Hur mycket effekt vill jag ha, egentligen?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
steveo1234

Hur mycket effekt vill jag ha, egentligen?

Inläggav steveo1234 » 2024-11-29 13:58

I dagsläget har jag ett bassystem som drivs av ett t.amp ta2400:

https://www.thomann.de/se/t-amp_ta2400. ... BsQAvD_BwE

Jag valde det ursprungligt för att det var en enkel lösning: tillräckligt med effekt, billigt pris, bra mätvärde etc: 2x 760 W @ 8 Ohm för ca 4000kr.

Men, biorummet har ganska mycket elektronik som står och värmer upp och jag skulle gärna vilja få ner både värmeutvecklingen men också fläktljud. T.amp ovanför har två fläktar som original låter rejält mycket men de är ersatta av två Noctuafläktar som förvisso är tystare men inte helt tysta.

Min fundering är ett lämpligt två kanals klass-d slutsteg, men, med hur mycket effekt?

Det som drivs är 8 stycken accoustic elegance IB 15" fördelat på två stycken IB-manifolder som använder vinden som "baslåda". Jag vill kunna se film på referensnivå (och gärna plus 2-3db) däröver utan att få slut på varken slaglängd eller effekt och det är lite här jag fastnar. Om jag väljer ett "lagom" slutsteg på 2*300W så tangerar exkursionskurvan Xmech (25mm):

Bild

Bild

SPL-kurvan visar då att jag är begränsad till 122db över ca 30hz. Jämfört med köra in Pe=500W så tappar jag nästan 10db i det effektbegränsade registret över ca 30hz.

Bild

Så, hur väljer jag storlek på slutsteget? Jag ser mestadels film. Vad säger forumets kollektiva kunskap?
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Neuhausen

Re: Hur mycket effekt vill jag ha, egentligen?

Inläggav Neuhausen » 2024-11-29 15:29

Att ha minst 3dB marginal mot klippning tycker jag att låter vettigt, så 2x600W eller något åt det hållet. Jag antar att du kontrollerat om elementen har kortslutningsringar, med tanke på att det är IB element så tycker jag att de borde ha det.

Förutsättningarna gör att du inte behöver ekvalisera bort begränsningar från små lådor, så något effektöverskott på några tusen watt behövs inte. Men finns det andra behov att ekvalisera basarna på grund av rummet?

Finns något att vinna på att ekvalisera basarna i flera grupper på grund av placering?

Finns det basförstärkare där man kan en nivå där man klipper mjukt på olika nivå baserat på frekvens?

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2024-11-29 16:49

Neuhausen skrev:Att ha minst 3dB marginal mot klippning tycker jag att låter vettigt, så 2x600W eller något åt det hållet. Jag antar att du kontrollerat om elementen har kortslutningsringar, med tanke på att det är IB element så tycker jag att de borde ha det.

Förutsättningarna gör att du inte behöver ekvalisera bort begränsningar från små lådor, så något effektöverskott på några tusen watt behövs inte. Men finns det andra behov att ekvalisera basarna på grund av rummet?

Finns något att vinna på att ekvalisera basarna i flera grupper på grund av placering?

Finns det basförstärkare där man kan en nivå där man klipper mjukt på olika nivå baserat på frekvens?

Klippning vid vilken frekvens? Jag ser inte vart i graferna jag kan se behovet av dem.

Japp, kortslutningsringar i koppar.

Både EQ och limiter finns i minidsp. Limiter använder jag inte (än) men EQ används alltid , mestadels för att sänka toppar, jag använder väldigt lite effekt för att lyfta dalar.
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2024-11-29 17:21

Vilken version av elementen handlar det om (IB15HT-8ohm eller IB15HT-4ohm) och hur är de kopplade elektriskt? Förstärkaren bör väljas efter både adekvat spännings- och strömkapacitet.

Annars kan man förstås alltid koppla om elementen, men det kan ju vara extra bök som man helst vill undvika.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2024-11-29 21:10

I-or skrev:Vilken version av elementen handlar det om (IB15HT-8ohm eller IB15HT-4ohm) och hur är de kopplade elektriskt? Förstärkaren bör väljas efter både adekvat spännings- och strömkapacitet.

Annars kan man förstås alltid koppla om elementen, men det kan ju vara extra bök som man helst vill undvika.

