Kan man inte få ha en DAC som når över 20kHz?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Ronnie

Kan man inte få ha en DAC som når över 20kHz?

Inläggav Ronnie » 2026-01-16 18:37

Mina högtalarmätningar stupar vid 18kHz. Tänkte se till att få bort flaskhalsen i systemet, särskilt som jag ändå tänkt byta ut DAC/interface och förstärkare.
Den enkla lösningen för att bli av med flaskhalsar brukar ju vara att överdriva lite. Superlågdistorderande apparater och jättebandbredd o s v.

Planerar att köpa en eller ett par Topping B100 för slippa bry mig om distorsion och bandbredd i förstärkaren.
När det gäller DAC och ADC är det inte lika lätt att överdriva. Kan man inte få ha en mätningsDAC som når en bit över 20 kHz? Kanske 30 t o m? Blir Nyqvist förbannad då?
Det vore så feelgoodigt att kunna mäta uppåt 30 kHz för att kunna konstatera att diskanten sitter rätt i sitt horn och att mätmikrofonen mår toppen o s v.

Jag är sugen på Toppings M62 att använda som interface, men man kunde skaffa någonting spikrakare 20-20 kHz bara för att få ännu mer lugn och ro i mäthjärnan.
Den här (nedan) skulle jag kanske må bra av som mät-DAC, men vad myzigt det vore att kunna mäta ultraljud!

Bild

Tell

Re: Kan man inte få ha en DAC som når över 20kHz?

Inläggav Tell » 2026-01-16 18:39

Samtidigt som du inte hör över 14kHz?

Användarvisningsbild
Ronnie

Inläggav Ronnie » 2026-01-16 18:43

Tell skrev:Samtidigt som du inte hör över 14kHz?

Jag hör inte över 12 kHz, men det behöver jag ju inte låta gå ut över andra som ska lyssna. :)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2026-01-16 18:50

Glöm inte att mikrofonen måste hänga med. De som spelar in fladdermöss och liknande använder andra mikrofoner. Sedan får de förstås omvandla de signalerna till hörbara... Danska High Fidelity hade utrustning som mätte upp till 50 kHz vilket gjorde att de kunde mäta på Magnepans banddiskanter hela vägen upp.

MGIIImeasurement2.jpg
MGIIImeasurement2.jpg (553.94 KiB) Visad 283 gånger

Användarvisningsbild
Calleberg

Inläggav Calleberg » 2026-01-16 18:51

Jodå, men du behöver till att börja med sampla med högre frekvens än 44,1kHz. Som tex 96kHz
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
Ronnie

Inläggav Ronnie » 2026-01-16 19:19

Roger: Nä, precis. Om resten av systemet sköter sig en bit över 20 kHz skulle jag kunna tänka mig att titta på någon annan mikrofon än mina OM1:or.
Oklart hur de sköter sig över 20 kHz. De skulle oavsett behöva kalibreras om jag ska fortsätta använda dem som mätmikrofoner och får man det gjort med precision över 20 kHz så kanske man kan få sig en kompenseringsfil som når ända upp i fladdermusdiskantområdet.

Calleberg: Åhå! Men finns det nån DAC och/eller ADC att köpa som inte tegelstensväggfiltrerar diskanten över 20 kHz sisådär ändå?
Har f ö hållit mig till 48 kHz samplingsfrekvens hittills, eftersom Mac:en verkar samarbeta bäst då.

Tell

Inläggav Tell » 2026-01-16 20:18

Ronnie skrev:

Jag hör inte över 12 kHz, men det behöver jag ju inte låta gå ut över andra som ska lyssna. :)

Dom andra som ska lyssna hör garanterat inte över 20kHz, dessutom finns det inte ens mycket av musikintresse där ovanför heller.

Användarvisningsbild
Calleberg

Inläggav Calleberg » 2026-01-16 20:26

Ronnie skrev:Calleberg: Åhå! Men finns det nån DAC och/eller ADC att köpa som inte tegelstensväggfiltrerar diskanten över 20 kHz sisådär ändå?
Har f ö hållit mig till 48 kHz samplingsfrekvens hittills, eftersom Mac:en verkar samarbeta bäst då.

Det finns apselut Dacar som grejar det min lastgamla Hegel gör det och troligen även den i ditt exempel ovan.... Jag gissar att om DACeriet klarar att avkoda tex 24/96 Så väljer den säkert själv adekvat filter på cirkus 40kHz. ADC:er kan jag inte ens gissa om.... (Här blev jag sugen på att skriva nått helt felaktigt om sådana för att skynda på förloppet, men börjar tydligen bli vuxen...) :mrgreen:
Senast redigerad av Calleberg 2026-01-16 20:30, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
Ronnie

Inläggav Ronnie » 2026-01-16 20:28

Tell skrev:
Ronnie skrev:

Dom andra som ska lyssna hör garanterat inte över 20kHz, dessutom finns det inte ens mycket av musikintresse där ovanför heller.

Korrekt. Det här handlar inte om att spela musik över 20 kHz, utan om att kunna sova gott om natten i visshet om att mätutrustningen klarar sitt jobb med god marginal.

Användarvisningsbild
Ronnie

Inläggav Ronnie » 2026-01-16 20:41

Calleberg skrev:
Ronnie skrev:Calleberg: Åhå! Men finns det nån DAC och/eller ADC att köpa som inte tegelstensväggfiltrerar diskanten över 20 kHz sisådär ändå?

