Jag insåg att det vore intressant att uppdatera tabellen med Roozens resultat och såg då att det hade smugit sig in ett fel tidigare. Den relativa ordningen mellan de olika portarna ändras inte, men skräpnivåerna ska vara 9 dB högre (jag hade glömt att ta bort omräkningen till skräpets ljudeffektnivå som mest bara hade konfunderat faktisktianerna och som jag därför bestämde mig för att hoppa över). Vid kontrollen så höftade jag även en hårsmån annorlunda vid summeringen, vilket gav 1 dB lägre skräpnivåer för slitsportarna. Dessutom är tabellen naturligtvis uppdaterad med Sammels mätning utan vindbrus kring mikrofonkapseln.

- Porttabell2.png (86.49 KiB) Visad 109 gånger
*Roozen visar inte brusnivån under 200 Hz, men denna har avgjort en försumbar inverkan på den totala A-vägda nivån. Dessutom försummas brus över 5 kHz eftersom detta via mikrofonpositionen underskattas i flertalet övriga mätningar. Notera även att summeringen av nivåerna i samtliga fall är ungefärlig och att Roozens mätningar håller högre noggrannhet eftersom de är utförda på ett avstånd om 1 m i ett ekofritt rum.
(Roozen hävdar för övrigt 8 dB (linjär) skillnad i brusnivå mellan rak och rundad port, men när man tittar närmare på brusspektrum så landar den A-vägda totalnivåskillnaden runt 5,5 dB.)
Jämförelsen mellan Roozens bästa (cirkulära) port och Sammels slitsportar är mycket intressant eftersom formen är hygglig/god och att strömningshastigheter, kritisk dimension samt avstämningsfrekvens bara skiljer marginellt till måttligt. En annan intressant iakttagelse är att små cirkulära portar producerar tydligare tonala bidrag (Roozen och Infinity Primus 140).
Roozens rapport finner man här:
https://www.researchgate.net/publicatio ... l_measures