Matcha nivå slutsteg?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
steveo1234

Matcha nivå slutsteg?

Inläggav steveo1234 » 2025-05-14 19:33

Om jag har ett slutsteg med Ingångskänslighet: 0,775 V och byter till ett annat slutsteg med 26dB gain. Hur mycket lägre/högre spelar det nya slutsteget då? Saknas någon info?
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
Morello

Re: Matcha nivå slutsteg?

Inläggav Morello » 2025-05-14 19:50

Vad är det för slutsteg som påstås ha känsligheten 775 mV (0dBu)?
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2025-05-14 20:01

Morello skrev:Vad är det för slutsteg som påstås ha känsligheten 775 mV (0dBu)?

https://www.thomann.se/tamp_ta1050ii_en ... m?atr=true
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2025-05-14 20:15

steveo1234 skrev:
Morello skrev:Vad är det för slutsteg som påstås ha känsligheten 775 mV (0dBu)?

https://www.thomann.se/tamp_ta1050ii_en ... m?atr=true

I manualen för t.amp hittade jag Gain:34dB. Så om jag höjer utnivån från försteget med 34-26dB=8dB så borde signalen vara lika stark? Missar jag något..

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2025-05-14 23:09

Ja, en multimeter. För att kolla de verkliga nivåerna.

//Michael

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2025-05-15 08:31

34 dB är ganska mycket, men inte orimligt.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2025-05-15 08:37

Michael skrev:Ja, en multimeter. För att kolla de verkliga nivåerna.

//Michael

Mina elektronikunskaper är begränsade och jag är inte helt bekväm med att koppla in något verktyg till utgångar som kan skicka ut över en kW om jag inte måste. Jag hade verkligen föredragit att beräkna enligt ovan, och sen finjustera med hjälp av hörseln.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2025-05-15 10:04

steveo1234 skrev:

//Michael

Mina elektronikunskaper är begränsade och jag är inte helt bekväm med att koppla in något verktyg till utgångar som kan skicka ut över en kW om jag inte måste. Jag hade verkligen föredragit att beräkna enligt ovan, och sen finjustera med hjälp av hörseln.

Behöver inte var på full volym, skillnaden finns där hela tiden. 8 dB är ca 6,3 gånger mera effekt.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2025-05-15 18:05

RogerGustavsson skrev:
steveo1234 skrev:

//Michael

Behöver inte var på full volym, skillnaden finns där hela tiden. 8 dB är ca 6,3 gånger mera effekt.

Visst, men jag tänker att kondensatorer etc är uppladdade iaf och kan ge en rejäl stöt om det vill sig illa.

Om 8db är vad skillnaden är så kan jag enkelt höja nivån på pre-out med detsamma.

Neuhausen

Inläggav Neuhausen » 2025-05-15 18:53

Det är inte säkert att den tekniska dokumentationen är korrekt eller komplett. Skulle jag av olika anledningar inte haft möjlighet att mäta med multimetern så skulle jag kopplat in och provlyssnat, -8dB blir ungefär hälften så högt som tidigare. Skulle det verka rätt så skulle jag höjt 8dB och provat.

Användarvisningsbild
Chris71

Inläggav Chris71 » 2025-05-16 09:45

Ursäkta om detta OT och inte relevant till det din matchning skall åstadkomma, men jag ser dessa trådar med olika frekvens och de tenderar att bli till olika långa föreläsningar i fysik och matematik, vilket inte är något som helst fel, men varför vill man ha en matchning?

Om vi utgår att källmaterialet leverera någon form av utnivå, så kanske det skall gå till en SUT om det är en skivspelare, som sen leverera till ett försteg med RIAA som sen nyttjar ett antal slutsteg för att driva högtalare.
I Perspektivet bioljud så finns det väl en del angivna nivåer att förhålla sig till utifrån dolby referenser men i de flesta fall borde väl egentligen den värdefulla slutprodukten vara någon form av upplevd nivå på lyssningsplatsen?

Jag förstår att det är bekvämt att få alla komponenter justerade så att man vet vad man har för utnivå, men eftersom alla högtalare i systemet är olika känsliga och befinner sig på olika avstånd från lyssningsplats, är det viktigast inte att göra en referensmätning där och snarare anpassa matchningen till detta resultat? Ursäkta om det är utanför syftet med denna post, men var nyfiken bara.

Återgå till Teknikforum