Moderator: Redaktörer
Amatoeren skrev:Ett verkligt prisvärt element till högbas/mellanregister tycker jag att Eighteensound 6ND430 8Ω är.
Har använt detta i flera konstruktioner med gott resultat. https://www.eighteensound.it/en/products/lf-driver/6-5/8/6ND430
Till mina egna uppsättningar har jag 10" AE (Acoustic Elegance) och 12" JBL som mellanregister. Ger kropp och själ åt återgivningen.
About the Test
All response curves are with the drivers on an infinite baffle. Don't forget that in the real world, baffle step and diffraction will affect the curves. These curves are all far field, taken with a 10ms gating window. Older response curves have show low end inaccuracy from gating while the newer have merged in near field bass response. For a realistic representation of bass response below 200 hz in the gated measurements, use the T/S parameters to model a curve.
Cumulative Spectrum Decay (CSD) charts are 1/12 octave smoothed. Time slices are taken up to 3ms with the start marker right at the beginning of the impulse. All levels are equalized to 30dB to accurately show comparative energy storage regardless of individual driver efficiency.
Harmonic distortion charts are taken semi-far field with the mic directly on axis. The far field method shows a more realistic top end distortion but does allow some room effect to show up also. The same conditions apply to all drivers. Amp output level was adjusted for each driver so that the fundamental was 92dB at 1/2 meter. The level was set between the range of 300-1000Hz. Harmonics F2 thru F5 are tracked. F2=Green, F3=Blue, F4=Purple and F5=gray. In general, the higher the order of harmonic distortion, the more offensive the sound. The range is 20Hz to 10kHz and the level is +30 to -110 dB. The only tradeoff with doing non-linear tests far field are room effects. However, this is a much better tradeoff than nearfield, which is inaccurate in the higher frequencies due to mic location close to only one part of the cone. For normal DIY'ers like me, anything less than a full anechoic chamber is going to introduce some inaccuracies in the results.
• Special measurement issues: In this grouping, older harmonic distortion sweeps have dips in the response of the fundamental on the HD charts. This is an artifact of the way my SE was originally setup to measure harmonics, and does not affect the harmonics themselves. It's a function of the mic distance and related phase shift - the recorded signal internally summed with the original signal before plotting to the chart. Only the fundamental is affected, and the harmonics are accurate. For an accurate fundamental here, just take a look at the response curves. Rest assured however that all testing levels in this grouping were set the same for new and old, and the harmonic distortion can be reliably compared.
And finally, note - Do Not compare these harmonic distortion plots to others anywhere else, including on this site. The test method was different for this particular set and the level was a bit lower. Make comparisons within this test group only. If you want to compare results with the 5.5" grouping, the 6.5" group will need approximately 4dB added to level and harmonics.
The pros and cons of this type of harmonic distortion testing
There are two general types of harmonic distortion tests - Single frequency spectrum and fixed harmonic sweeps. I do sweeps, while many others do single frequency.
Single frequency has two primary benefits. First, the level at the fundamental frequency can be adjusted to the same level as other drivers tested, making easier a direct comparison at a single frequency. Second, very tall order harmonics can be seen. For example all the harmonics above F6 can be seen, along with other spectrum noise.
Fixed harmonic sweeps have several benefits. The first and foremost is that distortion is shown for all frequencies at once, rather a single selected frequency. Single frequency testing requires *many* tests to get a complete picture of distortion across the spectrum, and even then, sharp peaks in distortion could hide between 2 tested frequencies. With a sweep however, the primary harmonics F2 through F5 will be clearly shown at every frequency.
For example, if speaker with a large and very audible peak in the 3rd harmonic at 1.5kHz had single frequency tests done at 1kHz and 2kHz, the harmonic distortion would be completely missed. This is particularly important when testing stiff drivers with breakup nodes within the audible band. This is the primary reason I choose sweeps for harmonic distortion testing. There is a lot more information in one image.
We can't have everything with sweeps, and we loose the ability to see harmonics above F5. In my opinion, this is a fair trade off. Taller order harmonics far above the fundamental frequency are more audible than a low order harmonic of the same level. But tall order harmonics are typically at a much lower level. Looking at the data with trending in mind will help see around these limitations.
How to read harmonic distortion sweeps
Reading harmonic distortion sweeps is fairly easy. This section will deal with interpreting the data and "reading between the lines" to help see around the limitations of this type of testing.
These sweeps are not EQ'ed to flat. Nor are they filtered or crossed over in any way. This is both an advantage and a disadvantage depending on how the driver is used. It is an advantage if the frequency in question falls within a range that is intended to be run without any sort of response shaping or crossover. For example, the top two octaves of a tweeter or the midbass of a woofer. In that case, what you see is what you get. It is a disadvantage when the response curve will be modified to reach a target response shape. For example, an extended low end of a tweeter will have it's harmonic distortion reduced in the area where the crossover begins to take effect. A woofer crossed over to a sub will have it's audible distortion reduced as the woofer rolls off.