Det finns apselut Dacar som grejar det min lastgamla Hegel gör det och troligen även den i ditt exempel ovan.... Jag gissar att om DACeriet klarar att avkoda tex 24/96 Så väljer den säkert själv adekvat filter på cirkus 40kHz. ADC:er kan jag inte ens gissa om.... (Här blev jag sugen på att skriva nått helt felaktigt om sådana för att skynda på förloppet, men börjar tydligen bli vuxen...) :mrgreen:

Hehe! Moget av dig!
Ja, jag kikade lite mer på prylar och ser att åtminstone vissa är snälla och sköter sig uppåt 30 kHz vid högre samplingsfrekvenser. Det kanske är jättevanligt.
Jag passade på att regga mig på ASR och ställa frågan till en som har mätt på M62:an, som verkar så bra som ADC och DAC i övrigt, om han vet hur den beter sig över 20 kHz; https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?threads/topping-m62-thread.67739/post-2496876

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2026-01-16 20:59

Varför skulle det filtreras vid 20 kHz om systemen anges klara 96 kHz? Jag har en gammal digitalinspelare där man kan välja 96 kHz samplingfrekvens, vilket borde betyda att 48 kHz kan gå igenom.

Användarvisningsbild
Ronnie

Inläggav Ronnie » 2026-01-16 21:33

RogerGustavsson skrev:Varför skulle det filtreras vid 20 kHz om systemen anges klara 96 kHz? Jag har en gammal digitalinspelare där man kan välja 96 kHz samplingfrekvens, vilket borde betyda att 48 kHz kan gå igenom.

Jag vet inte. Det kanske är absolut vanligast att prylarna når upp till halva samplingsfrekvensen vid utgångarna.

Hittar inte så många >20 kHz-mätningar, men det tycks iaf vara möjligt att det går åt skogen redan under 20000, och att det rullar av onödigt tidigt även vid högre samplingsfrekvenser, som här:

Bild

Användarvisningsbild
Calleberg

Inläggav Calleberg » 2026-01-18 11:01

Schnubblade över detta, 40kHz påstås det, du får undersöka själv om det stämmer.
https://www.soundimports.eu/en/dayton-a ... olRGXSmM8K

Tell

Inläggav Tell » 2026-01-18 11:14

Ronnie skrev:
Tell skrev:
Ronnie skrev:Jag hör inte över 12 kHz, men det behöver jag ju inte låta gå ut över andra som ska lyssna. :)

Korrekt. Det här handlar inte om att spela musik över 20 kHz, utan om att kunna sova gott om natten i visshet om att mätutrustningen klarar sitt jobb med god marginal.

Så du menar du oroar dig sover dåligt för att din DAC inte spelar över 20kHz? Känns som din DAC är ditt minsta problem isf och att du lägger energi på HELT fel ställe.
Dessutom så om du har ett system som spelar över 20kHz så ökar risken för IMD under 20kHz, det kan alltså göra mer skada än nytta:
https://people.xiph.org/~xiphmont/demo/neil-young.html

Användarvisningsbild
Ronnie

Inläggav Ronnie » 2026-01-18 18:05

Calleberg skrev:Schnubblade över detta, 40kHz påstås det, du får undersöka själv om det stämmer.
https://www.soundimports.eu/en/dayton-a ... olRGXSmM8K

Tack! Det var en intressant pryl, inte minst för den där Photolinksaken.
Den borde kunna hjälpa till en del när man mäter i vardagsrummet och behöver flytta undan mikrofonstativet ofta för att inte snubbla på det.

Användarvisningsbild
Ronnie

Inläggav Ronnie » 2026-01-18 18:33

Tell skrev:[...]Känns som din DAC är ditt minsta problem[...]

Min DAC (eller ADC) inuti mitt Behringer UMC404HD har nu visat sig vara mitt största problem.
Det är den som kapar allt över 18 kHz i mina 48 kHz 24 bits-mätningar.
Nu vet jag inte om den alltid har gjort det eller om någonting har åldrats i den eller om den aldrig har spec:ats till att kunna mäta till 20 kHz (hittar inga exakta spec:ar när jag kollar runt lite faktiskt).

Jag kunde ha sett till att köpa en apparat som klarar exakt 20 kHz och där många pålitliga människor har intygat att den klarar 20 kHz och så vidare, men om det fanns en DAC som var spec:ad till att klara 100 kHz t ex så hade det funnits en betryggande marginal och jag hade behövt ägna 0 tankar på den övre gränsfrekvensen i min mätapparat.

Någon kanske föreslår att jag ska nöja mig med att korrigera för apparatens brist med en justering i mätprogrammet genom loopback, vilket jag nu gör. Det leder dock till att hjärnan måste engagera sig i tankar som "hur påverkar detta pålitligheten i mina distorsionsmätningar över 18 kHz?" och "Jag måste se till att mina nästa apparat har en extra ingång för en loopbackkabel" och sånt.

Som sagt; goda marginaler är det slappa sättet att undvika problem med och gudarna skola veta att det finns tillräckligt med problem att engagera sig i när man kopplar ihop ett antal prylar med en dator för att utföra mätningar på hembyggda grejer under mindre än optimala förhållanden.
Som sagt #2; det här handlar om mätningsapparatur -inte lyssningsapparatur.

Användarvisningsbild
Ronnie

Inläggav Ronnie » 2026-01-18 20:54

Ronnie skrev:Tack! Det var en intressant pryl, inte minst för den där Photolinksaken.

Synd att varken den eller nya DATS:en funkar med Mac. Gillar inte att starta min PC.

Återgå till Teknikforum