Jag gjorde en egen formel som går ut på att när R och L har samma motstånd får jag en frekvens som jag räknar som brytfrekvens. Mätningar jag sett andra gjort på nätet visar dock att det inte handlar om -3dB frekvensen. Kurvan börjar falla långt tidigare än den frekvens jag får fram men fallet är inte märkbart under 20kHz utan börjar märkas först när spolen har halva motståndet av resistorn och märks rejält efter att spolens motstånd har passerat resistorns motstånd.
Jämförde sedan med en kalkylator jag hittade på nätet och de stämmer exakt med varandra:
https://www.translatorscafe.com/unit-co ... impedance/Exempel:
R = 10 ohm
L = 5 uH
Vid 636 kHz är motståndet i L dubbelt så högt som i R, dvs ca 20 ohm. Frekvenser vid denna nivå bromsas rejält.
Vid 318 kHz är motståndet samma i både R och L, dvs ca 10 ohm. Mitt program anger detta som brytfrekvens. Över här börjar det märkas att kurvan faller.
Vid 159 kHz är motståndet i L ca 4,5 ohm. Frekvenser vid denna nivå bromsas en aning.
Vid 80 kHz är motståndet i L ca 2,5 ohm. Frekvenser vid denna nivå bromsas knappt märkbart.
Vid 40 kHz är motståndet i L ca 1,2 ohm. Frekvenser vid denna nivå bromsas inte märkbart.
Vid 20 kHz är motståndet i L ca 0,6 ohm. Frekvenser vid denna nivå bromsas inte alls
Vid 10 kHz är motståndet i L ca 0,3 ohm.
osv