Related to the above, the enclosure tuning for woofers affects the low end distortion. The baffle dimensions and driver location for all drivers will also affect the distortion level due to baffle diffraction ripple response and baffle step response due to 2pi to 4 pi conversion. The most important thing to remember when looking at these harmonic distortion sweeps is how the drivers will be used.
There's a lot more information in these F2-F5 sweeps than may first meet the eye. You can get a pretty good idea of what's going on further up in the spectrum by looking at the level of the F4 and F5 in relation to F2 and F3 respectively. This is a form of trending. For example, to take a guess at tall odd order harmonics, draw an imaginary curve from the fundamental to the F3 and F5, and it's almost guaranteed that the F7 and F9 are going to fall close to where that curve extends.
For intermodulation distortion, there is nothing more definitive than looking at a 2 or 3-tone spectrum, but in my experience an F4 or F5 of a relatively high level almost certainly points to high IMD as much as it points to high spectrum noise. While I do not provide IMD plots, be aware that drivers with high HD are probably going to have high IMD and high spectrum noise also. All these forms of distortion are closely related.
I-or skrev:Dels kan man ibland notera inverkan av modformen för kalotten uppåt en oktav under resonansfrekvensen (kalotten böjs utan att vara i resonans) och dels kan man ha moder i surrounden utan att resten av systemet påverkas tydligt.
Intressant är även att intermodulationsdistorsionen för 18+19 kHz är extremt låg, men detta tycks bero på att man med dessa frekvenser av en ren slump precis prickar två antiresonanser. Som jag har skrivit flera gånger tidigare kan IMD-resultat vara extremt känsliga för de frekvenser som väljs när det gäller elektromekaniska, resonanta, system som högtalare.
Det är alltså för frekvenser under ca 3-4 kHz en fördel med ett stort styvhetsinslag från den relativt linjära luftfjädern eftersom upphängningen uppvisar betydligt större olinjäriteter. Slutligen begränsas dock linjäriteten för luftfjädern av den relativa volymändringen i kaviteten när ljudtrycksnivån ökar.
I-or skrev:Sammantaget kan man påstå att Purifi byter lägre distorsion ca 2-4 kHz mot högre distorsion ca 13-20 kHz (vilket naturligtvis inte framgår i marknadsföringen). Hur dessa kompromisser faller ut subjektivt är inte självklart.
jonasp skrev:Ja, priset för purifi-enheten är helt absurt.
jonasp skrev:Ja, priset för purifi-enheten är helt absurt.
Hjalmar_Branting skrev:jonasp skrev:Ja, priset för purifi-enheten är helt absurt.
Priset är helt i linje med tex Bliesma och den bordes jämföras mot Bliesma T34 tycker jag.
Priser saxade från Soundimports, pris per styck.
Bliesma T25B; 500 euro
Bliesma T34A; 600 euro
Bliesma T34B; 800 euro
Purifi PTT1.3; 630
Chris71 skrev:jonasp skrev:Ja, priset för purifi-enheten är helt absurt.
Priset på populära diskanter har väl alltid varit absurda, det finns inte en enda tillverkare som kan motivera en prisskillnad på 5-10ggr pengarna för att ett nytt exotiskt material använts på domen.
Vi har sett det från alla tillverkare, Dynaudio 28/2 vs 330T, Scanspeak revelator vs 2608, Satori 28BR vs SB26ADC.
Det finns ju tydligen tillräckligt sugna hembyggare som är villiga att betala 10.000kr för ett par diskanter och så länge det är så, så kommer det finnas en leverantör som förser marknaden.
Amatoeren skrev:Ett verkligt prisvärt element till högbas/mellanregister tycker jag att Eighteensound 6ND430 8Ω är.
Har använt detta i flera konstruktioner med gott resultat. https://www.eighteensound.it/en/products/lf-driver/6-5/8/6ND430
Till mina egna uppsättningar har jag 10" AE (Acoustic Elegance) och 12" JBL som mellanregister. Ger kropp och själ åt återgivningen.
jonasp skrev:Hjalmar_Branting skrev:jonasp skrev:Ja, priset för purifi-enheten är helt absurt.
Priset är helt i linje med tex Bliesma och den bordes jämföras mot Bliesma T34 tycker jag.
Priser saxade från Soundimports, pris per styck.
Bliesma T25B; 500 euro
Bliesma T34A; 600 euro
Bliesma T34B; 800 euro
Purifi PTT1.3; 630
Priset på T34A är pris per par. Och T34A är en rejält dyr diskant. För halva priset till Purifi-diskanten. Jag vilar min väska.
jonasp skrev:Det står ju ”matched pair”. Jag kanske tolkar det hela fel vilket leder till att väskan vilar lite obekvämt.
jonasp skrev:Chris71 skrev:jonasp skrev:Ja, priset för purifi-enheten är helt absurt.
Priset på populära diskanter har väl alltid varit absurda, det finns inte en enda tillverkare som kan motivera en prisskillnad på 5-10ggr pengarna för att ett nytt exotiskt material använts på domen.
Vi har sett det från alla tillverkare, Dynaudio 28/2 vs 330T, Scanspeak revelator vs 2608, Satori 28BR vs SB26ADC.
