Bryggat läge på slutsteg -> 2 x mono?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Bryggat läge på slutsteg -> 2 x mono?

Inläggav Nattlorden » 2006-05-12 07:19

När jag så småningom skall få in mina baslådor och driva dessa så skall ju slutstegen kopplas.

Från delningsfiltret lär jag ha stereo ut, men jag skall driva två stereo-slutsteg (NAD 218). Nu funderade jag på om man kan vara lite snålsmart och spara in på kablaget.

Frågan är således: om man bryggkopplar ett slutsteg som detta, kan man fortfarande ta ut kanalerna som vanligt men bara mata med en mono-signal?

( Alternativet är ju en Y-kabel och mata båda kanalerna med samma signal. )
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Jooooon

Inläggav Jooooon » 2006-05-12 07:36

Jag tycker att ditt andra förslag låter enklast, dvs att använda en "y-kabel". Bara att löda kabeln med 2 kontakter i ena ändan när du fixar den. Sedan fördelar du lasten på båda kanalerna.

Jon.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-05-12 08:04

Inte snåla nu 8)

Kör 2 parallellkopplade basar per kanal som sagts tidigare.

Så dyr är inte CT100 kabeln ;-)

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2006-05-12 09:33

Du bör köra med två basar per kanal i stereoläge. Då får du göra en y-koppling mellan ena utgången på delningsfiltret och båda ingångarna på ett av slutstegen. Enklast är kanske att köpa en RCA-y-koppling (en hane + två honor) på t ex Hifi-kit. Att ansluta fyra basar till en bryggkopplad förstärkare verkar inte vara någon bra lösning.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-05-12 10:40

Precis, det har pratats om det förut....blir inget bra alls..

Hmm... varför snurrar de här tankarna upp igen Nattlorden?

Borde di inte snickra istället ;-)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2006-05-12 12:42

PekkaJohansson skrev:Du bör köra med två basar per kanal i stereoläge. Då får du göra en y-koppling mellan ena utgången på delningsfiltret och båda ingångarna på ett av slutstegen. Enklast är kanske att köpa en RCA-y-koppling (en hane + två honor) på t ex Hifi-kit. Att ansluta fyra basar till en bryggkopplad förstärkare verkar inte vara någon bra lösning.

Du har inte förstått frågan. Jag skall köra med två basar per kanal (2st 218 ger 4 kanaler på 8 basar). Frågan gäller om man kan köra två kanaler (per steg) även om man bryggkopplat det för att bara nyttja en kabel in.

Dvs. ändras något MER i slutsteget när man slår det till bryggat läge än att bara den ene ingången nyttjas. Kan man koppla högtalarutgångarna som i stereoläge, men ha en monosignal in?

Edit: ytterligare tydliggjort
Senast redigerad av Nattlorden 2006-05-12 12:49, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2006-05-12 12:43

Jooooon skrev:Jag tycker att ditt andra förslag låter enklast, dvs att använda en "y-kabel". Bara att löda kabeln med 2 kontakter i ena ändan när du fixar den. Sedan fördelar du lasten på båda kanalerna.

På vilket sätt är en y-kabel enklare än en vanlig kabel? 8O

Det var ju tanken att fördela lasten på båda kanalerna ändå.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2006-05-12 12:44

Kaffekoppen skrev:Precis, det har pratats om det förut....blir inget bra alls..

En till som inte förstod frågan? :wink:

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-05-12 13:07

Bryggkopplar du steget får du bara en kanal i steget. En utgång med dubbla effekten. Du skulle alltså behöva serie-parallellkoppla basmodulerna för att inte få för låg impedans. Du har inte 2 utgångar alltså utan bara en högtalarkontakt är aktiv - och steget vill att impedansen på högtalarlasten är dubblerat - alltså kan du inte parallellkoppla basmodulerna (det skulle bli 2 ohm nominell och steget skulle "känna" 1 ohm pga bryggkopplingen...).

