REW och automagi

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
eljulio

REW och automagi

Inläggav eljulio » 2025-08-08 12:10

Goddag,

Sitter och pillar med REW lite och har ett par funderingar för basområdet. Det gäller specifikt området upp till 200hz som jag tänkte prova att ta hjälp av REW efter mätning. Men jag tycker inte att jag får till det riktigt. Har två subbar, en i vardera hörn, diagonalt över rummet.

Ska jag mäta var och en av subbarna var för sig och sen ladda upp respektive målkurva för respektive sub, eller ska jag mäta dem tillsammans och sen ladda upp samma målkurva i båda? Det känns instinktivt fel då det borde bli ett summerat värde. Någon som vet hur man löser detta i REW?

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Re: REW och automagi

Inläggav I-or » 2025-08-08 12:32

Om du hade två basmoduler av samma modell så vore det lämpligast att mäta summan av basmodulernas bidrag och ladda upp den framräknade korrektionen till båda basmodulerna.

(Detta efter att om möjligt ha rattat in den relativa fördröjning mellan modulerna som ger högst nivå i lyssningspositionen runt sådär 30-50 Hz.)

Nu är det något knepigare eftersom du väl (?) har två olika moduler och man egentligen borde ta reda på vilken som ger upp först och sänka nivån för denna. Enklast blir dock att utgå ifrån ovan beskriven metod.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2025-08-08 12:37

I-or skrev:Om du hade två basmoduler av samma modell så vore det lämpligast att mäta summan av basmodulernas bidrag och ladda upp den framräknade korrektionen till båda basmodulerna.

(Detta efter att om möjligt ha rattat in den relativa fördröjning mellan modulerna som ger högst nivå i lyssningspositionen runt sådär 30-50 Hz.)

Nu är det något knepigare eftersom du väl (?) har två olika moduler och man egentligen borde ta reda på vilken som ger upp först och sänka nivån för denna. Enklast blir dock att utgå ifrån ovan beskriven metod.

Japp, det är två olika. Bremensubben och SVS SB 3000. Tack, jag ska prova!

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2025-08-08 13:15

Precis nu kom samma svs ut på blocket som jag har... Vojne, vojne...

rigi

Inläggav rigi » 2025-08-08 13:21

eljulio skrev:Precis nu kom samma svs ut på blocket som jag har... Vojne, vojne...

:mrgreen: :mrgreen: Har du köpt den än

Användarvisningsbild
sammel

Inläggav sammel » 2025-08-08 14:15

Uuu vilket bastryck det kommer att bli :)
Nätverksspelare - Azur 851N. Ljudkort Motu Ultra Light 5 med Soft X-over.Diverse Slutsteg. Högtalare med SB acustic, Satori o BMS element
https://user.faktiskt.io/sammel/Naturinspelningar/

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2025-08-08 15:10

Som ni vet behövs det en sub i garaget... Och så vore det fint att ha två av samma sort i vardagsrummet.

Återgå till Teknikforum