan lossa kortet och undersöka reläet närmre.
Fler förslag?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 23 gäster