Möbleringsfunderingar

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
olof

Möbleringsfunderingar

Inläggav olof » 2006-05-26 01:13

Om 10 dagar flyttar jag in i min nya lägenhet och med det kommer det gamla vanliga problemet högtalarplacering. Min förhoppning var att ni vanvettigt kunskapsmättade faktiskt.se-medlemmar kan bidra åsikter gällande just placeringen. Eftersom jag har en sådär halvförstående sambo vad gäller högtalare och dyl. måste jag ha lite tid att sälja in i idén då det är inte troligt att jag kommer att få flytta runt möblemanget i efterhand. Rummet ser ut som bilden nedan visar och de olika placeringar jag kunde tänka mig är markerad i fina färger.

Bild
ett bra rum!

Användarvisningsbild
manger

Inläggav manger » 2006-05-26 02:04

Hej Olof! :D

Jag hade nog valt gul placering men med högtalarna centrerade på den vänstra väggen. Den lilla motstående väggsnutten (0,7m) vid fönstret får man då försöka dämpa bort med gardiner och lämpligt (Ino-) material...
/Robin

PS. Hur snart pi60s? DS.
semper simplicissima solutio

Användarvisningsbild
olof

Inläggav olof » 2006-05-26 11:19

Ja den gula kanske inte är så dum, problemet är att jag hamnar mitt i rummet och så länge det är symmetriskt så betyder ju det att man inte får något bas alls. Här är ju rummet lite krokigt och då kanske det funkar bättre.
Högtalarna får jag förhoppningsvis i slutet på juni eller i början på juli
ett bra rum!

Användarvisningsbild
manger

Inläggav manger » 2006-05-26 12:00

...hade inte du några basmoduler stående? och skulle det inte bli några till? I så fall borde basen inte bli något problem!? Har du kvar dina Ambiens-högtalare? Snedtaket och fönstret ställer till det på hela en sida så det tror jag blir ett större bekymmer... :?
Då kanske röd placering kan fungera bättre?! (Om du bygger en väggstump som förlänger lilla 0,7m-väggen lika långt som snedtaket så borde väl det hindra att ljudbilden förvrids av olika tidiga reflexer?) Sen in med alla bokhyllorna bakom ryggen så... (spånar fritt här...) :wink:

Användarvisningsbild
guldfisk

Inläggav guldfisk » 2006-05-26 12:30

Den röda uppställningen med extra dämpning på vänsterväggen?
...perspektiv...

Användarvisningsbild
olof

Inläggav olof » 2006-05-26 14:20

...hade inte du några basmoduler stående? och skulle det inte bli några till?

Jo men nej :? Jag hade pX-4 och hade planerat pX-6 men fick bakslag då frun i huset plötslig tvärvägrade. Så det fick bli pi60s naturell istället :D
Har du kvar dina Ambiens-högtalare?

Tyvärr inte då det även de plötsligt blev för fula att sätta upp i denna lägenhet. Dessutom är det dåligt med väggar att fästa dem på :(
Då kanske röd placering kan fungera bättre?! (Om du bygger en väggstump som förlänger lilla 0,7m-väggen lika långt som snedtaket så borde väl det hindra att ljudbilden förvrids av olika tidiga reflexer?)

Det tycker jag lät som en kanon idé! Man kanske skulle kunna kombinera det med bokhylla som förvaring av skivor å filmer?
ett bra rum!

Användarvisningsbild
manger

Inläggav manger » 2006-05-26 16:18

En lagom välfylld och som vanligt en aning rörig bokhylla/CD/DVD/etcförvaring (IKEA Billy...) är nog den billigaste, men förvånansvärt bra, diffusor man kan ha hemma.
(Ofta även hustrugodkänd!) :D
Keep us updated! :wink:

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-05-26 20:30

Fiskens förslag är ju som vattnet!

