Balanserad XRL mellan för och slutsteg

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
smorgar

Balanserad XRL mellan för och slutsteg

Inläggav smorgar » 2026-01-14 15:23

Hej!

Jag har i somras investerat i för och slutsteg från Rotel:
https://www.rotel.com/en-gb/product/rc-1590mkii
https://www.rotel.com/en-gb/product/rb-1552-mkii

Idag använder jag ett par riktigt fina RCA-kablar för att länka för och slutsteg. Men jag har blivit lite nyfiken på om det kanske skulle bli någon skillnad om jag bytte till balanserad XLR istället.
Jag har aldrig använt förstärkerig i denna klass tidigare och har aldrig haft möjligheten att köra balanserat. Jag är väl medveten om att balanserad är egentligen avsedd för längre kabelsträckor men jag tänker att det skulle vara kul att testa på bara för att, och i bästa fall kanske det blir någon förbättring. Om inte annat så känns det gott i själen... :)

En till sak är att jag har ett svagt brus från högtalarna, kanske att man kan bli av med det på köpet?

Men jag är helt vilsen i vad för XLR jag ska köpa. Tittar man på Hifi-butiker så har dom givetvis mycket fina kablar, men jag har verkligen ingen lust att plöja ner flera tusen i ett par korta XLR kablar. När jag tittar på t.ex. Thomann så har dom XLR mikrofonkablar men det är väl inte rätt? Och jag vill kanske heller inte köpa en kabel för 100kr utan ett par för nån tusing eller där ikring vore lämpligt.
Jag har även funderat på att göra ett par egna genom att köpa 3-polig kable och två par kontakter från Neutrik. Då kan man ju dessutom bestämma längd själv.
Men finns det någon hyffsat billig XLR som skulle fungera för mitt ändamål?

Användarvisningsbild
Morello

Re: Balanserad XRL mellan för och slutsteg

Inläggav Morello » 2026-01-14 15:31

Radiohandlarna har med få undantag endast ormoljekabel till hutlösa priser - hifi-klöbben är ingalunda ett undantag.

Mikrofonkabel fungerar alldeles utmärkt!
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2026-01-14 15:44

Det är mer elektronik i signalägen med balanserad transmissionslänk. Har du inga problem (med jordbrum) som det verkar skulle jag personligen avstå. Nu kommer du inte höra den extra elektroniken ändå, men det känns ju bra filgodd att undvara onödig extra elektronik. 8)
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2026-01-14 15:46

RG174 med adekvata don fungerar utmärkt om man köra koaxiellt.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
smorgar

Inläggav smorgar » 2026-01-14 17:13

Då tolkar jag era svar som att jag i princip kan köpa vilken 3-polig XLR som helst, som passar då såklart. Det gör livet mycket lättare.

Jag är medveten om att det mest troligt inte kommer ge någon upplevd skillnad. Bortsett då från att det kanske är kul att testa och man blir ev. lite förnöjd i själen när man kastar ett öga bakom förstärkeriet och ser dom lite... tuffare kablarna sitta där, feelgood helt enkelt.

Är det möjligtvis så att någon av er har ett par över i kortare längd, tänker typ 30cm att avvara för en adekvat peng? Finns ju ingen anledning att köpa nytt om saker kan tas i återbruk :)

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2026-01-14 17:21

Jag har för mig att Kjell & kompani säljer sådana, till ett icke hutlöst pris
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2026-01-14 17:39

För 30 cm verkar det överkurs... Hade det gällt 30 m kunde det möjligen vara idé om man har en störig miljö.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2026-01-14 17:45

RogerGustavsson skrev:För 30 cm verkar det överkurs... Hade det gällt 30 m kunde det möjligen vara idé om man har en störig miljö.

Linn, som ju tillverkar en del apparater med balanserad kontakt menar att det bara är vid längre kablage och/eller upplevda problem som det är nödvändigt. I alla andra fall rekommendera "vanlig" anslutning då det låter bättre.

Feta, snygga kablar finns för övrigt även i RCA-utförande om man nu tycker estetiken är viktig (som jag tex). Låsbara WBT-kontakter är mumma tex.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Hjalmar_Branting

Inläggav Hjalmar_Branting » 2026-01-14 18:22

Balanserat behövs sällan förutom om man vill åt det snygga med kablar, har ett par fina "dyra" Tara-Labs Ref XLR-sladdar som inte används, de kan flytta härifrån om intresse finns.

Användarvisningsbild
smorgar

Inläggav smorgar » 2026-01-14 21:27

Hjalmar_Branting skrev:Balanserat behövs sällan förutom om man vill åt det snygga med kablar, har ett par fina "dyra" Tara-Labs Ref XLR-sladdar som inte används, de kan flytta härifrån om intresse finns.