Ingen av dem:)
Det är en tidigare version. AE IB 15". T/S finns här : https://ibsubwoofer.blogspot.com/2007/1 ... ivers.html

Elementen är fördelade på 2 lådor med 4 element stycket och kopplade i serie och parallellt vilket ger en uppmätt (med billig multimeter) impedans på 5.1Ohm.

jansch

Inläggav jansch » 2024-11-29 22:23

Vi borde egentligen ha en separat tråd om "sinuseffekt" kontra "verkligheten" som komplement till Ior:s utmärkta tråd "Spänning,ström och effekt för högtalare med musiksignaler"

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2024-11-30 13:54

Om man använder de data som du länkar till (och gissar en aning vad gäller reell impedans även om detta bara ger små skillnader) så får man de här resultaten per kanal (observera att ljudtrycksnivåerna gäller frifält):

steveo1.png
steveo1.png (25.5 KiB) Visad 2187 gånger

steveo2.png
steveo2.png (25.56 KiB) Visad 2187 gånger

Som synes krävs alltså en förstärkare som framförallt levererar hög spänning om du vill ha massor av tryck över 20 Hz (80 Vrms motsvarar 800 Wrms i 8 Ω). Den strömstyrka som krävs kommer inte att utgöra något problem i praktiken.

Vad gäller presenterade ljudtrycksnivåer så får man lägga till i runda slängar 15 dB vid 20 Hz och sådär 6 dB över 50 Hz när det gäller två kanaler i lyssningspositionen i ett någorlunda normalstort rum med inte alltför sladdriga begränsningsytor. Under ca 10 Hz kommer rummets täthet att påverka resultaten kraftigt.

Med 80 Vrms överskrids av Dolby föreskrivna maximala ljudtrycksnivåer med god marginal i ett någorlunda normalt rum.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2024-11-30 15:48

I-or skrev:Om man använder de data som du länkar till (och gissar en aning vad gäller reell impedans även om detta bara ger små skillnader) så får man de här resultaten per kanal (observera att ljudtrycksnivåerna gäller frifält):

steveo1.png

steveo2.png

Som synes krävs alltså en förstärkare som framförallt levererar hög spänning om du vill ha massor av tryck över 20 Hz (80 Vrms motsvarar 800 Wrms i 8 Ω). Den strömstyrka som krävs kommer inte att utgöra något problem i praktiken.

Vad gäller presenterade ljudtrycksnivåer så får man lägga till i runda slängar 15 dB vid 20 Hz och sådär 6 dB över 50 Hz när det gäller två kanaler i lyssningspositionen i ett någorlunda normalstort rum med inte alltför sladdriga begränsningsytor. Under ca 10 Hz kommer rummets täthet att påverka resultaten kraftigt.

Med 80 Vrms överskrids av Dolby föreskrivna maximala ljudtrycksnivåer med god marginal i ett någorlunda normalt rum.

Tack för simuleringen. Jag antar att de 800Vrms 8ohm du landar i innebär 2*400W.
Mitt rum är tätt (väggarna är dubbelgips samt 28mm trägolv i ett knappt 30m^2 rum) så jag använder EQ för att sänka nivån ca 5db under 20hz.

Kanske dags att börja leta efter ett lämpligt klass-d steg i storleken 2*300W till 2*400W då...

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2024-11-30 16:00

Nej, det handlar alltså om effekt per kanal. Med 2x800 Wrms i 8 Ω så har du en betryggande marginal till den av Dolby stipulerade maxnivån för LFE-kanalen. Även med 2x400 Wrms i 8 Ω så klarar du dock kraven, men här är marginalen mindre, speciellt om du ekvaliserar upp dalarna en del.
Senast redigerad av I-or 2024-11-30 16:06, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2024-11-30 16:05

I-or skrev:Nej, det handlar alltså om effekt per kanal. Med 2x800 Wrms i 8 Ω så har du en betryggande marginal till den av Dolby stipulerade maxnivån för LFE-kanalen. Även med 2x400 Wrms i 8 Ω så klarar du dock kraven, men här är marginalen mindre.

Fast, med 2*800W effekten så passerar jag potentiell Xmech med ganska stor marginal under 10hz. Jag vet inte om jag är villig att ta den risken för att få mer marginal över 30hz.

Svårt det här...

