av juanth » 2025-04-05 00:54
Motorstyrka är i sig bara en siffra som stående för sig själv inte säger så mycket. Det är beroende av hur några andra parametrar ser ut. Tex MMS som då är vikten av konen. Om konen är jättetung så ger det elementet lägre känslighet för 2.83V/1meter mätt i dB.
Det är bättre att titta på känslighet och hur mycket luft ett element flyttar i liter vid max spl. Dvs konytan (SD) gånger slaglängd. (X-max).
Känslighet och tonkurva är mer relevant vid val av mellanregister och diskanter. Men även där kan x-max och maximal SPL förstås vara av vikt när en kombination av element ska väljas till en konstruktion så tex inte mellanregistret ger upp väldigt mycket tidigare än basen. BL i sig är alltså inte viktigt här heller utan man får se till totalen.
Hög motorstyrka kan vara viktigt om elementet ska driva en basreflex. Då i kombination med ett lågt FS (resonansfrekvens i fri luft) om man är ute efter att uppnå så låg bas som möjligt. Ett element med högt BL har lättare att driva en port långt ned i frekvens och kan eventuellt stämmas av även under FS. Bäst är att simulera (tex i Basta, Vituix CAD eller liknande för att få en aning om hur ett element uppför sig. Om det är lämpligt i slutet, i basreflex, i horn eller en kombination.
Mvh Johan
Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm
Styrelseledamot sedan maj 2024 i Stiftelsen Stig Carlsson.