Moderator: Redaktörer
petersteindl skrev:Jag tillhör dem som tycker och abnser att det är ljudmässiga skillnader på olika OP. Det är beroende av i vilken typ av kretslösning de sitter i. Är det strö till spänningsomvandling t.ex.
Till skillnad rån många anser jag dock att 5532 och 5534 är ganska bra. Jag baserar detta på de lyssningar jag gjorde på olika OP i olika konfigurationer på 80-talet och i början på 90-talet.
Väldigt högfrekventa eller "snabba" OP får man se upp med gällande självsvängning och eller högfrekvent "fnissel". Det syns på oscilloskop. Fnissel kan ligga i mV-området, men brukar leda till att de drar oproportionerligt mycket ström.
petersteindl skrev:Normalt sett, så åldras de inte med tiden. Annat runtomkring kan åldras och om möjligt ställa till det, speciellt på OP som är HF-känsliga.
Då man inför en OP-hållare, så ändras förutsättningarna något för HF runtomkring. Det blir lite längre avstånd till avkopplingskondensatorer och lite mer induktans.
Jag har detekterat vissa skillnader ibland, på oscilloskop. Detta borde inte vara problematiskt med 5532, men efter många års erfarenhet med allt möjligt, inklusive elektronik så ser jag osvuret som bäst.
Tell skrev:petersteindl skrev:Jag tillhör dem som tycker och anser att det är ljudmässiga skillnader på olika OP. Det är beroende av i vilken typ av kretslösning de sitter i. Är det ström till spänningsomvandling t.ex.
Till skillnad rån många anser jag dock att 5532 och 5534 är ganska bra. Jag baserar detta på de lyssningar jag gjorde på olika OP i olika konfigurationer på 80-talet och i början på 90-talet.
Väldigt högfrekventa eller "snabba" OP får man se upp med gällande självsvängning och eller högfrekvent "fnissel". Det syns på oscilloskop. Fnissel kan ligga i mV-området, men brukar leda till att de drar oproportionerligt mycket ström.
Så du baserar ditt tyckande på öppna test du gjorde för 30-40 år sen, extremt gamla anekdoter alltså?
jansch skrev:petersteindl skrev:Normalt sett, så åldras de inte med tiden. Annat runtomkring kan åldras och om möjligt ställa till det, speciellt på OP som är HF-känsliga.
Då man inför en OP-hållare, så ändras förutsättningarna något för HF runtomkring. Det blir lite längre avstånd till avkopplingskondensatorer och lite mer induktans.
Jag har detekterat vissa skillnader ibland, på oscilloskop. Detta borde inte vara problematiskt med 5532, men efter många års erfarenhet med allt möjligt, inklusive elektronik så ser jag osvuret som bäst.
Detta gäller också t.ex återkopplingsslingor. Varje mm förlängd ledningsbana tillför ca 1 nH induktans. Några mm extra för en viss OPamp kan vara bekymmerslöst, för andra OPamps en katastrof (inkluderad övrig kretslösning).
Det beror normalt inte på extern HF utan på Gain Margin.
5532 är ovanligt känslig för att avkoppling är korrekt utförd med korta "ben".
pLudio skrev:Op Amp Applications Handbook
petersteindl skrev:Tell skrev:petersteindl skrev:Jag tillhör dem som tycker och anser att det är ljudmässiga skillnader på olika OP. Det är beroende av i vilken typ av kretslösning de sitter i. Är det ström till spänningsomvandling t.ex.
Så du baserar ditt tyckande på öppna test du gjorde för 30-40 år sen, extremt gamla anekdoter alltså?
Självklart! Du sätter frågetecken. Det betyder att du inte begripit det jag skrivit.
På något annat sätt än det som står, kan det inte vara. Det kallas lyssningserfarenhet blandat med mätningar.
Du verkar ha problem med att folk lyssnar på sina saker.
Dina egna åsikter om andra är tydliga avspeglingar av dig själv som person och inte av andra. Du försöker applicera ditt eget tänk så som det skulle gälla även andra. Jag har nämnt detta förut.
LeifB skrev:Peter
Har det förändrats mycket sedan 90-talet på dac sidan?
Har hört att många föredra r2r. Den är ju gammalmodig.
Om jag gillar opamp 627 i min cd, är jag helt ute och cyklar?
Är det diskreta opampar som är high fidelity nu?
Tell skrev:petersteindl skrev:Tell skrev:Så du baserar ditt tyckande på öppna test du gjorde för 30-40 år sen, extremt gamla anekdoter alltså?
Självklart! Du sätter frågetecken. Det betyder att du inte begripit det jag skrivit.
På något annat sätt än det som står, kan det inte vara. Det kallas lyssningserfarenhet blandat med mätningar.
