IngOehman skrev:Tumregler är dumregler.
Jo, vi har hört att du tycker det. Jag håller inte med dig, men tror inte att vi kan ha en fruksam diskussion om saken.
Låt oss prata om ditt förslag till distorsionsmätning i stället.
IngOehman skrev:Kan nämna ett en övergång till ett sådant system bättre skulle svara upp mot den förvrängning man får fram när man mäter differentiellt, alltså startar vid låga nivåer med att kalbrera mätutrustningen så att in och utsignal är lika stora, och sen tittar man på differansen mellan dem. Självklart skulle det svara bättre mot vad man hör också, vilket jag tycker är sunt - mätvärden som inte går att relatera till hörintryck är ju rätt meningslösa.
Men det är väl inte bara för hörbara signaler distorsion mäts? Så länge mätvärdet är kontinuerligt stigande för stigande differenssignal är det väl inte viktigt hur mätvärdet ser ut? "Dubbelt så mycket distorion" är väl inte ett speciellt användvart uttryck? Distorsion används mest som ett tröskelvärde: "För att gizmon inte ska märkas måste den distordera mindre än 42 ppg."
IngOehman skrev:Använder man en vanlig distorsinsmätare emellertid, så kommer den att tycka att distorsionen är ungefär samma när det är hårt klippt, och när det är 10 ggr så hårt klippt som det.
Kan du förklara varför det är så? Jag är inte tillräckligt insatt för att förstå vad "10 ggr så hårt klippt" egentligen innebär.
Min poäng, sammanfattmningsvis, är att distorionmätningar bara kan användas för jämförelser: fyrpol A ger mindre distorion än fyrpol B, inget annat.