Problem med statisk elektricitet ???

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
dewpo

Problem med statisk elektricitet ???

Inläggav dewpo » 2026-03-01 23:36

Hej, jag har problem med att jag blir väldigt statisk :| Vad kan man göra åt det? (mer än att vattenkamma sig och undvika syntetiska kläder)
Förutom att det är otrevligt när det smäller till så har jag det senaste blivit så uppladdad att jag (tror jag?) skadat en liten förstärkare.
Problemet verkar vara olika kraftigt vid olika väderlekar. Och vissa klädes kombinationer är förstås extra illa. Men på hela taget så vet jag inte hur jag ska undvika att laddas upp?
Någon som har några tipps?
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> Viktig information

Neuhausen

Re: Problem med statisk elektricitet ???

Inläggav Neuhausen » 2026-03-01 23:38

Luftfuktare så att du får en vettig relativ luftfuktighet i bostaden bör lösa det.

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2026-03-02 00:03

Har du något förslag på en vettig modell med tillräcklig kapacitet för en 55 m² två rummare? De modeller jag hittar verkar bara vara tänkta för ett sovrum :?

Neuhausen

Inläggav Neuhausen » 2026-03-02 00:33

Nej jag har bara köpt något billigt och vägt skillnaden det gör mot att köpa fler eller bättre. Lite större behållare vill man ha och en separat mätare.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2026-03-02 15:19

Krukväxter av större modell fungerar.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2026-03-02 16:49

Detaljfrågor:
Vad för material sitter du på? kontorsstol typ?
Vad för inneskor har du på dig?
Vad för golv/mattor har du där du rör dig?
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2026-03-02 17:14

Bamsefar skrev:Detaljfrågor:
Vad för material sitter du på? kontorsstol typ?
Vad för inneskor har du på dig?
Vad för golv/mattor har du där du rör dig?

Jag har den fula ovanan att ha ytterskor på mig inomhus :oops: Så skodon varierar.

linolum.jpg
linolum.jpg (280.59 KiB) Visad 239 gånger

Lägenheten har rikligt med mattor av olika modell och fabrikat. Men den riktiga boven verkar vara detta färgglada innerfoder i bomull-polyester?
Speciellt om jag har ylletröja under så blir jag rysligt statisk. Men luftfuktigheten är nog på tok för låg? Det är nog det primära problemet?

Mattor.jpg
Mattor.jpg (264.07 KiB) Visad 239 gånger

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2026-03-02 17:32

dewpo skrev:Jag har den fula ovanan att ha ytterskor på mig inomhus :oops: Så skodon varierar.

Så du är rejält isolerad från golvet - till på köpet är det plast/gummisula som i sig kan bidra till uppladdningen...

dewpo skrev:Lägenheten har rikligt med mattor av olika modell och fabrikat. Men den riktiga boven verkar vara detta färgglada innerfoder i bomull-polyester?
Speciellt om jag har ylletröja under så blir jag rysligt statisk. Men luftfuktigheten är nog på tok för låg? Det är nog det primära problemet?

Minns du när läraren i fysik drar en plaststav (polyester) mot ylle (SPRAK)? Även om du höjer luftfuktigheten så kanske det hjälper - men det löser inte på något sätt grundproblemet...
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2026-03-02 18:00

Det blir nog bättre till våren när vädret inte längre kräver ylletröja och underställ.
Men du tror alltså att en höjning av luftfuktigheten bara skulle dämpa problemen? Inte avhjälpa?

Finns det någon kvick fix? Så man inte har sönder sina prylar? Och som inte innebär att man måste frysa?

Neuhausen

Inläggav Neuhausen » 2026-03-02 18:14

Jag har en soffa i källaren som skapar kraftig uppladdning när man reser sig ur den. På vintern när luftfuktigheten är mycket låg så är urladdningarna väldigt starka. På sommaren är luftfuktigheten mycket högre och även om det gärna knastrar lite när man reser sig så får man inte med sig någon laddning.

Men du räknar upp en checklista på saker som ofta ger problem med statisk uppladdning. Att fixa luftfuktigheten är nog det enklaste att prova för att mildra problemet. För att bli av med problemet helt så har du nog lite jobb framför dig.