Du verkar ha problem med att folk lyssnar på sina saker.
Dina egna åsikter om andra är tydliga avspeglingar av dig själv som person och inte av andra. Du försöker applicera ditt eget tänk så som det skulle gälla även andra. Jag har nämnt detta förut.
Ja alltså kan du bekräfta det du hör med mätningar alternativt blindtest så har ditt tyckande bäring, men ren lyssning och tyckande därefter fungerar inte alls när skillnader är så pass små som dom är när det gäller elektronik, vilket är nåt jag har förklarat för dig tidigare men som du virrade bort i nåt konstigt så som du så ofta gör så jag vet fortfarande inte ens var du ligger där.
Och självklart så försöker jag applicera mitt tänk på andra eftersom andra försöker övertala andra att det finns skillnader där dom inte finns. Flum kallas det och hör inte hemma på faktiskt imo.
LeifB skrev:Peter
Tycker du har en sund metod att leta fel och åtgärda dessa. Kan man höra ett fel så ska man försöka ta bort dom.
Tack för dina sunda ideer och din strategi.
jansch skrev:Om man HÖR KONSTRUKTIONSFEL vid lyssning så har man gjort bort sig rejält. Frågan är ju hur man sedan hittar det felet? Genom att titta i burken? Eller kanske blunda och peka? Eller är det då man börjar lita på mätningar.
LeifB skrev:Den som tror att det går att mäta sig till ett bra ljud lever kanske inte i verkligen.
RogerGustavsson skrev:LeifB skrev:Den som tror att det går att mäta sig till ett bra ljud lever kanske inte i verkligen.
Hur tror du förstärkare konstrueras? Det är inte tal om att på måfå bolla med OP-ampar som de vore Lego-klossar.
petersteindl skrev:Tell skrev:Ja alltså kan du bekräfta det du hör med mätningar alternativt blindtest så har ditt tyckande bäring, men ren lyssning och tyckande därefter fungerar inte alls när skillnader är så pass små som dom är när det gäller elektronik, vilket är nåt jag har förklarat för dig tidigare men som du virrade bort i nåt konstigt så som du så ofta gör så jag vet fortfarande inte ens var du ligger där.
Och självklart så försöker jag applicera mitt tänk på andra eftersom andra försöker övertala andra att det finns skillnader där dom inte finns. Flum kallas det och hör inte hemma på faktiskt imo.
Tackar för det. Detta är mitt vanliga sätt att konstruera saker på. Jag lyssnar och gillar jag det jag hör så lyssnar jag vidare. Gillar jag inte det jag hör så slutar jag lyssna. Antingen stänger jag av stereon eller gör mätningar. Är det elektronik så gör jag mätningar på elektroniken. Är det högtalarna som jag skall göra bedömning på så mäter jag högtalarna akustiskt och möjligtvis elektriskt efter delningsfilter.
Jag mäter för att detektera fel. Finns inga fel, så behövs ingen mätning. Men jag mäter ändå för att se var gräns går för att inte höra fel. Hittar jag något skumt så kanske jag ägnar lite tid till att försöka detektera något med hörseln.
Gillar jag inte det jag hör så brukar det inträffa inom 30 sekunder. Sedan slutar jag lyssna och då kommer mätning. Hittills har jag alltid kunnat mäta fram det jag inte gillar. Sedan åtgärdar jag felet och lyssnar igen. Antingen gillar jag det jag då hör, eller så stänger jag lyssningen och återgår till mätsejour. Till slut hittar jag det som jag hört och sedan känns det bra igen.
Ibland tar det lite längre tid att komma underfund med att det inte låter tillfyllest. Då blir det strategiskt lyssnande, tills jag ringat in möjliga orsaker. Sedan kommer mätförfarandet.
LeifB skrev:Den som tror att det går att mäta sig till ett bra ljud lever kanske inte i verkligen.
LeifB skrev:Tell
Jag tycker basen är så pass svår att få till i ett rum.
Kan till och med försöka tona ner den så kan den inte kan besvära. Alla högtalare låter som bäst när inte basen får bestämma för mycket. Rummet kan förstärka basen tillräckligt ändå.
LeifB skrev:Roger
Klart man måste mäta men det är inte allt.
Har ingen aning vad man måste ta hänsyn till.
Däremot tror jag inte alltid att en närmast perfekt bygge kan misslyckas beroende på att man inte har lyssnat. Våra öron är den största utmaningen.
Låter det totalt analytiskt och hårt så är något fel.
Tror inte du skulle gilla det heller.
I-or skrev:Jag visste inte att jag "kanske inte lever i verkligheten".
Användare som besöker denna kategori: Michael och 1 gäst