Alltså - har visst förstått frågan - men svarade att det inte går, inte om du skall parallellkoppla basmodulerna som diskuterats innan iallafall..

Förtydligande: Bryggkopplat förvsandlar steget från stereo till mono - en kanal. Du har alltså inte ttvå kanaler i varje steg att nyttja längre.

Slutsats:

Det blir till att dra kablage...typ en 4-ledare till varje bastorn...tex 4X2,5 EKK ;-) Ett par till varje parallellkopplad enhet. Driv vänster sida med ett steg och höger sida med det andra.

Från förförstärkaren splittar du upp signalen och fördelar till slutstegen medelst Y-adaptrar

Stegen drivs i stereo så att du får två kanaler per steg som kommer drivas i 4 ohm (2 parallellkopplade 8 ohms NHT1259).

Blev det klarare nu? :oops:
Senast redigerad av Kaffekoppen 2006-05-12 13:16, redigerad totalt 1 gång.

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2006-05-12 13:07

Jo då, jag har förstått frågan. Jag borde kanske ha varit mer utförlig i mitt svar. När man bryggkopplar delar man upp signalen så att vardera kanalen (v/h) hand om varsin halva (positiv/negativ) och ditt stereosteg blir ett monosteg. Högtalarna kopplas i det fallet med plus till ena kanalen och minus till andra kanalen. Du kan alltså inte köra två kanaler per steg med bryggkoppling.

Edit: Kaffekoppen hann före.

Med vänlig hälsning

Pekka
Senast redigerad av PekkaJohansson 2006-05-12 13:09, redigerad totalt 1 gång.
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2006-05-12 13:13

Mja när man bryggar så fasvänder man ju i princip bara ena kanalen och kopplar mellan de 'heta' utgångarna men jorden försvinner ju inte. Så det bör gå bra att koppla två högtalare mellan bryggningsplus och jord samt två hgtalare mellan jord och bryggningsminus. Och därmed bara behöva använda en kabel in.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2006-05-12 13:16

Kaffekoppen skrev:Bryggkopplar du steget får du bara en kanal i steget. En utgång med dubbla effekten.

Om jag kopplar högtalarna mellan + och +, ja.

Men den ena kanalen har ju bara blivit vänd, så om jag kopplar + & - på en kanal och - & + på andra kanalen, så borde det vara detsamma som om jag gett båda kanalerna samma signal via en Y-kabel.

Du har inte 2 utgångar alltså utan bara en högtalarkontakt är aktiv

Det är detta jag betvivlar. Det är ju inte så hos bilslutsteg t.ext. där man ofta kan köra simultankoppling. (multi-mode)

Alltså - har visst förstått frågan - men svarade att det inte går, inte om du skall parallellkoppla basmodulerna som diskuterats innan iallafall..

Säkert det? Tyckte inte det verkade så (still)...

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2006-05-12 13:18

Naqref™ skrev:Mja när man bryggar så fasvänder man ju i princip bara ena kanalen och kopplar mellan de 'heta' utgångarna men jorden försvinner ju inte. Så det bör gå bra att koppla två högtalare mellan bryggningsplus och jord samt två hgtalare mellan jord och bryggningsminus. Och därmed bara behöva använda en kabel in.

Tack, det var det jag tänkte. Men jag måste då vända på +/- på ena kanalen, right?

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-05-12 13:20

Skjuter mig i foten.... tänk att allt man någonsin hört kan vara så.... fel :oops:

Edit: Fast möjligheten att göra fel ökar markant...

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2006-05-12 13:26

Nattlorden skrev:Men jag måste då vända på +/- på ena kanalen, right?

Jupps!
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2006-05-12 13:34

Jag får också krypa till korset - hade inte tänkt tillräckligt långt. Med Naqrefs pedagogiska förklaring framstår din lösning som snillrik, Nattlorden! :-)

Mvh

Pekka
Kan inte leva utan pop

Återgå till Teknikforum