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2026-03-02 18:25

dewpo skrev:Finns det någon kvick fix? Så man inte har sönder sina prylar? Och som inte innebär att man måste frysa?

Jordning.
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2026-03-02 18:32

Neuhausen skrev:Jag har en soffa i källaren som skapar kraftig uppladdning när man reser sig ur den. På vintern när luftfuktigheten är mycket låg så är urladdningarna väldigt starka. På sommaren är luftfuktigheten mycket högre och även om det gärna knastrar lite när man reser sig så får man inte med sig någon laddning.

Men du räknar upp en checklista på saker som ofta ger problem med statisk uppladdning. Att fixa luftfuktigheten är nog det enklaste att prova för att mildra problemet. För att bli av med problemet helt så har du nog lite jobb framför dig.

Jo jag tog ett snack med AI om statisk elektricitet och luft fuktighet :oops: Och den håller med till fullo...

Här är vad AI säger om luftfuktighet kontra statisk elektricitet om man har plastmatta...

Relativ luftfuktighet (RH)_______________Genererad spänning____________Hur det upplevs
10 – 20 % (Väldigt torrt)___________________~35 000 volt,_____________________Extremt problematiskt. Du får frekventa, kraftiga och direkt smärtsamma stötar.
30 % (Torrt)_____________________________~10 000 volt,______________________Mycket irriterande. Tydliga stötar varje gång du rör vid metall eller andra personer.
40 – 50 % (Det optimala målet)_____________~1 500 – 2 500 volt_________________Problemet försvinner i princip. Laddningen håller sig under gränsen för vad vi känner av (3 000 volt).
60 % och uppåt (Fuktigt)___________________Under 1 000 volt__________________Ingen statisk elektricitet alls.

Fuktigt är dock olämpligt av andra själ, kondens, mögel etc.

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2026-03-02 19:38

I min förra lägenhet hade jag problem med statisk elektricitet som kunde byggas upp när det var låg relativ luftfuktighet. Det smal ordentligt vissa kalla dagar. Det var obehagligt. Kall luft bär mindre fukt och när den kommer in i värmen så blir den relativa luftfuktigheten låg. Detta kan vara problematiskt ur flera synpunkter.

Morello har redan nämnt krukväxtens betydelse som luftfuktare (samt luftrenare). Jag kanske visar en video med lämpliga växter.

Dewpo har skor inne. Då kan skor med ESD- egenskaper vara lämpliga. De jordar bäraren.

Här ett exempel. Birkenstock passar just mig dåligt

Bild

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2026-03-03 00:15

Bamsefar skrev:
dewpo skrev:Finns det någon kvick fix? Så man inte har sönder sina prylar? Och som inte innebär att man måste frysa?

Jordning.

Iofs. Men du kan inte jorda icke-ledande material, det ligger s.a.s i sakens natur...

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2026-03-03 00:38

Kronkan skrev:I min förra lägenhet hade jag problem med statisk elektricitet som kunde byggas upp när det var låg relativ luftfuktighet. Det smal ordentligt vissa kalla dagar. Det var obehagligt. Kall luft bär mindre fukt och när den kommer in i värmen så blir den relativa luftfuktigheten låg. Detta kan vara problematiskt ur flera synpunkter.

Morello har redan nämnt krukväxtens betydelse som luftfuktare (samt luftrenare). Jag kanske visar en video med lämpliga växter.

Dewpo har skor inne. Då kan skor med ESD- egenskaper vara lämpliga. De jordar bäraren.

Här ett exempel. Birkenstock passar just mig dåligt

[ Bild ]

ESD-skor kommer troligen inte att hjälpa, bara om man går på ett konduktivt (ledande) golv. Och det har man oftast inte. Med hög luftfuktighet är iofs linoleum-mattor ngt ledande eftersom de drar åt sig fukt. Vid torr inomhusluft (kallt ute, varmt inne) är sådana golv lika dåliga som andra vanliga diton.

Var i Grönklitt förra veckan med sambo, barn och barnbarn. Jag satt i ena änden av en hörnsoffa, sonhustru i den andra. Barnbarn sprang emellan oss och petade på våra kinder och det small rejält. Gnistan kändes/hördes men syntes inte så troligen strax under 5 kV. Men barnbarnet hade kul :-) Och detta trots att det bara var några få minusgrader ute. Gissar att det var syntetmaterial i både barnbarnstrumpor och soffklädsel.

