Portmätning - hur bra är min basreflex?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Tell

Re: Portmätning - hur bra är min basreflex?

Inläggav Tell » 2026-03-03 16:34

Investigating port resonance absorbers and port geometries
Kanske denna tråd på diyaudio kan vara till intresse för er portnördar. Dom har tagit fram en bra flared port som jag själv använt av i mina 25-litersubbar, har inte mycket till referens i samma storlek då,men jag tycker dom presterar sjukt bra med tanke på storleken på hela ekipaget :)
Finns iaf en del experiment som ni kanske finner intressanta!

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Re: Portmätning - hur bra är min basreflex?

Inläggav I-or » 2026-03-04 17:55

Tack, men man bör vara medveten om att det svamlas en hel del i den tråden. Den rekommenderade cirkulära portform som presenteras ser dock inte helt hopplös ut även om den är en bra bit ifrån det optimala: https://www.comsol.jp/paper/download/67 ... _paper.pdf

Det bör det noteras att en optimalt utformad cirkulär port klarar ungefär 3 gånger högre gränshastighet relativt en flänsförsedd rak port (utan inre fläns gäller ca 6 gånger). Diverse hyggliga former hamnar någonstans däremellan beroende på om man tittar på skräpgenerering eller kompression (den slutgiltiga kompressionsgränsen har ett mindre formberoende - möjligen eftersom avlösningen i raka mynningar tycks generera kraftigare men även mindre virvlar).

En mycket vanlig miss, speciellt för lite äldre konstruktioner, är för övrigt att låta avslutningsradien vara för stor.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Föregående

Återgå till Teknikforum