Användarvisningsbild
olof

Inläggav olof » 2006-05-26 22:09

blått? :D
Jo det lutar väl åt det röda antingen med eller utan förlängning av väggen.
Blir det "alltid" bättre om jag dämpar bort första reflexen ifall högtalaren står allt för nära sidoväggen. Eller landar man på en så pass partiell lösning att det till och med blir sämre om man inte går "all out"
ett bra rum!

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2006-05-26 22:24

Gul, med lätt justering av den "högra" högtalaren mot fönstret.

Utan tvekan.

Varför ? Den enda som ger någotsånär lika förhållande för båda sidorna, och samtidigt ger en möjlighet att ha en bra vägg med t.ex. bokhyllor med t.ex. en platt skärm i. Vilket också, rätt gjort, ger ypperliga möjligheter att dölja alla kablar och vem vet kanske samkombineras med en lätt basabsorbent på någon decimeter. Ja rent generellt så ser jag det som den bästa lösningen, utan att ha någon som helst aning om vad jag pratar om ;)

Gillar för övrigt tanken om en CD-hylla som "förlängning" av väggen under snedtaket om du väljer en sådan lösning. Tight med dämpning bakom huvudet bara (samma problem som jag har då).

Det är aldrig lätt btw.

Man vet aldrig vad som erbjuds.

Rent tekniskt så skulle du ju kunna ha infällnadshögtalare istf pi60s ;) med gul möblering - fast det är kanske lite sent nu ?
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
guldfisk

Inläggav guldfisk » 2006-05-27 00:01

Fast jag håller med om att gul kan innebära problem om man sitter mitt i rummet där hälften av resonanserna har tryckminimum. Dessutom ser uppställningen ut som en liksidig triangel istället för 1:1,18. Gul, fast lyssningsplatsen längre bak åt köket?
...perspektiv...

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-05-27 00:06

Nä... röd med dämpad vägg + ev förlägning av väggen på höger sida... man måste ju kunns leva förövrigt med..

Användarvisningsbild
Frutti
Inte cool men villig

Inläggav Frutti » 2006-05-27 00:29

Jag röstar på kaffekoppens förslag!

Användarvisningsbild
olof

Inläggav olof » 2006-05-27 00:41

Jag har pratat med damen min och det ser onekligen ut som att det blir röda varianten med en förlängning av väggen. Jag fick göra så om jag lovad och bygga och måla spektaklet innan det var inflyttningsdags. Detta blir förvisso tight men det är å andra sidan kul att slutföra projekt ibland. Funderar nu bara på om det ska bli cdförvaring på högtalarsidan (av förlängningen) eller absorbent för förstareflexen...?
ett bra rum!

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-05-27 00:51

Jag tycker det skulle bli snyggt och praktiskt med en CD-hylla där... smart förslag av Bamsefar! Bryter ju upp reflexen med...

Användarvisningsbild
Ronnie

Förkrympt röd

Inläggav Ronnie » 2006-05-28 20:36

RÖD
Jag tippar på att jag skulle gilla en modifierad röd.
Tryck ihop dina röda högtalare så de är nåt i stil med 1,5 meter ifrån varandra, och kryp närmre, mycket närmre med din röda fotölj.
Annars sitter du nog och lyssnar på ekot av svunna tiders ljud som har bollats mellan väggar och tak innan det anlänt.

Flytta även ut högtalarna långt ifrån bakväggen. Nånstans i närheten av det sluttande taket.

Jag gillar nästan alltid att krypa närmre närmre närmre, till en viss gräns förstås. I det lilla området där ljudet "händer" kan det vara basfattigt, och nu får man backa fotöljen så långt bakåt det går innan musiken börjar låta utspädd igen.

GUL
...Med förkrympt Gul blir allt förstås enklare (utan den elaka väggen till vänster!) Kanske är Gul min favoritgissning ändå.
Å andra sidan vetekatten vart basen tänker ta vägen när du nu sitter på lååååångt avstånd från någon vägg bakom dig. Flytta ut högtalarna långt från vänster vägg (väggen bakom dem).
Testvärt innan hela huset byggs om för att röd ska funka :)

/Ronnie

Återgå till Teknikforum