Bumpar denna tråd då den är väldigt otillfredsställande utan faktiska svar.
Ior och Peter: vilken sorts spolar med kärna är bäst och vilka fabrikat samt modeller är att rekommendera?
Jag och Mårten har diskuterat spolar med kärna till Rävelatorerna då nuvarande filteriteration innehåller spolar i serie med basen på 2,7 och 3,3 mH. Dcr behöver hållas lågt för att inte öka Q värdet på wo24p. Luftlindade spolar med tillräckligt lågt dcr behöver lindas av 2,5-3mm tråd och kostar tusenlappar per styck att köpa.
Första planen var att köpa Jantzen p-core spolar med permit kärna, men då hittade jag
detta test av MTG designsInte så imponerande resultat för Jantzen p-core spolen. Testet bekräftar även testet på
Hificompass då Sledgehammer är en oem spole tillverkad av Erse. Erse säljer inte längre spolar men produktionen drivs nu av
UScoils.
Hittills har jag lärt mig att sledgehammer/uscoils spolarna verkar bra men de är relativt dyra samt känns onödigt krångligt att beställa från andra sidan atlanten.
Ett alternativ skulle kunna vara daytons spolar. Denna tråd på
ASR innehåller mätningar av MTG Designs och där mäter Dayton något sämre än Erse, men möjligen tillräckligt bra.
Hittade även detta blogginlägg av
Intertechnik och återigen verkar spolar med laminerad I-kärna vara ett bra alternativ. Table 3 visar dock att det kan krävas ganska grov tråd för att undvika mättnad i kärnan.
Daytons spole med laminerad kärna från
Soundimports verkar vara bästa budgetval om man kan leva med det relativt höga dcr värdet som kommer av att de inte finns med grövre tråd än 18 AWG (1,1 mm). Finns en risk att kärnan mättas om man spelar stakt?
Sammanfattningsvis kan jag konstatera att jag inte blivit speciellt mycket klokare. I-kärnor av bra kvalisort verkar vara ett säkert kort, men nöjer man sig inte med Dayton blir det rejält dyrt. Bra kvalisort verkar uppnås av bland anndra Sledgehammer/Erse/UScoils, Intertechnik eller Mundorf.
Jantzen c-core med ringformad kärna är intressant med väldigt lågt dcr-värde men även den är obillig.
Vad har jag missat och har ni förslag på andra bra spolar? Går det att spara pengar genom att linda egna spolar utan kärna med tillräckligt grov tråd?
/Johan