Shuntade 2.5 lösningar

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Re: Shuntade 2.5 lösningar

Inläggav petersteindl » 2026-03-07 22:04

jonasp skrev:Immaterialrättigheter är rättigheter. Och konstruktioner, ritningar, med mera, räknas hit.

Nej, så ser inte jag på saken. Vem som helst har rätt och möjlighet att kopiera andras produkter och marknadsföra och sälja kopior under sitt eget varumärke. Tvist kan möjligen uppstå gällande copyright om det rör sig om en unik originell produkt. Det är ett juridiskt spörsmål.
Detta gäller så länge det inte finns mönsterskydd eller patent.
Då är det mönsterskyddet och/eller patentet som är beviset på en rättighet hos innehavaren. Det är ett juridiskt skydd som gäller under en viss tid under förutsättning att man betalar för skyddet och skyddet är geografiskt begränsat till områden eller länder.

En ritning kan ritas av andra. Delningsfilter likaså. Även kretskort och layout kan ritas/kopieras i ny egen ritning och layout.

Det är skillnad på immateriella rättigheter och immateriella tillgångar.

Immateriella tillgångar som det finns en utvecklingskostnad på, kan finnas med i balansräkningen i bokföringen som en positiv tillgång i bolaget och då med viss avskrivningstid, t.ex. 3 eller 5 år.

Immateriella Rättigheter är registrerade rättigheter hos patentverk.
Varumärkesskydd kan dock även anses vara en rättighet då varumärket är etablerat efter viss tid. Detta måste dock kunna bevisas d v s att det är eller inte är förväxlingsbart hos kunder i dess marknadsgrupp. Detta gäller även modellbeteckningar. Modellbeteckningen OA med efterföljande nummer kan anses vara etablerat varumärke på Carlssonhögtalare och gäller visst marknadssegment. Däremot är Ortho-Acoustic eller ortoakustisk inte en varumärkesrättighet. Det har PRV en gång redan fastslagit.

En annan sak är Copyright, d v s Upphovsrätt - copyright på engelska - vilket skyddar konstnärligt skapande som musik, texter, filmer, fotografier och design. Det måste då finnas en originalitet.

En ritning på högtalare som John Larsen har ritat kan John Larsen ha copyright på om det är en unik originell design.
Om någon annan gör sin egen ritning som är likadan så är det inte självklart att John Larson har upphovsrätt till denna ritning. Här kan tvist uppstå.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2026-03-07 22:51

:roll:
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2026-03-08 01:16

Du kan vara tacksam att jag ens lägger ned tid att svara på dina inlägg. Tror jag hoppar det framöver.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2026-03-08 17:45

I det nedanstående finns den elektriska överföringsfunktionen för filtret hos Larsen 8 med de ingående elementens impedans taget i beaktande, dock utan elementens mätkurvor i den tilltänkta lådan. Den röda kurvan som inte sträcker sig särskilt långt upp i frekvens är den nedre basen, den andra röda kurvan bas/mellanregisterelementet, och den gröna såklart diskanten. (Ambiensdiskanterna har jag inte med, och jag vet inte heller hur det filtret ser ut). Notera det tämligen abrupta förloppet runt 50 Hz som naturligtvis uppstår i samverkan med den övre impedanspuckeln (basreflex) och kondensatorns reaktans.

Personligen föredrar jag en vanlig 3-vägare eller 2,5-vägare med parallelkopplade element, med eller utan "delad spole". Speciellt i dessa tider med tillgång till digital EQ kan man istället fula till den passiva delningen i 2,5-vägs/3-vägs-lösningen och sedan räta ut det hela med ekvaliseringen.

Nota bene: jag tycker L8 är en för sin tid väldigt fin högtalare. Larsen demade dem för mig i egen hög person hemma i hans villa i Skillingaryd.

