Verkligt högklassiga högtalarelement

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Chris71

Re: Verkligt högklassiga högtalarelement

Inläggav Chris71 » 2026-02-24 15:19

johaneriksson skrev:Hittar ni eller har ni bra mätningar på fsl? Hittade en mätning på diyaudio som visar på 1% 3:e ton redan vid 2,83 V vid 1,7 kHz och det är ju långt ifrån högklassigt för ett mellanregister. Jag är själv intresserad av elementet till en budget trevägare så håller tummarna att det handlar om mätfel.

https://www.diyaudio.com/community/thre ... ap.410280/

Efter att ha kikat på grafen och sett att det är en ganska distinkt peak vid 1,7Hz och att korgen har en dum fals precis i ytterkanten för att göra den stabilare så skulle jag sätta en slant på att det nog är den som visar sig i mätningen.

Mina sitter i en adapter eftersom lådan är gjord för 6” initialt så borde kunna testa att
Reproducera problemet och se om det visar sig på samma sätt i mina lådor.

Användarvisningsbild
johaneriksson

Inläggav johaneriksson » 2026-02-24 15:42

Går det att få bort den peaken tex genom att montera elementet bakifrån som KII gjort så vore det klart intressant.

Hur långt bort tror du det är med att testa teorin kring flänsen?

Maarten
Rävolutionär

Inläggav Maarten » 2026-02-24 15:57

Tror inte på den hypotesen men testa gärna!
Tror snarare på strömdistorsion från motorn då det är typisk tredjeton som sticker iväg till ganska höga nivåer i övre mellanregister. Le/R är inte direkt hög men heller inte låg, ca dubbelt med sb15/17nbac.

se t ex: viewtopic.php?f=3&t=73462&p=2265356&hilit=Induktans#p2265356
viewtopic.php?f=10&t=71241&p=2142554&hilit=klippel#p2142554

Klippelmannen skrev:Då Klippel har bra material, lånar jag några bilder som jag tycker ger en bra inblick och förståelse. Bild nedan visar vanligt förekommande orsaker till distorsion och inom vilket område de normalt verkar inom.
Kms(x)=Styvhet i upphängning, olinärjäritet vid utslag
Bl(x)=Kraft i motor, olinärjäritet vid utslag
L(x)=Induktans, olinärjäritet vid utslag
L(i)=Induktans, olinärjäritet beroende av ström

Bild

Edit, KII kanske reducerar distorsionen i elementen med adaptiva FIR-filter enligt t ex denna metod:
https://lup.lub.lu.se/luur/download?fun ... Id=9198124

A FIR-filter was adapted using the NLMS algorithm. The filter was adapted on the 1–3 kHz band-passed white noise. The waveform distortion, Fourier spectrum, magnitude response and THD ratio was compared for the filtered and unfiltered speaker output. Compared to the unfiltered signal, a clear reduction in harmonic distortion was observed in the target range. Both the 1250 Hz filtered signal and the 2500 Hz filtered signal exhibit a 6 dB attenuation for the second harmonic and 10dB attenuation for the third harmonic. From this it is concluded that a static FIR-filter can reduce the non-linear distortion within the range where it is most efficient.

FIR-Distorsionssänkning.png
FIR-Distorsionssänkning.png (476.61 KiB) Visad 241 gånger

Borde vara nästa steg i utvecklingen för aktiva högtalare efter ekvalisering med dagens billiga DSP i ASICS eller små FPGA om det är stora volymer, eller att någon gör något likande Camilla DSP och kör på RPI.

Using a digital filter to reduce distortion can improve both sound quality and efficiency in the speaker. With fewer distortions, the speaker doesn’t have to work as hard to reproduce a clean signal. That can reduce stress on the speaker driver and help extend the lifespan of the speaker. The filter is implemented as an FIR filter, which is a relatively simple algorithm with low computational cost. A more advanced non-linear approach would definitely require much more processing power, which in turn uses more energy. The FIR filter is suitable for real-time use without needing much hardware performance. Lastly, since the solution is digital, no hardware changes are needed. That helps reduce material usage and electronic waste. The same filter can also be reused in similar setups, making it more scalable and sustainable.
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
Chris71

Inläggav Chris71 » 2026-02-24 16:44

johaneriksson skrev:Går det att få bort den peaken tex genom att montera elementet bakifrån som KII gjort så vore det klart intressant.

Hur långt bort tror du det är med att testa teorin kring flänsen?

En medicinering ;) behöver hitta en bättre balans mellan OCD och prokrastinering.