Lösningen? Som nämnts högre luftfuktighet, bomullskläder, att man joggar runt och håller sig svettig är en bra grund för att minska upp- och urladdning. Och så ska man låta bli att fingra på elektroniken!

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2026-03-03 07:35

Problemet minskar som sagt under våren då varmare luft kan innehålla mer fukt och det gör också att fukten i inomhusmiljön ökar, En kall vinterdag kan det vara 100% relativ luftfuktighet ute, men samtidigt bara 20% inne.

Lägst hängande frukterna bör vara:

- Använd luftfuktare
- Gå barfota inomhus eller använd ESD-skor
- Undvik syntetmaterial i kläder och mattor

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2026-03-03 08:47

En luftfuktare för att få trevligare inomhusmiljö får det nog bli (Det har lagts till i nästkommande femårsplan...)

Men jag är inte så bevandrad i hur fuktighet i luft sprids inomhus? Som ventilationen är uppbygg i min lägenhet så har jag utsug på toaletten.
Toaletten står i förbindelse med hallen och det gör även övriga rum (vardagsrum, sovrum och kök). Tilluft är via fösterventiler.
Innebär denna planlösning att jag måste ha tre luftfuktare (en i vardagsrummet, en i köket och en i sovrummet)?
Eller kommer fukten från en större luftfuktare att sprida sig jämt?

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2026-03-03 10:59

Bill50x skrev:
Bamsefar skrev:

Jordning.

Iofs. Men du kan inte jorda icke-ledande material, det ligger s.a.s i sakens natur...

/ B

Exakt. Men om man nu vill ha en quick fix på något som skapas av matrialval som dewpo valt, så finns bara jordning kvar. Det enklaste kanske är ett ESD-armband, och sedan då dessvärre en lååååång förlängningskabel för jordningen. Snabbt, enkelt och väldigt ful lösning...
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2026-03-03 11:18

dewpo skrev:Fuktigt är dock olämpligt av andra själ, kondens, mögel etc.

Man måste ha koll på det. Hade en kollega som hade en luftfuktare som spred annat än fuktig luft i hans tjänsterum.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2026-03-03 11:49

Bamsefar skrev:
Bill50x skrev:
Bamsefar skrev:
Jordning.

/ B

Exakt. Men om man nu vill ha en quick fix på något som skapas av matrialval som dewpo valt, så finns bara jordning kvar. Det enklaste kanske är ett ESD-armband, och sedan då dessvärre en lååååång förlängningskabel för jordningen. Snabbt, enkelt och väldigt ful lösning...

Dewpo kanske kan ha den som fotboja med en ledande kula mot golvet. På golvet klistras förstås aluminiumfolie.

(Obs, skämt!)

Dewpo, har du några blommor? Det kan annars liva upp lite förutom fukttillförsel.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2026-03-03 12:38

Någon liten blomma har jag. Men jag har svårt att se att det ska bidra tillräckligt? Enligt "Venta Air GmbH" kräver 30 kvm en tillförsel på 5 liter per dygn för att man ska nå rekommenderad luftfuktighet vintertid.

Blomma.jpg
Blomma.jpg (265.74 KiB) Visad 95 gånger

Kaktus.jpg
Kaktus.jpg (247.04 KiB) Visad 95 gånger

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2026-03-03 12:56

Att jorda sig via fotboja :roll: Funkar det månne :twisted:

Jordning.png
Jordning.png (1.2 MiB) Visad 88 gånger

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2026-03-03 13:03

AI fungerar ju inte, var vi inte överens om det?
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2026-03-03 13:21

Kaktusar och Svärmorstunga hjälper inte att höja luftfuktigheten. Detta beror på att deras klyvöppningar stänger när det är torrt. Monsteran är betydligt bättre. Problem med statisk elektricitet är ju i proportion till luftfuktigheten. Men påverkas också av andra faktorer. Det bildas statisk elektricitet när man rör sig och olika material gnids mot varandra. Så om man exempelvis har skor i material som inte i hög grad medverkar till att bilda statisk elektricitet så minskar problemen. Kläder i syntet…

Men här exempel på växter som behöver vatten och som ”andas”.

Återgå till Teknikforum