Jag har försökt få svar från Dirac och Nuprime separat hur jag ska koppla för att kunna köra Dirac Live Bass Control och enbart få <80Hz till subbarna och >80Hz till frontarna. Min 2-kanals DAC/förförstärkare har inte crossover/lågpass-/högpass-filter och skickar inkommande signals fulla register till alla utgående kanaler (två XLR och två RCA) för att "The philosophy of high-end DAC design is often to keep the signal path as simple and clean as possible. Introducing adjustable filters may be seen as unnecessary complexity or potential sources of signal degradation." och därefter nämnde Jason (Lim) att "Many good quality sub-woofer is able to provide adjustable low pass filter and other features."
Ja, jag vet att en sub har lågpass-filter, men utifrån det jag förstått av Dirac Live och Dirac Live Bass Control, är att den optimerar varje kanal för sig (FR, FL, sub1, sub2) och kör man de på datorn (som jag gör) så skickar den ut 4 kanaler via USB-kabeln. Men om inte Nuprime DAC'n separerar det som kommer ut på XLR vs det som kommer ut på RCA, så kommer väl inte subbarnas signal fram utan det är enbart frontarnas...? Och då får jag ju inte så bra ljud som var tänkt.
Så frågan är hur att lösa detta. Supportkillen på Dirac hänvisade till en Motu M4 - som jag inte fattar vad det är, annat än att det har fyra kanaler ut. Och då blev jag helt snurrig, vad tusan är det jag behöver för att få hela alltet att fungera ihop? Jag måste inte ha kvar Nuprime DAC-9'an, men jag hade hoppats att jag kunde låta XLR'erna gå som idag, till resp bryggade slutsteg, och RCA'na gå till första subben och sedan daisy chain vidare till nästa.
Anledningen till att jag alls funderats på Dirac Live Bass Control är att jag har inte lust och ork att spendera 2 dagar krypandes/flyttandes två subbar, ändra fas o annat, mätandes dem för varje förflyttning, tills den optimala kurvan uppnåtts för lyssningspositionen 2) jag har (för?) stor tilltro till Dirac/teknkiska algoritmer. Och då har jag ändå problemet med att mina LTS 3v-f1 spelar hela registret. Just det jag oroar mig för där är att basen blir suboptimal när fyra olika basar jobbar på fyra olika platser och jag inte kan justera dem (Glöm mig och REW... och med tvåkanals-DAC'en verkar det som sagt ändå inte möjligt iom att den levererar allt till både XLR och RCA).
Hur göra för att få en svinbra integration? Ska jag introducera något device med fyra kanaler ut, mellan datorn med Dirac och DAC'en, isf vilket. (prisvärt!). Eller ska jag ersätta DAC'en med något annat? Eller nån annan lösning?
Hilfe bitte, jag känner mig ute på riktigt djupt vatten. Hade inte Eljulio introducerat mig till detta forumet för länge sedan hade jag bara kopplat in subbarna och kört, utan varken PEQ, fas, impulskorrektion, etc. Men nu när jag vill få bra ljud hänger inte kompetensen med...