EDIT: Med maxnivå för LFE, räknar du bara med LFE kanalen (dvs 115db) eller LFE plus <80hz material från alla andra kanaler också (runt 124db vill jag minnas...). Sen är det såklart otroligt ovanligt, de mest utstyrda filmerna verkar ligga ca 15db under worst case scenario, även efter BEQ-filter.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2024-11-30 16:20

xmech kommer inte ens nära att överskridas i infraområdet med 80 Vrms eftersom olinjäriteterna i Bl-produkten och upphängningen begränsar förskjutningen högst påtagligt när xmax passeras.

Detta skulle dock möjligen kunna inträffa runt ca 25-35 Hz, men då får man också dra på något så in i bängen mycket och kommer att uppfatta extremt hög distorsion innan detta inträffar. För att kunna bedöma risken i detalj krävs information om Bl(x) och Cms(x). Cms(x) i den negativa x-riktningen (d.v.s. inåt, vilket är det som räknas vad gäller risken för skador) kan man utan större problem med hygglig noggrannhet mäta upp på egen hand via vikter som placeras på konen i horisontellt läge.

Lösningen om man är orolig stavas frekvensberoende limitering som finns att tillgå i diverse DSP-enheter.

Maxnivån gäller enbart LFE-kanalen. Om man vill belasta systemet ytterligare blir den högre förstärkareffekten ett krav även om man med mer realistiska glasögon överdimensionerar ordentligt eftersom extremfallet fullt pådrag i alla kanaler samtidigt inte existerar i praktiken.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2024-11-30 18:34

I-or skrev:xmech kommer inte ens nära att överskridas i infraområdet med 80 Vrms eftersom olinjäriteterna i Bl-produkten och upphängningen begränsar förskjutningen högst påtagligt när xmax passeras.

Detta skulle dock möjligen kunna inträffa runt ca 25-35 Hz, men då får man också dra på något så in i bängen mycket och kommer att uppfatta extremt hög distorsion innan detta inträffar. För att kunna bedöma risken i detalj krävs information om Bl(x) och Cms(x). Cms(x) i den negativa x-riktningen (d.v.s. inåt, vilket är det som räknas vad gäller risken för skador) kan man utan större problem med hygglig noggrannhet mäta upp på egen hand via vikter som placeras på konen i horisontellt läge.

Lösningen om man är orolig stavas frekvensberoende limitering som finns att tillgå i diverse DSP-enheter.

Maxnivån gäller enbart LFE-kanalen. Om man vill belasta systemet ytterligare blir den högre förstärkareffekten ett krav även om man med mer realistiska glasögon överdimensionerar ordentligt eftersom extremfallet fullt pådrag i alla kanaler samtidigt inte existerar i praktiken.

1. Jag har inte sett något simuleringsprogram som adderar till olinjäriteter efter xmax. Jag antar att det inte går att beräkna men jag kan inte hitta några empiriska mätningar på nätet för den effekten iheller. Har du sett några?

2. Att passera xmax vid 25hz är i praktiken helt osannolikt. Vid 25hz tror jag aldrig jag sett elementen röra sig mer än max 2-3mm. Och då är det galet starkt...

3. Jag har tillgång till limiteringsfunktion i minidsp. Jag använder inte den, men skulle kunna ta en titt på vad den kan göra...

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2024-11-30 18:41

1. Jag hanterar detta antingen med fullständiga olinjära simuleringar eller kvasiolinjära dito via egenutvecklade skript i Matlab. I det här fallet gjorde jag det senare eftersom det är betydligt enklare. Du kan göra samma sak genom att sätta in uppskattad Bl-produkt och fjädringsstyvhet vid konförskjutningar om 25 mmp. Vid 10 Hz har du en marginal om i runda slängar 5-9 dB om vi förutsätter en någorlunda normal upphängning.

2. Exakt.

3. Du behöver inte vara orolig, men om detta gör att du känner dig bättre till mods med dina kostsamma element så kan du förstås göra så.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2024-12-03 11:13

I-or skrev:1. Jag hanterar detta antingen med fullständiga olinjära simuleringar eller kvasiolinjära dito via egenutvecklade skript i Matlab. I det här fallet gjorde jag det senare eftersom det är betydligt enklare. Du kan göra samma sak genom att sätta in uppskattad Bl-produkt och fjädringsstyvhet vid konförskjutningar om 25 mmp. Vid 10 Hz har du en marginal om i runda slängar 5-9 dB om vi förutsätter en någorlunda normal upphängning.

