Stig 100 år i år

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Stig 100 år i år

Inläggav hifikg » 2025-05-04 23:47

Den 14 juni i år skulle Stig ha fyllt 100 år.
Självklart en högtidsdag för Carlsson-vänner och musikälskare över hela världen.
Alla är överens om att Han var den störste. GOAT som man säger nuförtiden. Självklart förtjänar han allas våra tankar den dagen och att vi högtidlighåller den på olika sätt.

Jag tänker samla mig klockan 14, den 14:e juni, som lämpligt nog är en lördag, nedanför Stigs sista bostad på Torkel Knutssonsgatan. Det brukar finnas en bar i anslutning till Münchenbryggeriet på platsen. Där kan den som vill inmundiga en lämplig dryck innan vi går upp till huset. Jag kommer att färdigställa en minnesplakett att applicera på lämplig plats. Då Blomman känner dem som bor i huset nu kanske de ger oss sitt benägna tillstånd, annars gör jag det ändå. På ett eller annat sätt.
Har inte sett att någon annan organisation eller stiftelse har för avsikt att högtidlighålla dagen, så jag hoppas att någon mer än jag vill samlas.
Efter samlingen tänker jag inmundiga en Biff Rydberg på Röde Orm, två stenkast från det gula huset, häng på!

Huset syns rakt under luftballongen på bilden. Fotograf är jag själv.
Fyll tråden med tips på hur just du firar! Efter den 14 juni dränker vi tråden med bilder från firandet. Sen låser vi den till år 2125!
Bilagor
3058_ballongen.jpg
3058_ballongen.jpg (628.93 KiB) Visad 1437 gånger
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Re: Stig 100 år i år

Inläggav LeifB » 2025-05-05 07:53

En legend i Svensk historia fyller 100 år.
Hurra, hurra, hurra, hurra.

Användarvisningsbild
Prozac

Inläggav Prozac » 2025-05-16 11:25

hifikg skrev:Den 14 juni i år skulle Stig ha fyllt 100 år.
Självklart en högtidsdag för Carlsson-vänner och musikälskare över hela världen.
Alla är överens om att Han var den störste. GOAT som man säger nuförtiden. Självklart förtjänar han allas våra tankar den dagen och att vi högtidlighåller den på olika sätt.

Jag tänker samla mig klockan 14, den 14:e juni, som lämpligt nog är en lördag, nedanför Stigs sista bostad på Torkel Knutssonsgatan. Det brukar finnas en bar i anslutning till Münchenbryggeriet på platsen. Där kan den som vill inmundiga en lämplig dryck innan vi går upp till huset. Jag kommer att färdigställa en minnesplakett att applicera på lämplig plats. Då Blomman känner dem som bor i huset nu kanske de ger oss sitt benägna tillstånd, annars gör jag det ändå. På ett eller annat sätt.
Har inte sett att någon annan organisation eller stiftelse har för avsikt att högtidlighålla dagen, så jag hoppas att någon mer än jag vill samlas.
Efter samlingen tänker jag inmundiga en Biff Rydberg på Röde Orm, två stenkast från det gula huset, häng på!

Huset syns rakt under luftballongen på bilden. Fotograf är jag själv.
Fyll tråden med tips på hur just du firar! Efter den 14 juni dränker vi tråden med bilder från firandet. Sen låser vi den till år 2125!

Kul initiativ!! -återkom gärna med en uppdatering om det går att placera plaketten i huset.
Ha en fortsatt trevlig dag.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2025-05-16 17:28

Jag gissar att luftballongen är ett fotomontage, frågan är om även Stiga-loggan är ett fotomontage?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
sammel

Inläggav sammel » 2025-05-16 23:14

Det kanske det är, den tanken slog mig inte ens, tyckte väl inte det var
helt osannolikt att Stiga gjorde reklam medelst en ballong som råkade fara
över Stigs högkvarter, precis när hifikg skulle fota.
Ja minsann jag är nog lite väl godtrogen :)

Edit
Snyggt var det i alla fall
Nätverksspelare - Azur 851N. Ljudkort Motu Ultra Light 5 med Soft X-over.Diverse Slutsteg. Högtalare med SB acustic, Satori o BMS element
https://user.faktiskt.io/sammel/Naturinspelningar/

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2025-05-17 08:53

Jag känner mig lika godtrogen, för jag satt också och tänkte att vilken fantastisk bild som hifikg hade lyckats få till, t.ex att ballongen var perfekt vriden så det bara var "Stig" som syntes.

Kul initiativ onekligen.
Själv har jag 10 mil dit, så det är ingen omöjlig resa, men kanske samtidigt inget jag tar mig för ifall jag inte kan kombinera det med något annat att göra i stan.
Men jag plitar in det i kalendern i alla fall, så får vi se, lite sugen är jag ju allt.

Nu har jag sedan flera år tillbaka sålt mina OA-116, så jag hör inte till den inre kretsen längre, men visst är legenden Carlsson värd att uppmärksammas på sin 100-årsdag.

Användarvisningsbild
sammel

Inläggav sammel » 2025-05-17 09:38

Är också lite sugen, men står nog över.
Har gillat Stig sedan jag gick i Experbutiken hemma
och tittade o lyssnade på dom olika OA-varianterna,
har läst det han skrivit i Hifi stereohandboken på 70-talet,
och arikeln om OA52.2 i Hifi och musik på 90-talet.
Nätverksspelare - Azur 851N. Ljudkort Motu Ultra Light 5 med Soft X-over.Diverse Slutsteg. Högtalare med SB acustic, Satori o BMS element
https://user.faktiskt.io/sammel/Naturinspelningar/

Återgå till Teknikforum