LTS-möten på Youtube.’

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
sammel

LTS-möten på Youtube.’

Inläggav sammel » 2024-10-16 20:11

LTS har börjat sända lite möten på Youtube.
Trevligt tycker jag. Här kan man lägga lite länkar till dem.
Just nu live. Rille o Juanth demonstrerar Minidsp flex eight
Mycket trevligt.

Edit
Eftersom länken inte funkar längre tar jag bort den.
Och kommer det en ny ”öppen länk” så lägger jag kanske in den.
Senast redigerad av sammel 2024-10-18 06:46, redigerad totalt 1 gång.
Nätverksspelare - Azur 851N. Ljudkort Motu Ultra Light 5 med Soft X-over.Diverse Slutsteg. Högtalare med SB acustic, Satori o BMS element
https://user.faktiskt.io/sammel/Naturinspelningar/

Användarvisningsbild
juanth

Re: LTS-möten på Youtube.’

Inläggav juanth » 2024-10-17 01:00

Det blev lyckat trots att mötet ändrade agenda bara några dagar innan. Rille & jag hade mycket kul när vi på en intensiv dag slängde ihop ett par öppna bafflar (fyrvägs inkl. fristående basar.) De fungerade skapligt bra i det svåra rummet hos LTS. Delningarna är ungefär 250/1000/4000 Hz. 4:e ordningens Butterworth.
Tyvärr så var det svårt att få till en vettig bild som syns genom kameran. Svårast att se var mätprogrammet och kurvorna.
Vi borde ha använt ett program med ljus bakgrund.. sedan lackade sändningsansvarige ur(tog en timeout i vredesmod) när publikens klagan fick någon att delvis släcka belysningen i bild..vilket naturligtvis inte borde skett. Ja det är inte helt enkelt att få allt att fungera med små medel..men det blev en rätt bra kväll ändå. :)
Mvh Johan

Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Styrelseledamot sedan maj 2024 i Stiftelsen Stig Carlsson.

Användarvisningsbild
pLudio

Re: LTS-möten på Youtube

Inläggav pLudio » 2024-10-17 01:14

Det hade nog varit bra om laptopen med Flex:en hade lagts in som en ruta i videon men det är lättare sagt än gjort. Och rör inte videoproducentens uppställning för att någon där bak fått med sig fel glasögon.

Projektorn har också lägre upplösning än en typisk laptop så allting blir lite hackigt och svårläst. Bra jobbat av Juanth och Rille i alla fall! Demonstrationen i sig gick bra.
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
juanth

Inläggav juanth » 2024-10-17 01:42

Nej, exakt. Inte lägga sig i bildproducentens arbete.

Jag kom just ihåg att det nog går att ändra från mörk till ljust tema i mätprogrammet.. :oops:

Nu var de öppna bafflarna inte huvudtemat men de spelade inte dumt alls.
Så här mäter de hemma hos mig. 0,30,45,60 grader. Mätt på en meter. Allt under 4-500 Hz får man ta med en nypa salt. Mitt rum/hus är extremt genomsläppligt åt alla håll så trots att basen ser ut att vara väl hög under 100 Hz så låter det inte som det ser ut, plus att det mäter lite annat vid lyssningsplats. Mätt på 1 meter detta.
IMG_0452.jpeg
IMG_0452.jpeg (1.72 MiB) Visad 2777 gånger
Mvh Johan

Lennart

Inläggav Lennart » 2024-10-17 09:51

Går det att ladda ner dom trevliga ljudspåren från 1:44, gillar hammondorgel:)

Användarvisningsbild
Rille

Inläggav Rille » 2024-10-17 11:19

Hej Sammel
Tack för att du uppskattar sändningen. Tänk bara på att det kan vara slutna möten för LTSmedlemmar endast och då är det inte lämpligt att länka till mötet. Nu/i dag beslutade vi att ha sändningen öppen, men kontrollera gärna med styrelsen innan länk läggs ut nästa gång. Bilden är inte vår teknikers fel att den är mörk, vi behövde släcka ned för att se bilden från projektorn och kameror har sina begränsningar tyvärr. Vi ska förhoppningsvis lösa det till nästa gång med en hdmi splitter så att sändningen får ta del av möteshållarens skärm och kan då lägga den i egen ruta i sändningen. Själv tyckte jag att det gick bra och vi fick många fina ord av mötesdeltagarna. För övrigt tyckte jag att endagshögtalaren blev onödigt bra för att dema en Flex Eight, det hade nästan varit bättre om de varit sämre så vi behövt ändra mer.

Användarvisningsbild
sammel

Inläggav sammel » 2024-10-17 11:54

Ok Rille.
Vill du att jag ska ändra rubriken till Öppna LTS-möten eller ta bort tråden helt?
I detta fall så utgick jag ifrån att det var öppet i o m att det dök upp hos mig när jag
öpnnade Youtube. Beklagar om jag gjort ett övertramp.
Nätverksspelare - Azur 851N. Ljudkort Motu Ultra Light 5 med Soft X-over.Diverse Slutsteg. Högtalare med SB acustic, Satori o BMS element

Användarvisningsbild
Rille

Inläggav Rille » 2024-10-17 13:11

Nej låt den ligga. Vi har ju beslutat ha det som öppet nu. Ingen skada skedd. Nästa möte blir troligen med mina högtalare och övriga högtalarbyggkursmedlemmars. Jag måste bara kolla vilka som har möjlighet att vara med. Det kommer vara öppet, så det är ok att länkas till också. Eller så blir det Carlssons fyrvägaren igen då de utvecklats samt att vi fick stänga lokalen då det vart fullt och folk fick vända i dörren. Annars vill vi såklart ge LTSmedlemskapet ett värde vilket urlakas om vi bjuder på allt, så kolla gärna innan nästa gång. Kommer du upp på nästa fyrvägarmöte?

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2024-10-17 14:09

Jag vet inte vad ni har för utrustning, men det ni behöver för en enklare men bra sändning är ett bildmixerbord med möjlighet att fälla in bild i bild. Det är ju förstås en kostnad för det, men det blir mer lättjobbat och bättre kvalitet.

Användarvisningsbild
sammel

Inläggav sammel » 2024-10-17 14:51

Okej då vet jag läget.
Fyrvägaren är datum spikat?

Användarvisningsbild
Rille

Inläggav Rille » 2024-10-17 16:25

Vi har nog datum preliminärt bokat men går ut med det när mötet är spikat.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2024-10-17 17:59

Jag kommer inte åt videon från gårdagen, står att den är privat. Detta även om jag tar länken i mejlet från LTS.

Användarvisningsbild
Zappa

Inläggav Zappa » 2024-10-19 11:15

Detsamma för mig.
"Without deviation from the norm, progress is not possible."

Användarvisningsbild
juanth

Inläggav juanth » 2024-10-19 12:30

Den verkar vara borta ja…
Mvh Johan

Användarvisningsbild
Rille

Inläggav Rille » 2024-10-20 13:51

Det är lite upphovsrättsliga saker pga musiken i mötet som stoppas. Vi hoppas lösa det snarast.

Användarvisningsbild
sammel

Inläggav sammel » 2024-10-20 14:33

Rille skrev:Det är lite upphovsrättsliga saker pga musiken i mötet som stoppas. Vi hoppas lösa det snarast.

Låter bra :)

Återgå till Teknikforum