Det finns ju tydligen tillräckligt sugna hembyggare som är villiga att betala 10.000kr för ett par diskanter och så länge det är så, så kommer det finnas en leverantör som förser marknaden.
Om du byter ordet populära mot hajpade så håller jag med. Och det finns naturligtvis många exempel från andra tillverkare, t ex den ganska märkliga Scan Speak 3304. Men hur mycket bättre är den egentligen än en Peerless BC25TG15 för mer resonabla 25€? (För att vara tydlig: BC25TG15 är mycket bättre än D3304!)
Calleberg skrev:jonasp skrev:Det står ju ”matched pair”. Jag kanske tolkar det hela fel vilket leder till att väskan vilar lite obekvämt.
Mjo jag gör samma tolkning och har ju dessutom köpt ett par för lite under den där summan, den här bilden får mig ochså att tänka att "pair" betyder två styck.
Chris71 skrev:En observation som jag gjorde i samband med att jag köpte mina första Purifi, var att alla tillverkare i en viss genre genast hade en massa modeller med Purifi element, det är min högst personliga observation att dessa högtalare var inte ett resultat av ny utveckling utan snarare ett försök till validering via association, om man stoppar in dyra element och tar en bild så har ens varumärke genast en bättre chans att öka i värde.
Det var ju inte en tillfällighet utan trenden känns igen från Accuton, SS Elipticor mfl.
Det kan ju vara där hajpen börjar, en tillverkare stoppar bladguld i snapsen och plötsligt vill hela världen smaka en produkt som är precis samma sak som innan men det ett tillägg som skall validera allt det andra som inte blivit bättre. Peerless/SS exemplet är väl 100% marketing som man kan ägna sig åt om man äger flera varumärken, jag testa ett mellanregister som kostar 200kr/st i mina kommande vardagsrumsbyggen, de kommer ersätta Purifi som kostade minst 15ggr mer, dock har jag ändrat på förutsättningarna för arbetsuppgiften med att höja den under delningen från 30 till 120Hz, men har fått en snyggare övergång i den övre delen av passbandet mot Bliesma diskanterna.
Med flervägs högtalare så blir det ju lättare att hitta vettiga val av prisvärda element, om man alltid skall tillverka för små burkar med för höga förväntningar så är ju risken uppenbar att man försöker rättfärdiga det med exotiska element, inget förändrar fysikens lagar, men människans kritiska förmåga tycks påverkas högst påtagligt.
jonasp skrev:Chris71 skrev:En observation som jag gjorde i samband med att jag köpte mina första Purifi, var att alla tillverkare i en viss genre genast hade en massa modeller med Purifi element, det är min högst personliga observation att dessa högtalare var inte ett resultat av ny utveckling utan snarare ett försök till validering via association, om man stoppar in dyra element och tar en bild så har ens varumärke genast en bättre chans att öka i värde.
Det var ju inte en tillfällighet utan trenden känns igen från Accuton, SS Elipticor mfl.
Det kan ju vara där hajpen börjar, en tillverkare stoppar bladguld i snapsen och plötsligt vill hela världen smaka en produkt som är precis samma sak som innan men det ett tillägg som skall validera allt det andra som inte blivit bättre. Peerless/SS exemplet är väl 100% marketing som man kan ägna sig åt om man äger flera varumärken, jag testa ett mellanregister som kostar 200kr/st i mina kommande vardagsrumsbyggen, de kommer ersätta Purifi som kostade minst 15ggr mer, dock har jag ändrat på förutsättningarna för arbetsuppgiften med att höja den under delningen från 30 till 120Hz, men har fått en snyggare övergång i den övre delen av passbandet mot Bliesma diskanterna.
Med flervägs högtalare så blir det ju lättare att hitta vettiga val av prisvärda element, om man alltid skall tillverka för små burkar med för höga förväntningar så är ju risken uppenbar att man försöker rättfärdiga det med exotiska element, inget förändrar fysikens lagar, men människans kritiska förmåga tycks påverkas högst påtagligt.
Nu förstår jag vad du menar. Jag håller med, men sedan kan ju vissa komponenter vara hajpade av goda anledningar också - Purifi levererar ju trots allt prestanda av högsta klass, vilket inte per automatik medför att den komplette högtalaren blir lika högklassig. Och hifibranschen är liksom flera andra en materialsport, där det gärna framhävs att magiska kablar/kondensatorer/högtalarelement/internkablage/dämpkuddar/spikar/rattmuffar kommer att leda till det perfekta ljudet. Och så vidare.
Nu undrar jag vilket mellanregister för 200 pengar du menar?
johaneriksson skrev:Hittar ni eller har ni bra mätningar på fsl? Hittade en mätning på diyaudio som visar på 1% 3:e ton redan vid 2,83 V vid 1,7 kHz och det är ju långt ifrån högklassigt för ett mellanregister. Jag är själv intresserad av elementet till en budget trevägare så håller tummarna att det handlar om mätfel.
https://www.diyaudio.com/community/thre ... ap.410280/
Användare som besöker denna kategori: Majestic-12 [Bot] och 12 gäster