Moderator: Redaktörer
Neuhausen skrev:Att ha minst 3dB marginal mot klippning tycker jag att låter vettigt, så 2x600W eller något åt det hållet. Jag antar att du kontrollerat om elementen har kortslutningsringar, med tanke på att det är IB element så tycker jag att de borde ha det.
Förutsättningarna gör att du inte behöver ekvalisera bort begränsningar från små lådor, så något effektöverskott på några tusen watt behövs inte. Men finns det andra behov att ekvalisera basarna på grund av rummet?
Finns något att vinna på att ekvalisera basarna i flera grupper på grund av placering?
Finns det basförstärkare där man kan en nivå där man klipper mjukt på olika nivå baserat på frekvens?
I-or skrev:Vilken version av elementen handlar det om (IB15HT-8ohm eller IB15HT-4ohm) och hur är de kopplade elektriskt? Förstärkaren bör väljas efter både adekvat spännings- och strömkapacitet.
Annars kan man förstås alltid koppla om elementen, men det kan ju vara extra bök som man helst vill undvika.
I-or skrev:Om man använder de data som du länkar till (och gissar en aning vad gäller reell impedans även om detta bara ger små skillnader) så får man de här resultaten per kanal (observera att ljudtrycksnivåerna gäller frifält):
Som synes krävs alltså en förstärkare som framförallt levererar hög spänning om du vill ha massor av tryck över 20 Hz (80 Vrms motsvarar 800 Wrms i 8 Ω). Den strömstyrka som krävs kommer inte att utgöra något problem i praktiken.
Vad gäller presenterade ljudtrycksnivåer så får man lägga till i runda slängar 15 dB vid 20 Hz och sådär 6 dB över 50 Hz när det gäller två kanaler i lyssningspositionen i ett någorlunda normalstort rum med inte alltför sladdriga begränsningsytor. Under ca 10 Hz kommer rummets täthet att påverka resultaten kraftigt.
Med 80 Vrms överskrids av Dolby föreskrivna maximala ljudtrycksnivåer med god marginal i ett någorlunda normalt rum.
I-or skrev:Nej, det handlar alltså om effekt per kanal. Med 2x800 Wrms i 8 Ω så har du en betryggande marginal till den av Dolby stipulerade maxnivån för LFE-kanalen. Även med 2x400 Wrms i 8 Ω så klarar du dock kraven, men här är marginalen mindre.
I-or skrev:xmech kommer inte ens nära att överskridas i infraområdet med 80 Vrms eftersom olinjäriteterna i Bl-produkten och upphängningen begränsar förskjutningen högst påtagligt när xmax passeras.
Detta skulle dock möjligen kunna inträffa runt ca 25-35 Hz, men då får man också dra på något så in i bängen mycket och kommer att uppfatta extremt hög distorsion innan detta inträffar. För att kunna bedöma risken i detalj krävs information om Bl(x) och Cms(x). Cms(x) i den negativa x-riktningen (d.v.s. inåt, vilket är det som räknas vad gäller risken för skador) kan man utan större problem med hygglig noggrannhet mäta upp på egen hand via vikter som placeras på konen i horisontellt läge.
Lösningen om man är orolig stavas frekvensberoende limitering som finns att tillgå i diverse DSP-enheter.
Maxnivån gäller enbart LFE-kanalen. Om man vill belasta systemet ytterligare blir den högre förstärkareffekten ett krav även om man med mer realistiska glasögon överdimensionerar ordentligt eftersom extremfallet fullt pådrag i alla kanaler samtidigt inte existerar i praktiken.
I-or skrev:1. Jag hanterar detta antingen med fullständiga olinjära simuleringar eller kvasiolinjära dito via egenutvecklade skript i Matlab. I det här fallet gjorde jag det senare eftersom det är betydligt enklare. Du kan göra samma sak genom att sätta in uppskattad Bl-produkt och fjädringsstyvhet vid konförskjutningar om 25 mmp. Vid 10 Hz har du en marginal om i runda slängar 5-9 dB om vi förutsätter en någorlunda normal upphängning.
2. Exakt.
3. Du behöver inte vara orolig, men om detta gör att du känner dig bättre till mods med dina kostsamma element så kan du förstås göra så.
MagnusÖstberg skrev:Jag kör på 2x1000w i basområdet. Det smackar inte xmax på mina 8 slutna och aktivt kompenserade 10”-are ( 4 per kanal) Troligen för att effekten smetas ut på en del olika frekvenser. Jag spelar inte superstarkt, och har inte referensnivå (som jag tycker ör för starkt) som målbild, men jag vill gräva djupt vilket äter både effekt och kröver luftflyttningsförmåga.
jansch skrev:Jag tycker man generellt bör ta till sig Ior:s kommentar om att skilja på max utspänning och max ström.
En förstärkare/slutsteg är spänningsstyrt, d v s slutsteget kan prestera ett maximalt sving (spänning) som oftast endast är marginellt beroende av lasten till en viss nivå. Därför dubblas effekten (nästan åtminstone) vid halvering av impedansen. T.ex 200W i 8 ohm, 400W i 4 ohm och 800W i 2ohm.
Ovanstående förutsätter då att inte strömbegränsningskretsar/kortslutningsskydd slår till.