2. Exakt.

3. Du behöver inte vara orolig, men om detta gör att du känner dig bättre till mods med dina kostsamma element så kan du förstås göra så.

Jag har försökt hitta mer information kring punkt 1 men inte hittat någonting alls. Om du har rätt (det har du säkert..) så innebär det såklart att alla simuleringsverktyg som använder t/s parametrar visar felaktigt resultat. Är det verkligen så illa?

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2024-12-03 15:46

Nja, det är ingen hemlighet att resultaten från normala simuleringsmjukvaror enbart gäller under linjära förhållanden. Detta betyder att de ger hygglig noggrannhet åtminstone upp till xmax/2. När förskjutningen överskrider xmax så är dock olinjäriteterna så stora att de inte längre kan försummas. Det är stökigt att räkna olinjärt och dessutom måste förstås olinjäriteterna vara kända, vilket de sällan är även om mätningar med Klippel-system blir allt vanligare.

En annan sak är att uppgivet xmax i det här fallet sannolikt gäller för sådär 70 % av Blmax. Acoustic Elegance är ganska snåla med detaljerna här, vilket brukar betyda att man tar i ordentligt.

Det bör tilläggas att fullständigt olinjära simuleringar visar att om upphängningen är väsentligt mer linjär än normalt så kan man närma sig xmech vid 10 Hz.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2025-01-03 21:30

Jag kör på 2x1000w i basområdet. Det smackar inte xmax på mina 8 slutna och aktivt kompenserade 10”-are ( 4 per kanal) Troligen för att effekten smetas ut på en del olika frekvenser. Jag spelar inte superstarkt, och har inte referensnivå (som jag tycker ör för starkt) som målbild, men jag vill gräva djupt vilket äter både effekt och kröver luftflyttningsförmåga.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

jansch

Inläggav jansch » 2025-01-04 00:08

Jag tycker man generellt bör ta till sig Ior:s kommentar om att skilja på max utspänning och max ström.

En förstärkare/slutsteg är spänningsstyrt, d v s slutsteget kan prestera ett maximalt sving (spänning) som oftast endast är marginellt beroende av lasten till en viss nivå. Därför dubblas effekten (nästan åtminstone) vid halvering av impedansen. T.ex 200W i 8 ohm, 400W i 4 ohm och 800W i 2ohm.

Ovanstående förutsätter då att inte strömbegränsningskretsar/kortslutningsskydd slår till.

Vid specad "sinuseffekt" (RMS), som alla tillverkare använder som mätreferens (alltså vanlig sinuston i t.ex 8 ohm), uppnås alltså maximalt möjligt spänningssving.
Om man nu har en musiksignal istället för en ren sinus uppnås maximalt spänningssving med lägre effekt än specad sinuseffekt.
Om man skall förklara det enkelt kan man tänka sig t.ex en baston och en överlagrad ton. Den sammanlagda effekten blir väsentligt lägre än "angiven sinuseffekt" och framförallt begränsas bastonens möjliga effekt. Transienter förvärrar detta ytterligare.

I verkligheten kan det vara så att den "praktiska" uteffekten innan klippning blir extremt mycket lägre än vad man tänkt sig.
Har man sedan en "elak" högtalarlast kan det också hända att strömbegränsningar slår till innan max spänningssving uppnås för att hålla sluttransistorer inom SOA (Safe Operating Area).

En enkel lösning på dilemmat är rejäl överdimensionering av slutstegen. Om man inte då hör när högtalarna börjar bli ansträngda har man extremt dålig hörsel.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2025-01-08 23:22

MagnusÖstberg skrev:Jag kör på 2x1000w i basområdet. Det smackar inte xmax på mina 8 slutna och aktivt kompenserade 10”-are ( 4 per kanal) Troligen för att effekten smetas ut på en del olika frekvenser. Jag spelar inte superstarkt, och har inte referensnivå (som jag tycker ör för starkt) som målbild, men jag vill gräva djupt vilket äter både effekt och kröver luftflyttningsförmåga.

Inte bara att effekten smetas över frekvenser. I "små" aktivt kompenserade basar så finns en betydande luftfjäder som "räddar" element från bottning. I en IB så finns ingen sådan luftfjäder och slaglängden ökar linjärt med effekten (allt annat lika) vilket ställer till det för mig. Om inget annat än mentalt då jag verkligen inte vill ha sönder mina element. Ersättningskostnaden är 5000USD, plus frakt, moms, tull etc.

