Mina reservdelsdelningsfilter är inte som originalen...

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Alfacruizer

Mina reservdelsdelningsfilter är inte som originalen...

Inläggav Alfacruizer » 2025-12-10 15:48

Hej alla,
Jag ska till och byta kondensatorer på delningsfilter, som jag köpte som reservdelar till de högtalarna jag har.
Gamla svenska budgetburkar, så jag fortsätter om filtrena. :lol:

I originalen så är mellanregistret fasvänt, men det är det inte i de nya filtren.
Däremot så har man växlat kablarna för diskanten, så den är fasvänd, som jag tolkar det... är dock amatör.
Dvs om jag går efter färgerna på kablarna.

Nu funderar jag på att "rätta till" de nya filtren, så de stämmer med de gamla, det borde ju vara den säkra vägen.
I kalkylatorer för 3-vägsfilter finns t ex 2:a ordningens fasvänt Butterworth och där är det mellanregistret, som är vänt.

Hur vanligt kan det vara att en tillverkare ändrar till fasvänd diskant efter att ha börjat med vänt mellanregister?
Nytt kretskort är ju inte så konstigt och komponenterna är det samma värde på, där det är angivet vill säga, men tycker spolarna ser lika ut också.
Men ni som kan mer, visst bör jag följa originalen och fixa till de nya?

Vette sjutton om mina bilder hjälper, men bifogar dem ändå.

Gamla och sen nya:
gammalt_filter.png
gammalt_filter.png (1.45 MiB) Visad 276 gånger
nytt_filter.png
nytt_filter.png (1.52 MiB) Visad 276 gånger

Användarvisningsbild
Calleberg

Re: Mina reservdelsdelningsfilter är inte som originalen...

Inläggav Calleberg » 2025-12-10 16:35

Alfacruizer skrev:Hur vanligt kan det vara att en tillverkare ändrar till fasvänd diskant efter att ha börjat med vänt mellanregister?

Ganska vanligt eftersom det är diskanten som ska vara fasvänd (om man nu skall fasvända överhuvudtaget vilket är diskutabelt).
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Alfacruizer

Inläggav Alfacruizer » 2025-12-10 18:21

Calleberg skrev:
Alfacruizer skrev:Hur vanligt kan det vara att en tillverkare ändrar till fasvänd diskant efter att ha börjat med vänt mellanregister?

Ganska vanligt eftersom det är diskanten som ska vara fasvänd (om man nu skall fasvända överhuvudtaget vilket är diskutabelt).

Okej, ja det här filtret saknar ju också en spole vid mellanregistret och stämmer alltså inte helt med de kalkylatorer jag testat på nätet.
Butterworth var en ihopblandning från min sida, de kallas 3-way All Pass Crossover (APC) Reverse Polarity.

Lite villrådig för jag vet ju inte om de rättat till nåt eller gjort fel på det nya filtret.
Minns också att butiken skickade 2 olika filter först, så butiken kan ju ha skickat fel grejer.
Jag vill helst använda det nya kretskortet för att få bättre plats för liggande elektrolyter, fick inte tag på stående.
Fan att jag inte har råd att köpa nya högtalare just nu. :lol:

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2025-12-10 23:05

Alfacruizer skrev:Okej, ja det här filtret saknar ju också en spole vid mellanregistret och stämmer alltså inte helt med de kalkylatorer jag testat på nätet.

Kalkylatorerna räknar på resistanser och inte impedanser. Dessutom är det den akustiska frekvensgången som gäller. Den elektriska kan bli lite vad som helst för att ge den önskade akustiska.

Användarvisningsbild
juanth

Inläggav juanth » 2025-12-11 02:52

Calleberg skrev:

I ett 3-vägs filter är det snarare standard med fasvänt mellanregister. Allt är förstås möjligt och beror på de ordningstal som används och om det som du beskriver skulle ha ändrats till fasvänd diskant så bör antalet komponenter som används ha ändrats. Om det inte är så att man plötsligt kom på att tidigare filter var felaktigt, dvs att summeringen i delningen inte var tillräcklig. Svårt att veta med äldre filter. Det har gjorts många dåliga filter i äldre konstruktioner. Det kan likaväl vara så att det nyare filtret är av sämre sort. Bäst är att mäta upp själv. Eller få hjälp med det. Att lyssna sig fram kan förstås vara en möjlig lösning.
Mvh Johan

Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Styrelseledamot sedan maj 2024 i Stiftelsen Stig Carlsson.

Alfacruizer

Inläggav Alfacruizer » 2025-12-11 09:12

juanth skrev:
Calleberg skrev:

I ett 3-vägs filter är det snarare standard med fasvänt mellanregister. Allt är förstås möjligt och beror på de ordningstal som används och om det som du beskriver skulle ha ändrats till fasvänd diskant så bör antalet komponenter som används ha ändrats. Om det inte är så att man plötsligt kom på att tidigare filter var felaktigt, dvs att summeringen i delningen inte var tillräcklig. Svårt att veta med äldre filter. Det har gjorts många dåliga filter i äldre konstruktioner. Det kan likaväl vara så att det nyare filtret är av sämre sort. Bäst är att mäta upp själv. Eller få hjälp med det. Att lyssna sig fram kan förstås vara en möjlig lösning.

Ja precis, dilemmat är ju att man inte vet vad dessa ändringar beror på. Bytt till billigare kort/tillverkare, gjort fel först eller gjort fel på nya etc?
Högtalarna är drygt 20 år gamla och jag har nog haft dem i minst 10 år.
Eftersom de har låtit okej hela tiden, så har jag nu beslutat att använda originalkretskorten och försöka få plats med de nya kondensatorerna. Det borde gå och jag stödlimmar ju också.
Man vet vad man har, men inte vad man får så att säga.

Användarvisningsbild
Calleberg

Inläggav Calleberg » 2025-12-11 11:08

juanth skrev:
Calleberg skrev:

Stämmer, missade att det var en trevägare. :oops:
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Alfacruizer

Inläggav Alfacruizer » 2025-12-12 14:49

Nu hann ju bollplanket inte bli så stort, men jag tackar för det jag fick. Tackar! :)

Har "renoverat" ena filtret idag och lyssnar just nu.
Körde helt och hållet med hur det var från början och de kondingar som blev liggande passade perfekt för det fanns ju hål även för liggande.
Däremot så var 8.2uF en liten elektrolyt ända ute vid kablarna, så där fick jag sätta den typ 4 ggr större filmkondensatorn på baksidan av kretskortet och lirka in kort/anslutningspanel i högtalaren, men det gick bra. :)

Fixar andra imorgon, men nu blir det lite Carmen Gomes och Stina Nordenstam, säkert lite David Sylvian, Gabriel och Nine Horses också. :lol:

Återgå till Teknikforum