Vid specad "sinuseffekt" (RMS), som alla tillverkare använder som mätreferens (alltså vanlig sinuston i t.ex 8 ohm), uppnås alltså maximalt möjligt spänningssving.
Om man nu har en musiksignal istället för en ren sinus uppnås maximalt spänningssving med lägre effekt än specad sinuseffekt.
Om man skall förklara det enkelt kan man tänka sig t.ex en baston och en överlagrad ton. Den sammanlagda effekten blir väsentligt lägre än "angiven sinuseffekt" och framförallt begränsas bastonens möjliga effekt. Transienter förvärrar detta ytterligare.
I verkligheten kan det vara så att den "praktiska" uteffekten innan klippning blir extremt mycket lägre än vad man tänkt sig.
Har man sedan en "elak" högtalarlast kan det också hända att strömbegränsningar slår till innan max spänningssving uppnås för att hålla sluttransistorer inom SOA (Safe Operating Area).
En enkel lösning på dilemmat är rejäl överdimensionering av slutstegen. Om man inte då hör när högtalarna börjar bli ansträngda har man extremt dålig hörsel.
steveo1234 skrev:MagnusÖstberg skrev:Jag kör på 2x1000w i basområdet. Det smackar inte xmax på mina 8 slutna och aktivt kompenserade 10”-are ( 4 per kanal) Troligen för att effekten smetas ut på en del olika frekvenser. Jag spelar inte superstarkt, och har inte referensnivå (som jag tycker ör för starkt) som målbild, men jag vill gräva djupt vilket äter både effekt och kröver luftflyttningsförmåga.
Inte bara att effekten smetas över frekvenser. I "små" aktivt kompenserade basar så finns en betydande luftfjäder som "räddar" element från bottning. I en IB så finns ingen sådan luftfjäder och slaglängden ökar linjärt med effekten (allt annat lika) vilket ställer till det för mig. Om inget annat än mentalt då jag verkligen inte vill ha sönder mina element. Ersättningskostnaden är 5000USD, plus frakt, moms, tull etc.
För att göra läget ännu besvärligare använder jag mig av BEQDesigner som fungerar som en house curve, anpassat per ljudspår. Så, allt material jag lyssnar på sträcker sig typiskt ner under 10hz.
MagnusÖstberg skrev:steveo1234 skrev:MagnusÖstberg skrev:Jag kör på 2x1000w i basområdet. Det smackar inte xmax på mina 8 slutna och aktivt kompenserade 10”-are ( 4 per kanal) Troligen för att effekten smetas ut på en del olika frekvenser. Jag spelar inte superstarkt, och har inte referensnivå (som jag tycker ör för starkt) som målbild, men jag vill gräva djupt vilket äter både effekt och kröver luftflyttningsförmåga.
Inte bara att effekten smetas över frekvenser. I "små" aktivt kompenserade basar så finns en betydande luftfjäder som "räddar" element från bottning. I en IB så finns ingen sådan luftfjäder och slaglängden ökar linjärt med effekten (allt annat lika) vilket ställer till det för mig. Om inget annat än mentalt då jag verkligen inte vill ha sönder mina element. Ersättningskostnaden är 5000USD, plus frakt, moms, tull etc.
För att göra läget ännu besvärligare använder jag mig av BEQDesigner som fungerar som en house curve, anpassat per ljudspår. Så, allt material jag lyssnar på sträcker sig typiskt ner under 10hz.
Jag har bekymret med att elementen inte går att ersätta så lätt, därför har jag en tänkt överkapacitet som skydd. Men hellre för mycket än för lite effekt av samma skäl.
MagnusÖstberg skrev:steveo1234 skrev:MagnusÖstberg skrev:Jag kör på 2x1000w i basområdet. Det smackar inte xmax på mina 8 slutna och aktivt kompenserade 10”-are ( 4 per kanal) Troligen för att effekten smetas ut på en del olika frekvenser. Jag spelar inte superstarkt, och har inte referensnivå (som jag tycker ör för starkt) som målbild, men jag vill gräva djupt vilket äter både effekt och kröver luftflyttningsförmåga.
Jag har bekymret med att elementen inte går att ersätta så lätt, därför har jag en tänkt överkapacitet som skydd. Men hellre för mycket än för lite effekt av samma skäl.
Neuhausen skrev:Det säkra är normalt alltid att överdimensionera förstärkaren då en klippt signal lätt förstör högtalarelement.
rikkitikkitavi skrev:[
Jag hänger på Steve här då jag inte är med på hur du resonerar när du har en förstärkare som är överdimensionera (förutsatt att du inte har en volymkontroll som begränsar amplituden) , förr eller senare måste förstärkarens utgångsamplitud göra något tråkigt med högtalarelementet (antingen momentant pga utslag, dvs > Xmaxmech, eller termiskt)
steveo1234 skrev:Neuhausen skrev:Det säkra är normalt alltid att överdimensionera förstärkaren då en klippt signal lätt förstör högtalarelement.
Det är denna delen jag inte förstår. Om ett baselement är kopplat till en förstärkare och förstärkaren börjar klippa så skickar den ut diverse övertoner. I en diskant så är det obra men en typisk 15" lider inte direkt av att behöva spela upp en överton på 1000hz.
Vad missar jag?
petersteindl skrev:Du vill ha 1467 watt.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster