Moddning av subwoofer.

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Nefilim
Sura gubben

Moddning av subwoofer.

Inläggav Nefilim » 2006-06-01 06:36

Jag har en Magnat Omega 380, aktiv förstås som jag funderar på att modda. Vad tycker ni att att jag ska göra utan alltför stora ingrepp?
Elementet är en måttmässig "äkta" 15´´ som spelar ned mot golvet. Dessutom är även porten nedåtriktad!
Tacksam för råd.
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
The_Man
WilderBeasten

Inläggav The_Man » 2006-06-01 09:06

Den kanske duger som den är?...tror inte det går att modda den så mycket att det låter märkbart bättre....kanske en helt annan konstruktion på den i så fall......
Ta inte livet för seriöst du kommer ändå aldrig ur det levande

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-06-01 09:11

Skaffa flera basmoduler (2-4), alt skaffa någon form av parametrisk equailiser som kan motverka dom rumsmoder som ligger under delningsfrekvensen.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

BengtO

Re: Moddning av subwoofer.

Inläggav BengtO » 2006-06-01 13:12

Nefilim skrev:Jag har en Magnat Omega 380, aktiv förstås som jag funderar på att modda. Vad tycker ni att att jag ska göra utan alltför stora ingrepp?
Elementet är en måttmässig "äkta" 15´´ som spelar ned mot golvet. Dessutom är även porten nedåtriktad!
Tacksam för råd.

Jag har samma bas och har testat lite småsaker.. Det enda jag tyckte gav lite bättre lågbasrespons var när jag bytte ut röret mot ett som var kanske 2 cm längre och dessutom har aeroportar (rundade portar) i båda ändarna.. Mindre flåsljud vid riktigt låga frekvenser..

2 cm inkl båda portarna alltså

Återgå till Teknikforum