Från mp3 till wave

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
petern

Från mp3 till wave

Inläggav petern » 2006-05-28 17:21

Hur bra ljudkvalitet får man om man går från mp3 till wave? mp3-låtarna är 192 k/bit och jag dekomprimerar med Exact Audio Copy.

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2006-05-28 17:25

Det blir exakt lika bra som 192:orna, och inte ett dugg bättre. Du behöver inte dekomprimera dom, Nero bränner automatiskt ut dom till pcm-filer(wav) på CD(vilket Nero naturligtvis gör även med FLAC, APE etc. om man har codecarna installerade).

Användarvisningsbild
Tank
Redaktör

Inläggav Tank » 2006-05-28 17:26

Samma som MP3. Bortkastad information ala MP3 går strikt sett inte att få tillbaka.
Signatur under konstruktion - vänligen avvakta skarpt läge...

Användarvisningsbild
petern

Inläggav petern » 2006-05-28 17:36

Ok, tack för svar, så då blir det Nero direkt alltså. Tycker att det är bra ljud på många av låtarna i alla fall...

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2006-05-28 17:45

Jo, det har avhandlats här tidigare, en BRA inspelning låter bra även i 192kbps. En dålig låter alltid dålig. Det är större skillnad på inspelningar än vad det är på bitrate ...

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-05-28 20:27

Om du med wave menar 16-bitars PCM, så gör du faktiskt den konverteringen varje gång du spelar en mp3-fil. D/A-omvandlaren på ljudkortet tar bara emot vanlig PCM.

Man kan alltså på sätt och vis inte "spela" en mp3-fil, man spelar alltid PCM, men konverteringen är såpass dold i användargränssnitten så att den inte "syns".
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-05-28 20:33

xeizo skrev:Det blir exakt lika bra som 192:orna, och inte ett dugg bättre. Du behöver inte dekomprimera dom, Nero bränner automatiskt ut dom till pcm-filer(wav) på CD(vilket Nero naturligtvis gör även med FLAC, APE etc. om man har codecarna installerade).

Min erfarenhet är att det är bättre att först konvertera till wav och sedan bränna. Jag har, i alla fall tidigare, haft problem med "direktbränning" från mp3:or. Ibland har någon sekund från slutet av låten försvunnit, ibland har det låtit dåligt.

/ B

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2006-05-28 20:37

Det är därför man skall generera en m3u-fil när man rippar, då stämmer varenda detalj av CD-formatet när man sen bränner den igen.

Fast man "direktbränner" inte med Nero. Nero är smartare än så, det konverterar låtarna mha aktuellt codec till just wav-filer som läggs i en tillfällig mapp. Innan bränningen. Så det ÄR alltså wav-filer man bänner med Nero. Med en modern dator går den konverteringen så fort så man knappt tänker på den.

Viktigt för att detta skall fungera sömlöst är att man väljer alternativet "burna audio cd that plays in all cd-players" i Neros wizard.

Användarvisningsbild
petern

Inläggav petern » 2006-05-28 21:30

Svante, vet inte om det är det jag menar. Men eftersom cd-spelaren inte spelar mp3 måste jag ändra filerna på nåt sätt.

Läste positiva omdömen om Exact Audio Copy så jag tog den och "rippade" lite cd-skivor samt dekomprimerade mp3-filer till wave (trodde jag i alla fall)...

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2006-05-28 21:46

Det Svante menar är att det är wav som går in i mp3-spelarens DAC, dessförinnan har den omkonverterats i mp3-spelarens mediaprocessor(en sådan som saknas i din CD-spelare). Med att det inte är transparent menar han antagligen att DAC och mediaprocessor sitter på samma chip i en mp3-spelare. Inte lätt att ana hur det fungerar då. Det vanligaste chipet som innehåller en kombinerad mediaprocessor/DAC som sitter i mp3-spelare heter Sigmatel. Men det finns många fler. I DVD-spelare är två vanliga mediaprocessorer ZoranVaddis och Mediatek, men i en DVD-spelare sitter DAC:en separat så där är det lättare att ana hur det fungerar. Mediaprocessorer som Mediatek hanterar förstås även Video.

I den första HD-DVD spelaren från Toshiba som just släppts hade man så bråttom att få ut den på marknaden så man han inte invänta någon ny HD-DVD mediaprocessor utan klämde in en vanlig Pentium4 i den 8O

Återgå till Teknikforum