För att göra läget ännu besvärligare använder jag mig av BEQDesigner som fungerar som en house curve, anpassat per ljudspår. Så, allt material jag lyssnar på sträcker sig typiskt ner under 10hz.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2025-01-08 23:23

jansch skrev:Jag tycker man generellt bör ta till sig Ior:s kommentar om att skilja på max utspänning och max ström.

En förstärkare/slutsteg är spänningsstyrt, d v s slutsteget kan prestera ett maximalt sving (spänning) som oftast endast är marginellt beroende av lasten till en viss nivå. Därför dubblas effekten (nästan åtminstone) vid halvering av impedansen. T.ex 200W i 8 ohm, 400W i 4 ohm och 800W i 2ohm.

Ovanstående förutsätter då att inte strömbegränsningskretsar/kortslutningsskydd slår till.

Vid specad "sinuseffekt" (RMS), som alla tillverkare använder som mätreferens (alltså vanlig sinuston i t.ex 8 ohm), uppnås alltså maximalt möjligt spänningssving.
Om man nu har en musiksignal istället för en ren sinus uppnås maximalt spänningssving med lägre effekt än specad sinuseffekt.
Om man skall förklara det enkelt kan man tänka sig t.ex en baston och en överlagrad ton. Den sammanlagda effekten blir väsentligt lägre än "angiven sinuseffekt" och framförallt begränsas bastonens möjliga effekt. Transienter förvärrar detta ytterligare.

I verkligheten kan det vara så att den "praktiska" uteffekten innan klippning blir extremt mycket lägre än vad man tänkt sig.
Har man sedan en "elak" högtalarlast kan det också hända att strömbegränsningar slår till innan max spänningssving uppnås för att hålla sluttransistorer inom SOA (Safe Operating Area).

En enkel lösning på dilemmat är rejäl överdimensionering av slutstegen. Om man inte då hör när högtalarna börjar bli ansträngda har man extremt dålig hörsel.

Bra input.

Jag har börjat fundera på https://vtvamplifier.com/product/vtv-pa ... r-2x1600w/ . 2*1600W i 0ohm. Mina basar ligger på 5.3 respektive 4ohm så effekten räcker ju. Och priset är bra. Hade varit trevligt med en mätning/recension innan köp bara..

https://vtvamplifier.com/wp-content/upl ... et-1_0.pdf

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2025-01-09 09:50

Jag använder för närvarande två Ino/madisound 10" basar i 90 liters lådor avstämda runt 20 Hz.
För tillfället drivs de av en gammal Denon surroundförstärkare specad till 6x90W (en kanal per bas).
Det räcker gott för att bottna basarna vid både musik och film som har lite mer basinnehåll.

Men om de bottnar beror på hur jag har volymkontrollen :D
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2025-01-11 00:36

steveo1234 skrev:
MagnusÖstberg skrev:Jag kör på 2x1000w i basområdet. Det smackar inte xmax på mina 8 slutna och aktivt kompenserade 10”-are ( 4 per kanal) Troligen för att effekten smetas ut på en del olika frekvenser. Jag spelar inte superstarkt, och har inte referensnivå (som jag tycker ör för starkt) som målbild, men jag vill gräva djupt vilket äter både effekt och kröver luftflyttningsförmåga.

Inte bara att effekten smetas över frekvenser. I "små" aktivt kompenserade basar så finns en betydande luftfjäder som "räddar" element från bottning. I en IB så finns ingen sådan luftfjäder och slaglängden ökar linjärt med effekten (allt annat lika) vilket ställer till det för mig. Om inget annat än mentalt då jag verkligen inte vill ha sönder mina element. Ersättningskostnaden är 5000USD, plus frakt, moms, tull etc.

För att göra läget ännu besvärligare använder jag mig av BEQDesigner som fungerar som en house curve, anpassat per ljudspår. Så, allt material jag lyssnar på sträcker sig typiskt ner under 10hz.

Jag har bekymret med att elementen inte går att ersätta så lätt, därför har jag en tänkt överkapacitet som skydd. Men hellre för mycket än för lite effekt av samma skäl.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2025-01-11 03:14

Du vill ha 1467 watt. :)
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2025-01-11 15:29

MagnusÖstberg skrev:
steveo1234 skrev:

Jag har bekymret med att elementen inte går att ersätta så lätt, därför har jag en tänkt överkapacitet som skydd. Men hellre för mycket än för lite effekt av samma skäl.