L8_transfer_function.png
L8_transfer_function.png (36.79 KiB) Visad 119 gånger

Maarten
Rävolutionär

Inläggav Maarten » 2026-03-08 18:02

Intressant! Ca 6 dB kompensation för baffelsteg men då är ju inte elementens känslighet medräknade. Skiljer de sig åt mycket?
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2026-03-08 18:14

Maarten skrev:Intressant! Ca 6 dB kompensation för baffelsteg men då är ju inte elementens känslighet medräknade. Skiljer de sig åt mycket?

Anders berättade för mig att han designade för ca 2 dB baffelsteg för väggnära högtalare som L8. De mätningar jag har sett är väldigt krokiga, och om jag okulärt filtrerar kurvorna får jag en hyfsat jämn frekvensgång från dryga 30 Hz till knappa 20 kHz, med undantag av en puckel vid ca 60 Hz. Så ja, uppmätt känslighet är definitivt tagen i beaktande. Anders var också tydlig med att han tog sig vissa konstnärliga friheter vid utvecklandet av Larsen-modellerna.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2026-03-08 18:19

Jag får be er bortse från ovanstående bild. Jag klantade mig och laddade inte korrekt impedansdata för ett av elementen då det skiljer sig någon mellan bas-8545 och mellanregister-8545. Så här ska det se ut. Det förändrar inget i princip av vad jag skrev men rätt ska vara rätt. Ursäkta förvirringen.

L8_xfer_func.png
L8_xfer_func.png (38.48 KiB) Visad 112 gånger

Användarvisningsbild
Chris71

Inläggav Chris71 » 2026-03-08 20:00

jonasp skrev:Jag får be er bortse från ovanstående bild. Jag klantade mig och laddade inte korrekt impedansdata för ett av elementen då det skiljer sig någon mellan bas-8545 och mellanregister-8545. Så här ska det se ut. Det förändrar inget i princip av vad jag skrev men rätt ska vara rätt. Ursäkta förvirringen.

L8_xfer_func.png

Gjorde du simuleringen med något specifikt värde på shunten, det skiljer ju en ganska stor del mellan olika förslag, Nagref nämner 33uF, jag har själv kört på 480uF och om jag inte minns fel så har AVR7000 kört på 560uF i OA51 purifi med basstöd.

Kanske inte direkt påverkar hur transfer funktionen ser ut utan bara vart den sker.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2026-03-08 21:10

Jag körde med 300 uF, det är det värde som finns i L8.

Notera att om man använder två basreflexlådor (som i L8) med något olika egenskaper på avstämningen (rör inte bara avstämnigsfrekvens) så kommer man att se lite lustiga effekter redan vid seriekoppling av element. Sitter de däremot i samma låda (med gemensamt basreflexrör) så får de naturligtvis väldigt lika egenskaper men kanske ändå inte identiskt.

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel

Inläggav STDI » 2026-03-08 21:13

Chris71 skrev:
jonasp skrev:Jag får be er bortse från ovanstående bild. Jag klantade mig och laddade inte korrekt impedansdata för ett av elementen då det skiljer sig någon mellan bas-8545 och mellanregister-8545. Så här ska det se ut. Det förändrar inget i princip av vad jag skrev men rätt ska vara rätt. Ursäkta förvirringen.

L8_xfer_func.png

Gjorde du simuleringen med något specifikt värde på shunten, det skiljer ju en ganska stor del mellan olika förslag, Nagref nämner 33uF, jag har själv kört på 480uF och om jag inte minns fel så har AVR7000 kört på 560uF i OA51 purifi med basstöd.

Kanske inte direkt påverkar hur transfer funktionen ser ut utan bara vart den sker.

Du skriver att Naqref nämner 33 uF. Ja, det gör han men inte för L8. Jag öppnade precis upp och där sitter 3 st 100 uF. Och i länken nedan nämner Galder också att det satt 300 uF när han byggde om sina L8.
https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?p=1961427#p1961427

Edit: Jag ser att jonasp han före.
OD-11, 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 2xL8, SC6, SC6.2

Föregående

Återgå till Teknikforum