Larsen 8

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Malm

Larsen 8

Inläggav Malm » 2025-12-02 10:33

Hejsa fra Danmark,

Jeg har netop anskaffet et par Larsen 8 (ikke 8.2), og nu skal jeg finde den rette forstærker til dem.

Og det leder til et teknisk spørgsmål: Er der nogen der har erfaring med at henholdsvis bi-wire eller bi-amp'e dem?

Jeg kigger lidt på enten to Parasound a23 eller to Schiit Vidar II til at drive dem på denne måde. Giver det mening?

Mvh
Mads

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel

Re: Larsen 8

Inläggav STDI » 2025-12-02 10:44

Malm skrev:Hejsa fra Danmark,

Jeg har netop anskaffet et par Larsen 8 (ikke 8.2), og nu skal jeg finde den rette forstærker til dem.

Og det leder til et teknisk spørgsmål: Er der nogen der har erfaring med at henholdsvis bi-wire eller bi-amp'e dem?

Jeg kigger lidt på enten to Parasound a23 eller to Schiit Vidar II til at drive dem på denne måde. Giver det mening?

Mvh
Mads

Jag har nu två par L8. Hade tidigare även ett tredje par. Jag körde tidigt med bi-wireing med NordOst-kabel som följde med det ena paret. Den flata kabeln var lite känslig för hur den drogs och jag gillade inte den av "praktiska" skäl så jag bytte till vanlig högtalarkabel. Och märkte ingen skillnad. Jag drev/driver det paret med Rotel RC-1590 och RB-1582MKII.

Jag uppfattar inte Larsen L8 som känsliga varken för kablar eller drivning. Jag hör ingen skillnad men det finns säkert de som hör skillnad, eller påstår sig göra det.
OD-11, 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 2xL8, SC6, SC6.2

Malm

Inläggav Malm » 2025-12-02 11:50

Tak for svaret. Det var nogenlunde det jeg ledte efter. Og jeg har faktisk også en kraftig Rotel forstærker på min shortlist. Der virker til at være bred enighed om at selvom L8 er relativt lette at drive, så har de godt en kraftig klasse A/B forstærker.

Jeg hører gerne fra folk der har gode oplevelser med klasse D, men ellers virker det til at mere traditionelle forstærkere er normen?

Användarvisningsbild
Daad

Inläggav Daad » 2025-12-08 23:31

Malm skrev:Jeg hører gerne fra folk der har gode oplevelser med klasse D, men ellers virker det til at mere traditionelle forstærkere er normen?

Precis som med klass A och B så finns det bra och mindre bra klass D. Använder själv klass D och är nöjd med det. Oftast billigare, kompaktare och strömsnålare än motsvarande klass A, B eller AB med motsvarande effekt och distorsion.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2025-12-10 11:10

Class D, Hypex Nilai500 monoblock är riktigt bra!
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Återgå till Teknikforum