Högtalarna står ca 4m från mätplatsen, så det kan bli verklighet under kvällen om stjärnorna står rätt.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2026-02-24 17:27

Maarten skrev:Edit, KII kanske reducerar distorsionen i elementen med adaptiva FIR-filter enligt t ex denna metod:
https://lup.lub.lu.se/luur/download?fun ... Id=9198124

A FIR-filter was adapted using the NLMS algorithm. The filter was adapted on the 1–3 kHz band-passed white noise. The waveform distortion, Fourier spectrum, magnitude response and THD ratio was compared for the filtered and unfiltered speaker output. Compared to the unfiltered signal, a clear reduction in harmonic distortion was observed in the target range. Both the 1250 Hz filtered signal and the 2500 Hz filtered signal exhibit a 6 dB attenuation for the second harmonic and 10dB attenuation for the third harmonic. From this it is concluded that a static FIR-filter can reduce the non-linear distortion within the range where it is most efficient.

FIR-Distorsionssänkning.png

Borde vara nästa steg i utvecklingen för aktiva högtalare efter ekvalisering med dagens billiga DSP i ASICS eller små FPGA om det är stora volymer, eller att någon gör något likande Camilla DSP och kör på RPI.

Det är ytterst osannolikt att Kii Three utnyttjar DSP för distorsionsreduktion. Dels framgår ingen sådan information i marknadsföringen och dels är Kii Three en riktig distorsionsgenerator under ca 300 Hz.

Vad gäller exjobbet (LTH, Institutionen för biomedicinsk teknik 8O ) så bör man notera att ljudtrycksnivån i diagrammen ovan skiljer sig mycket påtagligt mellan mätningarna och att det finns kryptiska formuleringar angående ljudtrycksnivån även i avsnitt 5.2.

Rent allmänt så har s.k. predistortion (d.v.s. antidistorsion) för signalen varit en fullt möjlig väg till distorsionsreduktion i ett par decennier, men fördelarna har i praktiken sällan ansetts överväga nackdelarna (kraftigt ökad systemkomplexitet, svårhanterliga produktionstoleranser för elementegenskaperna, åldring av elementegenskaperna, temperaturberoende för elementegenskaperna o.s.v.).
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2026-02-24 18:51

En lustighet är att Biomedicinsk teknik på LTH har tre avdelningar, vilka är BME (Biomedicinsk teknik), IEA (Industriell Elektroteknik & Automation) samt TG (Teknisk Geologi). Denna gruppering av avdelningar är för mig helt bisarr. Jag har via mitt arbete samarbetat med IEA i många år (kraftelektronik).
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Chris71

Inläggav Chris71 » 2026-02-24 20:17

johaneriksson skrev:Hittar ni eller har ni bra mätningar på fsl? Hittade en mätning på diyaudio som visar på 1% 3:e ton redan vid 2,83 V vid 1,7 kHz och det är ju långt ifrån högklassigt för ett mellanregister. Jag är själv intresserad av elementet till en budget trevägare så håller tummarna att det handlar om mätfel.

https://www.diyaudio.com/community/thre ... ap.410280/

En väldigt quick and dirty så nära de förutsättningarna som jag kunde utifrån de lite knapphändiga uppgifterna som fanns.
Bilagor
Skärmavbild 2026-02-24 kl. 19.14.36.png
Skärmavbild 2026-02-24 kl. 19.14.36.png (463.62 KiB) Visad 176 gånger
Skärmavbild 2026-02-24 kl. 19.13.34.png
Skärmavbild 2026-02-24 kl. 19.13.34.png (1.9 MiB) Visad 176 gånger

Användarvisningsbild
johaneriksson

Inläggav johaneriksson » 2026-02-24 20:49

Jag måste nog beställa två element :)

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2026-02-24 20:56

Kii Three har följande distortionskurvor. Ser inte ut att vara någon topp vid knappa 2 kHz. Delningen är enligt uppgift vid ca 2 kHz. Om det nu är samma element tror jag det är något knas med mätningen på diyaudio.

Kii THREE Harmonic Distortion (86dB @ 1m).png
Kii THREE Harmonic Distortion (86dB @ 1m).png (123.81 KiB) Visad 154 gånger

Kii THREE Harmonic Distortion (96dB @ 1m).png
Kii THREE Harmonic Distortion (96dB @ 1m).png (120.64 KiB) Visad 154 gånger
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Chris71

Inläggav Chris71 » 2026-02-24 21:12

johaneriksson skrev:Jag måste nog beställa två element :)

Det största problemet är att beställa tillräckligt mycket för att komma upp till fraktfritt när de är så billigt :)

Föregående

Återgå till Teknikforum