Intresse finnes!
Hur långa är dom och vad tror du kring pris?

[Edit] Hittar lite olika kablar när jag söker efter dessa, har du nån länk med info?[/Edit]

Hjalmar_Branting

Inläggav Hjalmar_Branting » 2026-01-14 23:31

https://www.ukaudiomart.com/details/649 ... s/2196903/

Så ser de ut, kan ta en bild imorgon.
1m/st
750kr tycker jag att de borde kosta.

Användarvisningsbild
smorgar

Inläggav smorgar » 2026-01-15 08:54

Hjalmar_Branting skrev:https://www.ukaudiomart.com/details/649508096-tara-labs-rsc-master-gen-2-xlr-cable-1-meter/images/2196903/

Så ser de ut, kan ta en bild imorgon.
1m/st
750kr tycker jag att de borde kosta.

Tack för erbjudandet men det var inte riktigt vad jag sökte. Insåg att 20-30cm hade räckt perfekt för mitt ändamål.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2026-01-15 09:15

Undrar bara vad det är du tror 20-30 cm balanserad överföring ska göra som inte den vanliga överföringen gör? Lägg pengarna på annat är mitt råd.

Användarvisningsbild
smorgar

Inläggav smorgar » 2026-01-15 09:26

RogerGustavsson skrev:Undrar bara vad det är du tror 20-30 cm balanserad överföring ska göra som inte den vanliga överföringen gör? Lägg pengarna på annat är mitt råd.

Det är mest för skojs och intressets skull och för att jag nu har möjlighet att testa, så då vill man ju som nyfiken göra det :lol:

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2026-01-15 09:50

Jo, det förstår jag men det kostar från 300 kr på Kjell&Com. Fyra Neutrik XLR och en bit kabel blir dyrare än så. Du kanske kan få låna någon kabel någonstans?

Användarvisningsbild
smorgar

Inläggav smorgar » 2026-01-15 10:02

RogerGustavsson skrev:Jo, det förstår jag men det kostar från 300 kr på Kjell&Com. Fyra Neutrik XLR och en bit kabel blir dyrare än så. Du kanske kan få låna någon kabel någonstans?

Där sa du något! Jag har en god vän som jobbar med ljud/ljus som säkerligen kan låna mig ett par XLR, eller kanske tom bygga ett par korta åt mig :)

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2026-01-16 00:04

Mitt garage är fullt av XLR i olika längder. Om du orkar ta dig till Lindome kan du få ett par gratis, fast jag har nog inga kortare än 1 meter.
Och det är svarta standardkablar som gäller - och du hör garanterat ingen skillnad mot ormoljevarianterna som länkats till tidigare i tråden.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2026-01-16 10:26

Bill50x skrev:
RogerGustavsson skrev:För 30 cm verkar det överkurs... Hade det gällt 30 m kunde det möjligen vara idé om man har en störig miljö.

Linn, som ju tillverkar en del apparater med balanserad kontakt menar att det bara är vid längre kablage och/eller upplevda problem som det är nödvändigt. I alla andra fall rekommendera "vanlig" anslutning då det låter bättre.

Feta, snygga kablar finns för övrigt även i RCA-utförande om man nu tycker estetiken är viktig (som jag tex). Låsbara WBT-kontakter är mumma tex.

/ B

Linns mumbojumbo-bludder är inte en bra källa för teknisk information. En adekvat implementerad balanserad överföring presterar vare sig sämre eller bättre än en konventionell koaxiell överföring, med undantag för att den balanserade överföringen i dess natur undertrycker likfasiga signaler/störningar..
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2026-01-16 12:53

Morello skrev:
Bill50x skrev:

Linns mumbojumbo-bludder är inte en bra källa för teknisk information. En adekvat implementerad balanserad överföring presterar vare sig sämre eller bättre än en konventionell koaxiell överföring, med undantag för att den balanserade överföringen i dess natur undertrycker likfasiga signaler/störningar..

Det må vara mumbojumbo förklaring som på ett enkelt sätt berättar för oss vanliga dödliga varför vi helst ska ta den smidigare och billigare lösningen. Om det fanns den minsta chans att en ballad kabel skulle låta bättre skulle Linn nog hoppa på tåget med några svindyra varianter i sexig skrud :-)

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2026-01-17 20:32

Du skulle kunna få låna ett par av mig.
Bild
Dessa gjorde jag tydligen innan jag började använda Gotham GAC-2 (AES-EBU), för det är Supra kabel.

//Michael

Återgå till Teknikforum