Pratar vi fortfarande baselement? Borde de inte vara säkrare med mindre effekt så de inte passerar xmax?

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2025-01-11 20:44

MagnusÖstberg skrev:
steveo1234 skrev:

Jag hänger på Steve här då jag inte är med på hur du resonerar när du har en förstärkare som är överdimensionera (förutsatt att du inte har en volymkontroll som begränsar amplituden) , förr eller senare måste förstärkarens utgångsamplitud göra något tråkigt med högtalarelementet (antingen momentant pga utslag, dvs > Xmaxmech, eller termiskt)
--------------------------------------------------------------
A man can not have to many Variacs.

Neuhausen

Inläggav Neuhausen » 2025-01-11 21:24

Det säkra är normalt alltid att överdimensionera förstärkaren då en klippt signal lätt förstör högtalarelement. Men äkta infinite baffle som här är inte det vi är vana vid och då en bottning kan förstöra ett element på en tiondels sekund och klippning förstör det över ganska många sekunder så tror jag INTE att det är helt galet att begränsa effekten. Basar det bara mycket i några sekunder åt gången så tål de nog att det klipper ganska mycket.

Men jag skulle helst vilja begränsa det på något annat sätt så att det går att begränsa på de frekvenser där det krävs.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2025-01-11 22:49

Neuhausen skrev:Det säkra är normalt alltid att överdimensionera förstärkaren då en klippt signal lätt förstör högtalarelement.

Det är denna delen jag inte förstår. Om ett baselement är kopplat till en förstärkare och förstärkaren börjar klippa så skickar den ut diverse övertoner. I en diskant så är det obra men en typisk 15" lider inte direkt av att behöva spela upp en överton på 1000hz.

Vad missar jag?

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2025-01-11 23:39

rikkitikkitavi skrev:[
Jag hänger på Steve här då jag inte är med på hur du resonerar när du har en förstärkare som är överdimensionera (förutsatt att du inte har en volymkontroll som begränsar amplituden) , förr eller senare måste förstärkarens utgångsamplitud göra något tråkigt med högtalarelementet (antingen momentant pga utslag, dvs > Xmaxmech, eller termiskt)

Njae, förstärkaren kan vara överdimensionerad sett till mitt SPL-behov, men ändå inom elementens kapacitet. Det är så man kan säga att jag dimensionerat det.

Det finns ingen risk för fyrkantsvåg då systemet, såväl element som förstärkare, har betydligt högre kapacitet än jag nyttjar, och det med marginal. Jag klarar mig på 4 basar och 1000w, men har 8 basar planerat med 2000w tillgängligt. Jag klarar iallafall +30dB mot normal nivå.

Steve1234 får helt enkelt skaffa sig överkapacitet i varje led. Eller agera elektroniskt mot de lägsta infrafrekvenserna.
Jag saknar dig.

Neuhausen

Inläggav Neuhausen » 2025-01-12 00:51

steveo1234 skrev:
Neuhausen skrev:Det säkra är normalt alltid att överdimensionera förstärkaren då en klippt signal lätt förstör högtalarelement.

Det är denna delen jag inte förstår. Om ett baselement är kopplat till en förstärkare och förstärkaren börjar klippa så skickar den ut diverse övertoner. I en diskant så är det obra men en typisk 15" lider inte direkt av att behöva spela upp en överton på 1000hz.

Vad missar jag?

Vid närmare eftertanke så tror jag inte att du missar något. Med så hög effekttålighet i förhållande till hur mycket effekt du behöver för att utnyttja hela slagvolymen så skulle de högtalarelementen nog tåla ren fyrkantsvåg. Så lite lagom klippning har nog svårt att skada något även i längden i din applikation.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2025-01-12 10:47

petersteindl skrev:Du vill ha 1467 watt. :)

Typiskt. Det finns ju inte en enda sådan förstärkare att köpa.

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2025-01-12 13:21

Det är därför du har en volymkontroll :)

1467 W i vilken last för övrigt? I 8 ohm motsvarar det ca 155V spänningssving. Det är inte klenspänning. Får man sälja så kraftiga förstärkare till privatpersoner?
I 4 ohm motsvarar det 108V spänningssving vilket är lite säkrare.

(eg allt över 50V AC)
--------------------------------------------------------------
A man can not have to many Variacs.

Nästa

Återgå till Teknikforum