Moderator: Redaktörer
LeifB skrev:Jag har lyssnat på många inspelningar på youtube. Har hört skillnader.
Man hör att ljudet kommer från vänster resp höger. Det är flera saker som påverkar. Micar, rum delvis, högtalare såklart.
När man jämför t.ex. högtalare så hör man skillnader. Opampar är svåra att höra skillnader.
Mycket lättare hemma.
I en annan video försöker han visa på skillnader på några opampar. När han använder många opampar på samma gång. Ända upp till 8 stycken. Försöker sälja dom där också.
https://m.youtube.com/watch?v=5z0NyyY_v8A
distad skrev:
Den skulle man ju vilja ha på CD skiva........ = omöjligt
Calleberg skrev:
C-D? Skiva?
Jahaaaa, du menar sånna Runda i plast som farfar hängde i Biggaråträden för att skrämma bort Kajorna....![]()
(Den finns i alla fall på spotify)
https://open.spotify.com/track/0DaSrvoU ... Vtl0eygFvA
jansch skrev:LeifB skrev:Jag har lyssnat på många inspelningar på youtube. Har hört skillnader.
Man hör att ljudet kommer från vänster resp höger. Det är flera saker som påverkar. Micar, rum delvis, högtalare såklart.
När man jämför t.ex. högtalare så hör man skillnader. Opampar är svåra att höra skillnader.
Mycket lättare hemma.
I en annan video försöker han visa på skillnader på några opampar. När han använder många opampar på samma gång. Ända upp till 8 stycken. Försöker sälja dom där också.
LeifB,
Oavsett om du HÖR skillnader eller ej när man swappar opamps bör du ha insikt om följande:
En kretslösning som innehåller opamp/opamps är dimensionerad/konstruerad för en specifik opamp. Man hör alltså inte hur en viss opamp låter utan hur HELA KRETSLÖSNINGEN LÅTER INKL SPÄNNINGSMATNING OCH INKL ANPASSNING TILL FÖREGÅENDE OCH EFTERFÖLJANDE STEG!
Av det skälet kan man inte swappa opamps och då tro att man gör en utvärdering av opamps!.
För att en specfik opamp skall prestera optimalt är det ca 20 parametrar att ta hänsyn till, man kan helt enkelt inte seriöst bedömma en opamp om man inte tillåter den att få jobba inom de värden som ger optimalt resultat.
jansch skrev:En kretslösning som innehåller opamp/opamps är dimensionerad/konstruerad för en specifik opamp. Man hör alltså inte hur en viss opamp låter utan hur HELA KRETSLÖSNINGEN LÅTER INKL SPÄNNINGSMATNING OCH INKL ANPASSNING TILL FÖREGÅENDE OCH EFTERFÖLJANDE STEG!
Av det skälet kan man inte swappa opamps och då tro att man gör en utvärdering av opamps!.
För att en specfik opamp skall prestera optimalt är det ca 20 parametrar att ta hänsyn till, man kan helt enkelt inte seriöst bedömma en opamp om man inte tillåter den att få jobba inom de värden som ger optimalt resultat.
Imperial-Blomman skrev:Jo ja har läst va Jansh skrev.
Å ja vet att de e så som han skriver stämmer.
Du har aldrig testat olika ic kretsar m tanke på ditt inlägg Almen.
Ja har själv ett Asus Xonar Essence stx där man kan byta mellan olika op.
Imperial-Blomman skrev:jansch skrev:LeifB skrev:Jag har lyssnat på många inspelningar på youtube. Har hört skillnader.
Mycket lättare hemma.
LeifB,
Oavsett om du HÖR skillnader eller ej när man swappar opamps bör du ha insikt om följande:
En kretslösning som innehåller opamp/opamps är dimensionerad/konstruerad för en specifik opamp. Man hör alltså inte hur en viss opamp låter utan hur HELA KRETSLÖSNINGEN LÅTER INKL SPÄNNINGSMATNING OCH INKL ANPASSNING TILL FÖREGÅENDE OCH EFTERFÖLJANDE STEG!
Ja vet hur du menar men nu har vi ett läge där fler op passar i samma krets.
Då ska man väl använda den som låter bäst.
Så gör ja iallafall.
jonasz skrev:Att det inte fungerade kunde kanske bero på att lm4562 är en dubbel opamp medans opa627 är en enkel...
smorgar skrev:Jag har inte lusläst hela tråden men jag tänkte chippa in med min lilla erfarenhet kring detta ämne.
Köpte för massa år sen en bärbar musikspelare (Acmee MF01) där man kunde byta Op-amps då den var försedd med en sådan sockel. Den kom levererad med en Muses02 från Japanska Nisshinbo. Denna krets hade (i alla fall då) ett väldigt gott rykte och var eftertraktad då den hade vissa karaktärer som många uppskattade. Kort sagt så sades det att den var underbar för röster och Japanerna kallade den för "patron of voice". Samtidigt som den var ganska torr och artikulerade väl så skulle den också vara väldigt smooth och dynamisk.
Den trillade in i brevlådan och jag pluggde i mina älskade Sennheiser HD25 som förvisso inte är någon hifi-lur i sig men jag har lyssnat på den i så många år med olika kablar och stärkare att jag är väl van vid lurarnas prestanda och karaktär. Det lät fantastiskt! Jag tyckte att framförallt basen var förtrollande trevlig. Hård, snabb och lite grynig men ändå len och väldigt kraftfull med en dynamik jag inte hört innan från dessa lurar.
Spola fram tiden ett par månader och man blir ju såklart nyfiken på; "om Muses02 låter så bra, hur låter då en annan krets, är det ens någon skillnad eller är det musikspelarens karaktär snare än kretsens?"
Så jag köpte på mig en "Burson Audio Supreme Sound OPAMP V5i OPA Hybrid" då det sades att denna hade ett mer klassiskt men också fullständigt briljant hifi-ljud. Så efter att han pluppat i stärkaren i lådan och tryckte play så hörde man en tämligenh stor skillnad. Båda låter givetvis jättebra fast på sitt sätt. Bursonkretsen är som dom beskrev en ren och skär hifi-krets i hur den låter men Muses02 hade ändå något väldigt speciellt att tillföra.
Idag kan jag inte riktigt bestämma mig för vilken jag gillar bäst, det är inte som att jag ploppar i en krets lite då och då men ibland blir jag sugen på att byta till den andra och vise versa och det är en väldigt trevlig upplevelse. Skillnaden är inte natt och dag, men ska man finlyssna så finns det definitivt skillnader i hur dom presenterar ljud.
Imperial-Blomman skrev:De e som å rulla rör.
LeifB skrev:I stor sett som att byta från något befintligt till något annat.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 50 gäster