skaffat Magneplanar MG II A

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Re: skaffat Magneplanar MG II A

Inläggav LeifB » 2025-10-10 12:35

Ok.. Det var svårt att förstå motståndets betydelse.
Men det fanns en förklaring. Ska kolla om säkringarna är hela.
Har bytt högtalarna så att diskanterna kommer innerst.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2025-10-10 12:43

Säkringarna är nog hela, du hade säkert märkt om det mest saknades över 800 Hz. Rucka lite på säkringarna för att avlägsna ev. oxid.

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2025-10-10 13:18

Bra ide.. Att byta kondensatorerna gjorde skillnad.

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2025-10-11 14:39

Gillar ljudet av SMGa.
Har inte hört de nyare modellerna.
Dvs 1.6,1.7, och de större i 3 serierna.
SMGa har ett behagligt sound. Man retar sig inte på
något speciellt. Ljudet flyter behagligt på.
Jag kan inte höra att det grötar ihop sig på den musik jag gillar.

Användarvisningsbild
Helmut

Inläggav Helmut » 2025-11-25 15:08

Tycker att det är svagt av den svenska generalagenten att dom inte kan ha reservtråd i lager och kan rekommendera lämplig lim eftersom man tydligen inte får skicka limmet med flyg för risken för brand. Har några vänner som varit sugna på att köpa nya eller begagnade Magnaplan men känner att jag inte kan rekommendera Magnaplan trotts att jag gillar ljudet "om man snålar med limmet när man renoverar" Och så bör man byta delningsfiltret.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2025-11-25 16:50

Det är inte pga. brandrisk som limmet inte skickas. Det är ett vattenbaserat lim och de skickar det inte vintertid. Jag har i varje fall fått lim skickat till mig. Det går förstås att köpa lim av samma typ här som jag redan nämnt. Dessvärre ser man att många "målar" med limmet över hela membranet, det ska man inte göra, allra minst på diskanten. Eftersom det är ett kontaktlim bestryker man båda sidor som ska sammanfogas dvs. tråd och Mylarfolien. Instruktionerna från Magnepan är lite motstridiga. En säger att man ska spraya med 3M Super 77 och och sedan stryka på 3M 30NF. Märkligt när det gäller folieledarna som senare Magnepan har. Varför lägga lim ovanpå folieledarna? Jag har testat lite olika sätt här hemma. Någon hävdade att det inte går att använda endast 3M 30NF men det går om man bestryker båda sidor som ska sammanfogas. Det limmet är en väldigt lång öppentid, ska alltså inte sammanfogas direkt.

Sedan är det där med ledarna, rund tråd eller platt folie direkt från Magnepan har blivit orimligt dyr på senare tid. Inte minst tar de rejält betalt för hantering och frakt. Ett Europa-lager vore på sin plats. Magnepan tror jag hellre vill sälja nya högtalare än att renovera gamla.

Föregående

Återgå till Teknikforum