Mäta Qts med REW

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
BellsnWhistles

Mäta Qts med REW

Inläggav BellsnWhistles » 2026-02-05 19:53

Hur exakt blir det om man mäter Qts med REW, bara utifrån impedansmätningen?
Re mäts givetvis exakt med spänningsdelare och inte någon multimeter.

Vidare undrar jag om högtalarelementet ska monteras på en baffel av något slag (finns det en standard för dessa mätningar?) om man vill få ett värde som är jämförbart med vad fabrikerna presenterar?
Eller kan det ligga på golvet (snett) eller kommer golvet påverka resultatet?
Loud is beautiful… if it's clean (advertising for Cerwin-Vega in the seventies)

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Re: Mäta Qts med REW

Inläggav I-or » 2026-02-06 13:40

Qts kan beräknas direkt ur impedansgången och resultatet blir exakt om man är noggrann.

Det överlägset vanligaste är att mäta elementet i fri luft när man mäter impedansgången och bestämmer resonansfrekvensen. Detta är teoretiskt inte helt korrekt eftersom luftmassan ändras en aning relativt baffelmontage, men av praktiska skäl är det så man (även tillverkare) brukar göra och skillnaden blir i praktiken liten. Om man ska vara riktigt noggrann så påverkas resonansfrekvensen även en hårsmån av massabelastningen vid lådmontage.

För husbehov räcker det med att hålla elementet stående mot golv eller i luften alternativt ställa elementet på motorn mot golv, dock naturligtvis utan att blockera motorventileringen. Beroende på förhållandet mellan rörlig massa och elementmassa så kan resonansfrekvensen påverkas ett par procent av uppställningen. Om man ställer elementet på ett sladdrigt bord så kan dock resultaten påverkas påtagligt.

För egen del använder jag av bekvämlighetsskäl Dayton Dats V3 som är en alldeles utmärkt liten enhet, men förstås kostar halvannan tusenlapp.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
BellsnWhistles

Re: Mäta Qts med REW

Inläggav BellsnWhistles » 2026-02-06 15:16

Mycket bra, tack.

Jag använder J-BOX som fungerar på snarlikt sätt, och fungerar dessutom väldigt bra: https://www.ebay.com/itm/316478029736.
Jag har kompletterat den med en modifierad DI-box som ger dämpning och galvanisk isolation så man kan mäta högnivå också, t.ex. på delningsfilter etc. utan att riskera överstyrning eller farliga jordloopar (ffa om man använder externt slutsteg, J-BOX inbyggda klarar korslutning men ändå bra med galvanisk isolation vid den typen av mätningar).
Loud is beautiful… if it's clean (advertising for Cerwin-Vega in the seventies)

Återgå till Teknikforum