Kraniet skrev:Bäst är att använda programmet till datorn och en Umik.
Det följer med en mikrofon med recievers men den rekommenderas inte. Finns även en app till telefon som förstås inte heller är så bra.
Jag har märkt att Dirac funkar bättre ju mer noga man är att placera mikrofonen. De säger att man kan ha mellan 30-60cm mellan de olika placeringarna men ju mer noga jag är att använda samma avstånd mellan placeringarna desto bättre verkar resultatet.
Tydligen använder programmet mätningarna för att försöka aproximera/räkna ut hur högtalarens direktljud skiljer sig från rumsbidraget och jag vet inte om det blir mer eller mindre enkelt beroende på hur man gör själva mätningarna.
Apropå korrigeringsproblemet så nämnde han som har youtube-kanalen Poes Acoustics att det är ett känt problem. De har tex haft problem med Perlistens högtalare där frekvensgången i diskanten inte mäts in korrekt av de här systemen. Även Trinnovs system som är mycket mer avancerat lyckas inte mäta ordentligt i vissa fall. Ingen verkar dock veta exakt varför det blir fel.
Teoretiskt sett så kan man åtminstone i viss mån utnyttja olika mikrofonpositioner för att separera direktljudsbidrag från rumsbidrag, men i praktiken fungerar detta inte väl.
Problemen uppstår eftersom systemen inte utnyttjar den betydligt effektivare lösningen med fönstrade mätresultat - antagligen eftersom man har missuppfattat hur hörselns klanguppfattning fungerar.
Att speciellt högtalare med smalare spridning i dämpade rum kan ge gigantiska problem innebär förstås inte att alla andra högtalare korrigeras klanderfritt utan bara att problemen typiskt sett blir mindre påfallande. Flera användare med normalspridande högtalare i normala rum som jag har varit i kontakt med har varit missnöjda med högfrekvenskorrektionen i Dirac Live.
Många lyssnare är inte tillräckligt tränade för att uppfatta ens relativt stora felaktigheter i klangen, så den automagiska korrektionen får många gånger goda omdömen eftersom den lågfrekventa delen oftast fungerar relativt väl även om den högfrekventa dito inte gör det. Ytterst få användare kontrollmäter efter frekvensgångskorrektion, speciellt inte fönstrat, och utgår därför ifrån att resultaten även subjektivt motsvarar målkurvan.