Portmätning - hur bra är min basreflex?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Tell

Re: Portmätning - hur bra är min basreflex?

Inläggav Tell » 2026-03-03 16:34

Investigating port resonance absorbers and port geometries
Kanske denna tråd på diyaudio kan vara till intresse för er portnördar. Dom har tagit fram en bra flared port som jag själv använt av i mina 25-litersubbar, har inte mycket till referens i samma storlek då,men jag tycker dom presterar sjukt bra med tanke på storleken på hela ekipaget :)
Finns iaf en del experiment som ni kanske finner intressanta!

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2026-03-04 17:55

Tack, men man bör vara medveten om att det svamlas en hel del i den tråden. Den rekommenderade cirkulära portform som presenteras ser dock inte helt hopplös ut även om den är en bra bit ifrån det optimala: https://www.comsol.jp/paper/download/67 ... _paper.pdf

Det bör det noteras att en optimalt utformad cirkulär port klarar ungefär 3 gånger högre gränshastighet relativt en flänsförsedd rak port (utan inre fläns gäller ca 6 gånger). Diverse hyggliga former hamnar någonstans däremellan beroende på om man tittar på skräpgenerering eller kompression (den slutgiltiga kompressionsgränsen har ett mindre formberoende - möjligen eftersom avlösningen i raka mynningar tycks generera kraftigare men även mindre virvlar).

En mycket vanlig miss, speciellt för lite äldre konstruktioner, är för övrigt att låta avslutningsradien vara för stor.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2026-03-08 12:40

I-or skrev:Tack, men man bör vara medveten om att det svamlas en hel del i den tråden. Den rekommenderade cirkulära portform som presenteras ser dock inte helt hopplös ut även om den är en bra bit ifrån det optimala: https://www.comsol.jp/paper/download/67 ... _paper.pdf

Det bör det noteras att en optimalt utformad cirkulär port klarar ungefär 3 gånger högre gränshastighet relativt en flänsförsedd rak port (utan inre fläns gäller ca 6 gånger). Diverse hyggliga former hamnar någonstans däremellan beroende på om man tittar på skräpgenerering eller kompression (den slutgiltiga kompressionsgränsen har ett mindre formberoende - möjligen eftersom avlösningen i raka mynningar tycks generera kraftigare men även mindre virvlar).

En mycket vanlig miss, speciellt för lite äldre konstruktioner, är för övrigt att låta avslutningsradien vara för stor.

Ja, JBL:s paper lider väl av den missen?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2026-03-08 14:42

I Salvattis rapport (https://pearl-hifi.com/06_Lit_Archive/1 ... _Ports.pdf), som huvudsakligen är en metastudie, är avslutningsradierna genomgående stora eller ganska stora.

Just JBL har aldrig gått till botten med brusminimering, men i PA-sammanhang är kylning långt viktigare och här är det fördelaktigt med ganska omfattande turbulens. Man vill förstås även ha minimal kompression, så det hela blir därför en kompromiss. Inom Harman/Samsung-koncernen finns dock kompetensen helt klart, vilket bl.a. Bezzolas rapport visar.

Jag råkade för övrigt på patentet för Yamahas "skruvade" port som omnämns ovan: https://patents.google.com/patent/EP2779692A2/en

Skruven är en intressant idé som enligt Yamaha ger ca 3 dB lägre brusnivåer relativt ganska väl utformade oskruvade konstruktioner.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2026-03-09 15:11

Jag insåg att det vore intressant att uppdatera tabellen med Roozens resultat och såg då att det hade smugit sig in ett fel tidigare. Den relativa ordningen mellan de olika portarna ändras inte, men skräpnivåerna ska vara 9 dB högre (jag hade glömt att ta bort omräkningen till skräpets ljudeffektnivå som mest bara hade konfunderat faktisktianerna och som jag därför bestämde mig för att hoppa över). Vid kontrollen så höftade jag även en hårsmån annorlunda vid summeringen, vilket gav 1 dB lägre skräpnivåer för slitsportarna. Dessutom är tabellen naturligtvis uppdaterad med Sammels mätning utan vindbrus kring mikrofonkapseln.

Porttabell2.png
Porttabell2.png (86.49 KiB) Visad 109 gånger

*Roozen visar inte brusnivån under 200 Hz, men denna har avgjort en försumbar inverkan på den totala A-vägda nivån. Dessutom försummas brus över 5 kHz eftersom detta via mikrofonpositionen underskattas i flertalet övriga mätningar. Notera även att summeringen av nivåerna i samtliga fall är ungefärlig och att Roozens mätningar håller högre noggrannhet eftersom de är utförda på ett avstånd om 1 m i ett ekofritt rum.
(Roozen hävdar för övrigt 8 dB (linjär) skillnad i brusnivå mellan rak och rundad port, men när man tittar närmare på brusspektrum så landar den A-vägda totalnivåskillnaden runt 5,5 dB.)

Jämförelsen mellan Roozens bästa (cirkulära) port och Sammels slitsportar är mycket intressant eftersom formen är hygglig/god och att strömningshastigheter, kritisk dimension samt avstämningsfrekvens bara skiljer marginellt till måttligt. En annan intressant iakttagelse är att små cirkulära portar producerar tydligare tonala bidrag (Roozen och Infinity Primus 140).

Roozens rapport finner man här: https://www.researchgate.net/publicatio ... l_measures

Användarvisningsbild
sammel

Inläggav sammel » 2026-03-09 22:00

Spännande det här, jag utgår ifrån att några av de tokoptimerade portarna ska in också, det blir spännande :)
Nätverksspelare - Azur 851N. Ljudkort Motu Ultra Light 5 med Soft X-over.Diverse Slutsteg. Högtalare med SB acustic, Satori o BMS element
https://user.faktiskt.io/sammel/Naturinspelningar/

Föregående

Återgå till Teknikforum